Це вже стало певною традицією у рівнян. Щойно в місті зійде сніг або пройде сильна злива, як мешканці обласного центру починають викладати у соціальних мережах фото підтоплених вулиць та автомобілів, які майже плавають. Ну і звичайно ж це все супроводжується безліччю гнівних коментарів. Причому поливають брудом усіх без перебору, хто хоча б гіпотетично може мати відношення до цієї проблеми. Щоб розібратися у тому, хто насправді відповідає за міську зливову каналізацію, що є причиною таких підтоплень і чи можна її якось вирішити, ми звернулися до фахівців «Рівнеоблводоканалу» – комунального підприємства, яке найчастіше згадують у подібних ситуаціях. І як виявилося, не все так однозначно, як у Facebook.
Попри те, що «Рівнеоблводоканал» немає жодного відношення до експлуатації зливової каналізації, оскільки експлуатує лише господарсько-фекальну і вона у справному стані, на підприємстві про причини підтоплень окремих вулиць міста добре знають.
Проблема в тому, що більша частина Рівного не має окремої зливової каналізації. Ті ж дощоприймачі, які облаштовані, під’єднанні до загальноміської каналізаційної системи. Будували її ще в 60-х роках минулого століття. Зрозуміло, що відтоді багато чого змінилось: місто суттєво розрослось, збільшилась і кількість його мешканців, а діаметр труб залишився попередній. За 60 років експлуатації не стала новішою, м’яко кажучи, й сама каналізаційна система.
- Існуюча загальносплавна каналізація просто не спроможна одночасно пропустити таку кількість стоків, бо не розрахована на це. Хоча вона не забита і працює, оскільки через певний час вода таки сходить. Щоб вирішити проблему, потрібно окремо облаштувати зливову каналізацію і відокремити її від господарсько-побутової. Однак навряд чи місто такий об’єм робіт власними силами потягне, оскільки коштує він чималі гроші, - пояснив начальник служби каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканалу» Андрій Чегодаєв.
Проблема зі зливовою каналізацією, точніше її відсутністю, є й у всіх новозбудованих мікрорайонах міста, кажуть у водоканалі. Забудовники зазвичай нехтують цим питанням, а потім виникає проблема із відведенням дощових і талих вод. Як наслідок – підтоплення окремих ділянок вулиць або навіть житлових будинків.
Вплинути на ситуацію могла б містобудівна рада, якби перед видачею містобудівних умов та обмежень, приділяла окрему увагу плануванню території та відведенню поверхневих вод. Однак з огляду на те, що облаштування зливової каналізації досить дороге задоволення, зазвичай і чиновники, і забудовники на це питання просто заплющують очі.
А найгірше те, що до всього іншого ще й екологічний момент додається. Вся загальносплавна каналізація, яка є в місті, проектувалась і будувалась із врахуванням Усті. Саме тому були передбачені аварійні зливовипуски в річку. Іншими словами, коли одночасно випадає велика кількість опадів, то надлишок, який не може прийняти загальносплавна система і перекачати насосні станції, має скидатися в річку. А потім громадськість б’є на сполох, мовляв, риба спливає. Як це не прикро, але інакше бути не може, стверджують спеціалісти, адже разом із дощовими водами по загальносплавній каналізації в Устю попадає і все те, чим посипають вулиці (пісок, сіль) та змивається вся хімія з асфальту. Тож виникає дилема – закрити випуски поверхневих вод і звикати під час сильних злив до систематичних підтоплень вулиць, масштаби яких за таких умов були б у рази більшими ніж зараз, або миритися із тим, що в Усті періодично спливає риба. Хоча, якщо комплексно підійти до очищення русла річки, то негативні наслідки таких залпових скидів дощових вод можна було б звести до мінімуму.
До речі, є в Рівному і зливова каналізація, яка відокремлена від загальносплавної. Наприклад, в районі вулиць Олени Теліги, Павлюченка, Старицького, Мельника, Шухевича, Коновальця, Волинської Дивізії, частини Чорновола (від Соборної до Степана Бандери) та ще кількох вулиць. Обслуговує її міське шляхово-експлуатаційне управління. Там кажуть, теж є певні проблеми, які вирішуються, але дуже повільно, бо знову ж таки все впирається у фінанси. Точніше у їх відсутність.
- Орієнтовна протяжність зливової каналізації, що перебуває на балансі міського ШЕУ, – 25-27 кілометрів. Якщо її вчасно промивати, проблем не виникатиме, – каже заступник директора Рівненського міського шляхово-експлуатаційного управління Віктор Климук. – Це як підшипник – якщо його систематично змазувати, то він служитиме довго. Раніше в рік на ці потреби нам виділяли 600-800 тисяч гривень з міського бюджету. А минулого року ми промили лише чотири об’єкти загальною вартістю 200 тисяч. Як буде цьогоріч, залежатиме від розпорядника коштів - управління житлово-комунального господарства. Вся зливова каналізація, що перебуває на нашому балансі, загалом у задовільному стані. І вчорашня ситуація - тому підтвердження. Так, були в окремих місцях проблеми із відведенням води, оскільки одночасно випало дуже багато опадів і дощеприймачі просто не справлялися із такою їх кількістю, однак ця вода згодом зійшла. А це означає, що зливова каналізація прочищена і нормально працює.