«Розворот на Схід», можливість якого розглядає чинна влада, становить реальну загрозу для зовнішньої політики та безпеки України. Про це виявили занепокоєння в «УДАРі». Адже такий рух означає розмивання демократичних цінностей, на яких базується європейська модель розвитку, вибір якої був зроблений народом України у 2014 році.
Нагадаємо:
30 червня 2021 року Міністр інфраструктури України Олександр Кубраков та Міністр комерції Китайської Народної Республіки Ван Веньтао підписали міжурядову угоду. Вона визначає пріоритети співпраці в рамках надання Китаєм кредитів на інфраструктурні проектах на залізниці, аеропорти, морські порти, комунікації, муніципальне інженерне будівництво.
7 липня голова фракції "Слуга народу" Давид Арахамія заявив, що їхня партія має намір переймати досвід Комуністичної партії Китаю в управлінні економікою і побудові держави.
13 липня Володимир Зеленський провів телефонну розмову з головою Китайської Народної Республіки Сі Цзіньпіном. В ході розмови зокрема обговорювалася готовність китайських інвесторів надати кредити для реалізації інфраструктурних проєктів, зокрема проєкту "Велике будівництво".
Ми розуміємо, що при підписанні угод з Китаєм чи будь-яким іншим партнером влада має оприлюднювати всі деталі угоди, щоб громадяни розуміли, під які умови ми залучаємо інвестиційний капітал.
З огляду на питому вагу Китаю в світовій економіці та його лідерські позиції в ряді новітніх технологій, ця країна становить інтерес для України - як важливий комерційний партнер. Про це свідчить і позитивна динаміка українсько-китайських торгівельних зв’язків. Втім, українська сторона має бути пильною і свідомою тих серйозних ризиків, які притаманні діловій практиці китайських урядових чинників та підприємців.
Про що говорять експерти?
Насамперед, Китай видає кредити тільки під державні гарантії. У санкціях за порушення умов повернення кредиту передбачається, що країна-боржник передає Китаю об’єкти державної власності (наприклад, порти, заводи) або сільськогосподарські землі. Таким чином, Китай бере в заручники уряди країн, які погодилися на китайські умови отримання кредитів. Показовим є досвід Чорногорії, уряд якої звернувся до ЄС з проханням надати допомогу для того, щоб повернути Китаю борг у розмірі майже 1 мільярд доларів – за будівництво автомагістралі, яка споруджується без проекту і з великими з затримками.
Україна має власний негативний досвід співпраці з Китаєм – це Житомирська окружна дорога, яку будували китайські підрядники (дорога недобудована, а прокуратура відкрила кілька кримінальних справ). За легкі гроші, якими марять в ОПУ, доведеться заплатити чорноземами або підприємствами з унікальними технологіями. До того ж, умовою китайського кредитування є використання китайських спеціалістів і товарів.
Попри наявність прагматичного інтересу у співпраці з Китаєм, уряд має пам’ятати, що європейські цінності є несумісними з авторитаризмом, притаманним ідеології КПК. Крен в бік Китаю, близького союзника Росії, може спричинити послаблення підтримки України в боротьбі з російським агресором з боку США та Заходу в цілому, посилити сумніви у серйозності наших намірів стати повноправним членом ЄС та НАТО.
«Ми повинні вибудовувати взаємовигідні стосунки з країнами світу. Це повинен бути професійний та прагматичний погляд», - прокоментував лідер Рівненського «УДАРу» Валентин Демчук, - «Не можна розмінювати суб’єктність України на тимчасові і сумнівні економічні преференції»