За даними НБУ, торік в Україні шахраї обдурили понад 70 тисяч власників банківських карток. Зазвичай шахраї діють за трьома класичними схемами: представляються працівниками банку і кажуть, що картка клієнта заблокована, прохаючи назвати її реквізити, паролі чи тимчасові телефонні коди; повідомляють, що абонент виграв авто чи квартиру, але повинен для отримання призу переказати певну суму коштів; або ж кажуть, що ваші родичі потрапили до поліції, й вимагають «викуп». Рівнянин Анатолій Єрошенко про такі «класичні» шахрайські схеми знав, проте все ж втратив 4900 грн з кредитки. Чоловік тепер збирається судитися з банком, бо певен — телефонували та шахраювали його працівники.
Зателефонували Анатолію Єрошенку 21 серпня. Чоловік розповідає, що спершу на його телефон надійшло повідомлення, що всі його картки — пенсійна, депозитна і кредитна — заблоковано. Потім зателефонував чоловік, який представився працівником банку.
— Сказав, що він — зі служби безпеки «Ощадбанку» і що вони проводять вибіркову перевірку карток, — розповідає Анатолій Єрошенко. — Зазначив, що для того, щоб розблокувати картки, я повинен йому назвати код, який прийде на мій телефон. Я знаю про шахрайські схеми, тож спершу не повірив і не хотів казати. Але під час розмови чоловік почав називати дані, які доступні тільки працівникам банку: повністю моє ім’я, адресу, за якою я проживаю, банківські картки, які маю. Але найбільше в оману мене ввело те, що цей чоловік знав про мій депозитний рахунок в «Ощадбанку». Депозит оформлений на місяць, і щомісяця у 20-х числах працівники банку телефонують і запитують, чи я його буду продовжувати. Це саме запитав і чоловік, який телефонував, і я йому повірив. Тож код сказав.
Через два дні, 23 серпня, на телефон рівнянин отримав нове повідомлення — з його кредитної картки через «Ощад24» зняли 4900 грн.
— Я ніколи не створював «Ощад24», — переконує Анатолій Єрошенко. — Окрім того, на мій телефон не приходило смс з проханням підтвердити операцію про зняття грошей з кредитки. Ці нюанси наштовхують на думку, що шахраював або працівник банку, або людина, яка має доступ до інформації банку. Але якщо це якийсь хакер крутий, то навіщо йому це все робити заради 4900 грн?
Анатолій Єрошенко одразу звернувся до банку: і на гарячу лінію, і у відділення, і написав офіційну заяву. Картки йому видали нові, а ось кредитна заборгованість залишається. На заяву рівнянина «Ощадбанк» відповів, що рекомендує звернутися до правоохоронних органів. «Без проведення розслідування банк не має підстав для будь-яких повернень втрачених вами коштів та призупинення нарахування відсотків по кредиту», — йдеться у відповіді банку.
До поліції Анатолій Єрошенко звернувся також. За справу взялися і слідчі, й кіберполіція, проте поки що тих, хто зняв кошти із банківського рахунку чоловіка, не знайшли. Анатолій Єрошенко збирає докази також самостійно та готується подавати до суду на «Ощадбанк».
Щоб убезпечити себе від шахраїв, варто дотримуватися кількох простих правил. Перш за все, ні в якому разі не називати по телефону паролі до карток, CVV-код чи коди, які приходять на ваш телефон, для підтвердження операцій, паролі до інтернет-банкінгу. Банківські працівники не можуть вимагати такої інформації взагалі. Якщо той, хто представився працівником банку, просить вас вказати ці дані, то це шахрай.
Потрібно користуватися перевіреними сайтами під час купівлі онлайн, періодично змінювати паролі до банківських карток та інтернет-банкінгу, встановити пароль на телефон та сім-картку, не вірити про перемогу в акціях, участь в яких ви не брали, та не перераховувати кошти, аби «отримати приз». А інформацію про те, що ваші картки заблоковані, краще перевіряти самому, вибивши телефонну розмову із можливим шахраєм та набравши номер гарячої лінії банку, який вказаний на картці. Зв’язавшись з оператором, варто одразу запитати, чи телефонували вам щойно від банку. Якщо телефонували шахраї, інформацію краще одразу повідомити кіберполіції, передавши контакти тих, хто телефонував.
Олеся АНТОНЕНКО.