Безпека школярів під час екскурсій по області та за її межами обчислюється із розрахунку три гривні за кожний кілометр. Саме стільки почали брати працівники ДАІ за супровід автобуса з дітьми. Відтак, окрім витрат за транспорт і послуги туристичних операторів, батькам треба доплачувати й за послуги ДАІ: скажімо, за поїздку з Рівного до Острога — 300 гривень, за екскурсію в Корець — понад 400.
Вимагати гроші за супровід автобусів зі школярами даішники почали два тижні тому. Щоправда, платити їм ніхто не поквапився — адміністрації шкіл, батьківські комітети і туристичні агентства воліли за краще відмовитися від запланованих заздалегідь поїздок. — У нас зірвалися численні екскурсії школярів, зокрема, у Київ, Кам’янець-Подільський, Луцьк, Тернопіль, — розповідає директор школи-ліцею №2 Андрій Нагорний. — Оскільки треба було доплачувати дуже великі суми Державтоінспекції, попри те, що всі екскурсії організовували ліцензовані туристичні агенції, страхували дітей, забезпечували кваліфікованими, підготовленими водіями і справним транспортом. — Влада постійно нас закликає сприяти розвитку туризму, популяризувати рідний край, і ми завжди намагалися до цих побажань дослуховуватися, — говорить Олександра Коваленко, керівник туристичної фірми «Олександра». — Але сьогодні, очевидно, доведеться відмовлятися від екскурсійної діяльності, яка стосується дітей. Бо прибутки мізерні, а клопоту дуже багато. А тут ще платний супровід. Три гривні за кожен кілометр — це ж за якою калькуляцією цю суму обраховували? Для порівняння: у ті ж три гривні за кілометр обходиться великий автобус з двома водіями... 22 травня ми мали везти дітей-інвалідів на екскурсію у Луцьк, але довелося телефонувати їм, що поїздка скасовується. Для них це було дуже гірке розчарування. Ситуацію, зрештою, таки вдалося залагодити, екскурсія пізніше відбулася, але лише після того, як ми розписалися, що відмовляємося від супроводу ДАІ.
Коментарі Андрій Валерко, начальник відділення з контролю за перевезенням небезпечних вантажів та станом доріг ВДАІ області: — Ми завжди супроводжували дітей безплатно. Але нас змушують — провівши перевірки діяльності ДАІ за минулий рік, працівники контрольно-ревізійного управління в області зобов’язали нас надалі здійснювати супровід організованих груп дітей лише за умови оплати замовником. Бо, мовляв, платну послугу надаємо, адже діти — це не Президент, не голова Верховної Ради, прем’єр-міністр чи дипломати і керівники інших держав, яких ми зобов’язані супроводжувати безплатно. Законодавство ж обумовлює це питання нечітко, а іноді і двояко. Зокрема, у затвердженому в 2001 році постановою Кабміну переліку платних послуг ДАІ значиться і супровід патрульним транспортом Державтоінспекції автомобілів, автобусів, інших транспортних засобів та вантажів. Про дітей там окремо не сказано, натомість ціна у прейскуранті конкретна — три гривні за кілометр. У 2004 році вийшов спільний наказ міністерств транспорту, внутрішніх справ, освіти і науки, у справах сім’ї, дітей та молоді щодо порядку взаємодії з питань забезпечення перевезення організованих груп дітей на оздоровлення в табори відпочинку та інші оздоровчі заклади, а також проведення туристичних та екскурсійних подорожей. У ньому йдеться про супровід ДАІ, але перевезення груп дітей значиться як така собі послуга. Є указ Президента про забезпечення літнього оздоровлення і відпочинку дітей у 2007 році, але в ньому завдання перед МВС обумовлене нечітко — лише гарантувати безпеку дітей під час перевезень. Ми зверталися у Департамент ДАІ, але окрім посилань на ці ж закони, роз’яснень не отримали. А тим часом, лише з 7 по 13 травня ми отримала 52 заявки на забезпечення супроводу школярів на поїздки загальною протяжністю понад 5 тисяч кілометрів. Тоді супровід здійснили, рахунки виписали, але оплатили їх лише одиниці. Варто очікувати, що знову КРУ буде нас звинувачувати у наданні безпідставних безоплатних послуг. Перший заступник начальника контрольно-ревізійного управління в Рівенській області Лариса Ковбасюк: — Якщо порядок надання платних послуг Державтоінспекцією врегульований постановою Кабміну, його треба виконувати. По-людськи дітей мали б супроводжувати безплатно, по закону виходить, що ні. Значиться, як платна послуга, супровід автобуса, але не розписано, хто у ньому має бути, отже, працівники ДАІ мають брати гроші зі всіх, як з дорослих, так і дітей. Ми й вказували на це Державтоінспекції, а також встановили, що з травня 2006 року по січень 2007 вони недоотримали 7 тисяч гривень саме за супровід на безоплатній основі.