Від Рівного до Києва — трохи більше 300 кілометрів, подолати які автомобілем, не порушуючи правил дорожнього руху, можна менш ніж за чотири години.
Приблизно стільки ж витрачають на дорогу і маршрутки, яких щогодини з Рівного і у зворотному напрямку відправляється щонайменше три — переважно брудних, старих та вже давно ненадійних. Тотальні порушення бачать всі, в тому числі і поліція, яка туди-сюди вештається вокзалами, і Укртрансбезпека, рядові працівники якої не можуть не користуватися маршрутками. Але попри це, перевіряти їх беруться тільки після масштабних трагедій, як минулого тижня на трасі Київ-Чоп, коли у розбитій рівненській маршрутці загинуло десятеро людей.
Розбилася маршрутка «Київ-Рівне» неподалік села Глибочиці Житомирського району зранку у п’ятницю, 20 липня. На швидкості в’їхала у вантажівку DAF і, у прямому значенні цього слова, розлізлася. Дев’ятеро пасажирів, зокрема, двоє рівнян, а також водій маршрутки, 40-річний рівнянин Віталій Мельничук, загинули на місці. Серед загиблих було троє дітей. Дев’ятеро опинилися у лікарні, двоє дітей, зокрема, у реанімації.
Ті, хто вижив, припускають, що водій заснув за кермом. Такий висновок напрошується з двох причин: попри те, що зіткнення трапилось близько о пів на одинадцяту ранку, це вже був другий рейс водія за день, а отже, припускають, він був невиспаним. Плюс трагедія сталася не на житомирській об’їзній, де лише дві смуги руху, а тому уникнути зіткнення важче, а на частині дороги, де по дві смуги у кожну сторону.
Слідство не виключає провини водія — маршрутка, ймовірно, таки їхала швидше від дозволеного. Втім, якби транспортний засіб був належно обладнаний засобами безпеки, таких жертв вдалося б уникнути.
Наступного дня житомирська поліція затримала власника маршрутки, 41-річного Петра Луцика, директора транспортної компанії «Рівне Транс-Груп». «Транспортна компанія» — офіційна назва, хоч і загучна для такого підприємства. Офіційно зареєстроване воно на дружину директора Тетяну і має ліцензію на використання лише одного мікроавтобуса — того, який розбився, «Фольксвагена ЛТ».
Петру Луцику оголосили про підозру за ст. 287 (випуск в експлуатацію технічно несправних транспортних засобів або інше порушення їхньої експлуатації) Кримінального кодексу України. Суд обрав йому запобіжний захід — цілодобовий домашній арешт. Хоча прокуратура просила відправити підприємця у СІЗО, щоб він не тиснув на свідків та не підробив документи. Причини для цього є — одразу після трагедії Луцик запевняв, що перевезеннями останнім часом не займався, а лише дав покористуватися маршруткою другові — водієві, який розбився — і не знав, що він їздить регулярно до Києва.
На суді свої покази підприємець дещо змінив, сказавши, що «підозрював» загиблого водія у тому, що той заробляє гроші. Така версія звучить непереконливо — загиблого Віталія Мельничука добре знали саме як звичайного водія і у Рівному, і у Києві, саме Петро Луцик мав би стежити за технічним станом маршрутки, кому б її не давав. Слідство попередньо встановило, що у мікроавтобусі були несправні гальма. Хоча сам Луцик це в суді заперечив:
— Гальмівна система втручань не має, потьоків рідини нема. Колодки гальмівні відповідають стандарту, вони були поміняні, не перепаяні. Я не побачив гальмівного шляху на місці ДТП. Може, водій заснув, може, якісь ще обставини. Може, стан здоров’я чи хтось відволік його.
Петро Луцик також зазначив, що водій мав немалий досвід, але свого часу пішов з-за керма через стан здоров’я і працював механіком. Саме тоді він і познайомився з підприємцем.
Напрямок Київ-Рівне рентабельний через значну кількість пасажирів. «Укрзалізниця», яка могла б скласти конкуренцію, скоротила кількість потягів до трьох на добу, та й ті їдуть від 6,5 до 8 годин, що за нинішнього темпу життя невиправдано повільно. Багато пасажирів, особливо молоді, віднедавна надає перевагу «BlaBlaCar». Зважаючи на стан маршруток, сідати у чуже авто почасти таки безпечніше, але маршрутки досі залишаються найбільш популярними.
Ліцензії на регулярні рейси з Рівного до Києва мають лише два рівненських перевізники: МПП «Деймос», відоме під брендом «Шалена Черепаха», та ФОП Сергій Безкоровайний, чиї маршрутки мають назву «Автоекспрес-Престиж». Всі інші, хто відправляється з-поза меж платформ автовокзалу як у Рівному, так і у Києві, мають ліцензії лише на нерегулярні перевезення. Відповідно до законодавства, за одним маршрутом такі перевізники можуть їздити лише двічі на тиждень. Але звинуватити їх у незаконності, кажуть в Укртрансбезпеці, не можуть. Юристи знайшли прогалину у законодавстві: у документах перевізники прописують різні пункти відправлення та прибуття (хоч фактично вони незмінні) і відповідно до документів нічого не порушують.
Микола Коваленко, начальник управління Укртрансбезпеки у Рівненській області:
— Загиблий водій був просто водієм, у нас немає жодної інформації, що він самостійно займався перевезеннями. Принаймні ліцензії на це у нього не було точно. Свого часу він довго працював на міських перевезеннях у Рівному, його характеризували позитивно.
Щодо перевізника, то він допустив немало порушень, у тому числі й щодо найму водія. Згідно з даними Укртрансбезпеки, ліцензію на перевезення отримала Тетяна Луцик, «Фольксваген» законно було внесено у нашу базу як транспортний засіб для перевезення пасажирів. Але дозволу на регулярні рейси перевізник не мав.
Затримали Петра Луцика, а не Тетяну Луцик тому, що саме на нього був зареєстрований талон користування транспортним засобом. Відповідно до документів, «Фольксваген» повинен би мати 17 місць, включно з водійським. Але судячи з кількості потерпілих, у салоні було більше пасажирів, що вже є порушенням. Окрім того, торік у перевізника закінчився договір на стоянку, де є механік та лікар, адже перед рейсом транспортний засіб потрібно перевірити на справність, а водія — на стан здоров’я.
Більшість перевізників дотримуються вимог пасажирських перевезень. Проте через мораторій ми не могли повноцінно їх перевіряти. Переобладнані й дообладнані «Фольксвагени» і «Мерседеси» не заборонено використовувати для перевезень пасажирів. Якщо їх реєструє сервісний центр МВС як транспортний засіб, який відповідає вимогам перевезень, значить, усе законно і перевізник може отримати ліцензію. Коштує вона 1700 грн. і надається безстроково.
Алла САДОВНИК.
Довідка РВ: У смертельній ДТП 20 липня, окрім водія-рівнянина, загинули 23-річна мешканка Рівного та 60-річна киянка родом із Рівненщини.Серед загиблих також було троє дітей: 14-річний хлопчик із села Гульська Новоград-Волинського району Житомирщини, 16-річний юнак із Новограда-Волинського та восьмирічна росіянка. Окрім них: 74-річна жителька Нової Каховки Херсонської області, 54-річна киянка, 34-річна росіянка та 56-річний грузин. Редакція співчуває родинам загиблих.