Начальник міського шляхово-експлуатаційного управління автодоріг Рівного Віктор Климук ображається, коли, нарікаючи на стан доріг, звинувачують лише його відомство. Особливо обурюється, коли звинувачують у крадіжках під час ремонтів. Бо, стверджує начальник доріг, ці звинувачення безпідставні — хоча б виходячи з того, що основні роботи на дорогах виконують не міські шляховики, а більш потужні компанії, виграючи тендер. Чому вулиці Рівного вчергове не пережили зиму, які з них і коли залатають, а які капітально відремонтують, чи можна вкрасти на дорогах та чому асфальт кладуть у сніг — розповів Віктор Климук нашому кореспонденту.
— Дороги у Рівному всі погані. Назвіть найгірші, і з яких причин це сталося. Тільки не нарікайте на зиму...
— Зима вплинула на стан доріг, але у найгіршому стані вулиці, на яких найбільше транспортне навантаження і при цьому давно ремонт не робили. Зокрема, на вулицях Київській та Соборній — на відрізку від Дубенської до луцького кільця — капітальний ремонт не проводили понад 20 років. Найбільшого руйнування наші дороги зазнали не сьогодні — це наслідок того, що упродовж понад 11 років з часу незалежності в Рівному на жодній вулиці не проводили капітальний ремонт. Почали їх ремонтувати тільки коли Віктор Чайка став міським головою. Згодом почали купувати дорожню техніку, придбали й запустили у 2003 році асфальтний завод. До речі, окупив він себе за один рік. І завдяки заводу на асфальтобетоні щороку десь 1,5 мільйона гривень місто економить. Завод може випускати за рік 40-50 тисяч тонн асфальтобетону, але працювати з такою потужністю не доводиться. Так, за минулий рік виготовив загалом 16 тисяч тонн, бо немає стільки ремонтів, щоб потребувати більше асфальту…
Дещо в руйнуванні доріг ми встигли передбачити і намагалися зробити що можна. Як могли підтримували вулиці поточними ремонтами і навіть готувалися до капітального. Для прикладу, на Київській торік підняли бордюри, розраховуючи на те, що в цьому році буде проведено капітальний ремонт асфальтобетонного покриття цієї вулиці. Гірша ситуація вийшла з вулицею Княгині Ольги, яку капітально ремонтували 9 років тому. Роботи тоді виконувало тернопільське ШБУ-24. Гарантія надавалась, але згідно з державними будівельними нормами, тільки на три роки. По гарантії ця фірма виконувала також роботи на вулиці Соборній — міжремонтну поверхневу обробку 6 років тому.
— Натякаєте на те, що заїжджі фірми грішать якістю, а асфальт на ямах, залатаних вашими працівниками, не сходить зі снігом...
— Можете самі пересвідчитися, що ділянки, на яких було виконавцем робіт не рівненське ШЕУ, значно гірші. Скажімо, та ж вулиця Княгині Ольги. Де робили тернополяни — розсипалася, а на ділянці, де ми ремонтували — між вулицями Степана Бандери та Приходька — перебуває в задовільному стані. Така ж ситуація на вулицях Олени Теліги та Вербовій: де ремонтувало рівненське ШЕУ, від госпіталю до вулиці Вербової, — в нормальному стані. А ось від вулиці Дубенської до госпіталю, де років чотири тому роботи виконувало інше підприємство і на замовлення не міста, а облавтодору, то в ямах добре видно, якої товщини асфальт вони поклали. Ще один приклад — вулиця Вербова: між Соборною та О.Теліги працювало наше ШЕУ й дорога тримається, а між вул. Теліги та Макарова — у вибоїнах, там роботи виконувалися не на замовлення міста і не рівненським підприємством. Перелік можна продовжити. Відтак хоч таблички встановлюй на вулицях з надписом, хто й коли їх ремонтував, щоб люди знали, на кого саме їм нарікати…
— Якщо міські дорожники так якісно ремонтують, то чому тендери виграють інші фірми?
— Основна проблема у тому, що ми не маємо асфальтоукладника хоча б з шести-восьмиметровим захватом, щоб робити дорогу згідно з існуючими стандартами. Але купити його поки нереально, бо коштує не менше 6 мільйонів гривень. Орендувати ж складно, бо підприємствам, які їх мають, вигідніше самим на них заробляти. А з нашими старими асфальтоукладниками ми можемо виконувати, окрім ямкових, лише капітальні ремонти другорядних, не магістральних вулиць. При цьому наша робота дешевша. Так, вартість асфальту нашого заводу становить від 700 до 726 гривень за тонну. Тоді як асфальт заводу в селі Любомирка коштує 970 гривень, в інших — і по 1200. Тому що наш асфальтний завод придбаний за кошти міста і у вартість його продукції не закладається амортизація. Ми не можемо виставляти захмарні ціни за роботу, оскільки ціну і ті ж прибутки нам лімітує наше управління ЖКГ.
|
| |
— І все ж, на покращення стану яких доріг можна сподіватися?
— Влада затвердила комплексний план з переліком вулиць і ділянок, які потребують поточного та капітального ремонтів. Щодо поточних робіт, то терміни та виконавці з'ясовані. А щодо капітальних ремонтів, то терміни їхнього виконання залежатимуть від того, як швидко будуть проведені тендери. Якщо конкретизувати, то приблизно 40 тисяч квадратних метрів доріг потребують відновлення асфальтно-бетонного покриття першочергово. Але ж є й ділянки, які потребують саме капітального ремонту. Скажімо, Київській поточний ямковий ремонт не допоможе. І на ремонт цієї вулиці вже оголошено тендер. Соборну також немає сенсу ремонтувати поточно — 10 років уже минуло, як востаннє її ремонтувало тернопільське ШБУ-24.
Першочергово, зважаючи, що незабаром Великдень, а потім — 9 Травня, ми стараємось виконати ремонти в центральній частині міста. Також працюємо на вул. Степана Бандери, Міцкевича, Князя Володимира, Дубенській, Дворецькій, Київській, Княгині Ольги. Щоправда, на вул. Княгині Ольги ми виконали тільки фрезерування як підготовку до подальшого капітального ремонту. У понеділок вже отримали експертизу проекту ремонту цієї вулиці. І можливо, сьогодні-завтра управління капітального будівництва облдержадміністрації укладе угоду щодо ремонту. На перехресті вулиць Князя Володимира та Шухевича також поки виконано лише підготовчі роботи для подальшого капремонту, але там ще не готова експертиза проекту, тому швидко розпочати не вийде.
Окрім цього, розпочали ремонт вулиці Грушевського, Пухова. Ще на цьому тижні займемося районом вулиць Льонокомбінатівська, Гагаріна, Черняка, Дундича, Шухевича. Ще одна бригада працюватиме в районі Дубенської, Вербової, Олени Теліги та Коцюбинського. І так само власними силами продовжимо роботи на вулицях Київській, Данила Галицького, Чорновола, Приходька, Мірющенка, Білій, Коцюбинського, Млинівській, Макарова. Тобто передусім працюємо на основних вулицях, якими рухається громадський транспорт.
Намагаємося до Великодня зробити якомога більше, а загалом зі всіма основними ямковими ремонтами та підготовчими роботами до капремонтів плануємо впоратись до кінця травня. А капітальні ремонти розпочнуться тоді, коли буде готова вся проектна документація, будуть проведені відповідні тендери.
— А скільки грошей потрібно і на скільки можете розраховувати?
— Скажімо, щоб одну тільки вулицю Соборну всю капітально відремонтувати, 20 мільйонів гривень знадобиться. Натомість, в цьому році на Рівне за державною субвенцією передбачено тільки 16 мільйонів. Ще якісь гроші виділять із спецфонду обласного бюджету. Ще трохи надійде за рахунок транспортного податку з першої реєстрації автомобілів. Загалом і назбирається близько 20 мільйонів гривень, але це на весь рік та на всі дороги міста. Грошей якраз і вистачить на перераховані ямкові та окремі капітальні ремонти. І це лише п'ята частина від грошей, необхідних на ремонт вулиць міста. Адже в Рівному щороку приблизно 30 вулиць слід капітально ремонтувати. І якщо б так справді робити, то років через 10 дійсно мали в Рівному нормальні дороги.
— А якщо унеможливити крадіжки і не класти асфальт у багнюку?
— Про те, що на ремонті доріг крадуть, справді можна почути. Але якщо хтось справді вважає, що ми крадемо, то нехай скаже звідки? Адже у вартості асфальтобетону конкретно зазначено, які матеріали і за якою вартістю придбано, скільки люди відпрацювали. То що вкрали, бо людей без зарплати залишили? Якщо купили електроенергію, то що — не заплатили чи якісь "відкати" з енергетиками можливі? Чи пально-мастильні матеріали АЗС відпустить без грошей? Зрештою, кожна латка на дорозі до сантиметра вимірюється, додаються конкретні відомості про те, скільки асфальту пішло, скільки люди працювало, який транспорт скільки й де працював і скільки пального на це пішло. Акти виконаних робіт інженер з технічного нагляду управління ЖКГ підписує лише після того, як сам ту чи іншу латку виміряє та перевірить товщину покладеного асфальту. Тобто все ретельно прораховується кожного дня.
Всі вартості, всі матеріали, всі калькуляції на кожну партію матеріалів, на кожну виконану роботу ретельно й постійно перевіряє управління ЖКГ та періодично фінінспекція. Приватні товариства виграли тендер і дальше формування ціни вже не показують. Ми ж комунальне підприємство, прирівняне до державного, а тому на кожну витрачену копійку маємо подати відповідні розрахунки. Тому, може, хтось і має щось звідки "взяти", але не ми. Є тільки заробітна плата, витрати на матеріали та механізми і закладених 10% прибутку. То що тут можна вкрасти?
Щодо того, що асфальт кладуть прямо у калюжі та болото. Справді, такі окремі факти мають місце, але чому? Ось днями на вулиці Білій утворилася яма глибиною до 40 сантиметрів, і її потрібно було терміново чимось засипати. Тобто це тимчасово, але ми мусимо часом так робити. Мусимо інколи навіть в дощ і сніг засипати аварійні ями. Ями, через які може статися ДТП, а також можуть зазнати серйозних поломок авто.
Записав Володимир КРУШЕЛЬНИЦЬКИЙ.
Довідка "РВ"
У Рівному — 461 вулиця, загальною протяжністю 300,5 км та площею близько 3 мільйонів метрів квадратних; 29,9 км мережі зливової каналізації, 8 мостів, 6 підземних переходів та 4 шляхопроводи. Усе це — господарство міського шляхово-експлуатаційного управління, яке очолює Віктор Климук.