Щороку державний кордон України в обох напрямках перетинає понад 10 мільйонів українців, щомісяця закордонні паспорти отримують 1000-1500 рівнян. Нещодавно Кабінет Міністрів затвердив нову редакцію Правил оформлення та видачі закордонних паспортів та проїзних документів дитини. За інформацією про всі нововведення та їх наслідки ми звернулися до виконуючої обов’язки начальника відділу в справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб УМВС України в Рівенській області Лілії Драпчинської.
— Нині з’явилася можливість мати два закордонних паспорти одночасно, хто має право на оформлення двох паспортів? — Загалом початком перегляду Правил стали звернення водіїв, котрі здійснюють регулярні міжнародні перевезення, щодо можливості оформляти два закордонних паспорти одночасно для своєчасного відкриття іноземних віз. Їм пішли назустріч, і нині всі категорії громадян, чия діяльність пов’язана з регулярними поїздками за кордон і з потребою завчасного оформлення віз — водії-далекобійники, пілоти, спортсмени, мають можливість оформити другий закордонний паспорт. Та й представники менш романтичних професій, у котрих є подібна потреба, також можуть виготовити другий закордонний паспорт — для цього їм лише потрібно обгрунтувати своє бажання в письмовій заяві, жодних додаткових підтверджувальних документів подавати не потрібно. — Чи є зміни у переліку необхідних документів для виготовлення закордонного паспорта? — За новими Правилами до переліку документів, необхідних для отримання закордонного паспорта, включено довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, копію свідоцтва про народження, а в разі виїзду за кордон на постійне місце проживання — довідку про сплату податку з доходів фізичних осіб. Натомість нині знято всі формальності щодо оформлення заяви-анкети для отримання паспорта для тимчасового виїзду за кордон. Якщо раніше її треба було спочатку одержати в територіальному підрозділі служби громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб, після заповнення завірити за місцем роботи або проживання, а потім знову звернутися до територіального підрозділу для оформлення закордонного паспорта, то нині заяву-анкету завіряти не потрібно. Проте це не стосується громадян, котрі виїжджають за кордон на постійне місце проживання. Також зменшено перелік документів, які подають для оформлення виїзду на постійне місце проживання до країн СНД та деяких інших держав. Раніше для виїзду на ПМЖ до країн СНД потрібна була нотаріально завірена згода батьків, які залишалися в Україні, або згода дружини на виїзд чоловіка, який має неповнолітню дитину, чи навпаки. Нині ці документи вже не потрібні. — Який термін оформлення закордонного паспорта згідно з новими Правилами? — Нині таких термінів є три. Загальний термін передбачає оформлення паспорта впродовж трьох місяців, ставка державного мита в цьому випадку становить 170 гривень. Термінове виготовлення закордонного паспорта — до трьох робочих днів, має зумовлюватися винятковою необхідністю: потребою термінового лікування того, хто від’їжджає, від’їздом особи, котра супроводжує тяжко-хворого, смертю родича, який проживав за кордоном. Усі ці обставини мають бути підтверджені відповідними документами, виданими не пізніше як за 15 діб до дня подання заяви. Достроковий термін виготовлення закордонного паспорта передбачає його оформлення до 10 робочих днів і сплату подвійної ставки державного мита — 340 гривень. У заяві потрібно обгрунтувати причину необхідності термінового виготовлення паспорта, проте жодних підтверджуючих документів додавати до неї не потрібно. — Чи є зміни стосовно оформлення проїзних документів дітей? — Нині фотокартка дитини, яка виїжджає з батьками за кордон, вноситься до паспортів батьків або законних представників, починаючи не з семирічного, а з п’ятирічного віку. Також фотокартку потрібно обов’язково завірити печаткою, що раніше не вимагалося.