ТОВ «Рівнетеплоенерго» працює на теренах міста вже третій опалювальний сезон, проте незважаючи на свій молодий вік, теплопостачальне підприємство має ті самі проблеми, що й інші комунальні підприємства Рівного. Одна з них — заборгованість споживачів за отримані послуги — і стала темою сьогоднішньої розмови з начальником відділу правового забезпечення Ярославом Москалем.
— Пане Ярославе, розкажіть про те, яка заборгованість рахується за споживачами теплопостачання перед ТОВ «Рівнетеплоенерго» на сьогодні і на що насамперед вона впливає? — Нині загальна заборгованість за послуги з теплопостачання сягнула вже понад 32 млн. грн., з них більше 19 млн. грн. заборгувало населення м. Рівне та близько 13 млн. грн. — установи державного та місцевих бюджетів, інші споживачі. У першу чергу такі значні суми заборгованості вводять підприємство в нестабільний фінансовий стан, що не дає змоги вчасно розраховуватися за енергоносії, в тому числі й за природний газ. Заборгованість ТОВ «Рівнетеплоенерго» за спожитий природний газ на сьогодні становить понад 50 млн. грн. Тому згідно з чинним законодавством та умовами укладених контрактів на постачання природного газу товариству взагалі може бути припинено подачу газу, а як наслідок — підприємство не зможе подавати тепло до осель споживачів. Окрім цього, питання про стягнення заборгованості розглядається в судах, де разом з основною сумою заборгованості з товариства стягуються і пеня, інфляційні та річні. За таких умов нам не залишається іншого виходу, як адекватно реагувати, нараховуючи відповідні штрафні санкції та втрати при стягненні заборгованості зі споживачів. — Що ви порадите споживачам, які вже мають заборгованість? — Насамперед — це сплатити заборгованість і в подальшому вчасно оплачувати поточні нарахування. Проте ми повинні розуміти і складну фінансову ситуацію, в якій опинилися багато наших споживачів. Тому якщо борг у споживача є, а як його позбутись — він не знає, то саме час звернутись на наше підприємство щодо його реструктуризації. Проте навіть за такої умови багато споживачів продовжують ігнорувати наші попередження. В такій ситуації нам не залишається іншого виходу, як продовжувати судові процеси до повного стягнення заборгованості. — Який порядок стягнення заборгованості й яким чином це регламентується законодавством України? — ТОВ «Рівнетеплоенерго» для зменшення заборгованості застосовує лише ті методи, які прямо визначені законодавством України. Зокрема, це звернення з позовами до суду, подання до суду заяв про видачу судових наказів, які є виконавчими документами, звернення в прокуратуру, направлення претензій та вимог про оплату тощо. З 30 липня 2010 року набрав чинності Закон України «Про судоустрій та статус судів», яким внесено низку змін до процесуального законодавства та спрощено порядок стягнення існуючої заборгованості за комунальні послуги шляхом подачі заяви про видачу судового наказу. Згідно з таким порядком видача судового наказу проводиться без судового засідання і виклику стягувача та боржника для заслуховування їхніх пояснень. Таким чином, при наявності заборгованості за теплопостачання товариство направляє до суду заяву про видачу судового наказу, а суд в межах строків, визначених ст. 102 ЦПК України, видає товариству судовий наказ, який є виконавчим документом. Разом з тим, згідно з виданим судовим наказом стягнення суми боргу проводиться з урахуванням індексу інфляції, 3% річних та судових витрат. Тому при погашенні боргу споживачем до моменту подачі заяви про видачу судового наказу він уникає додаткових витрат, пов’язаних з оплатою інфляційних, річних та судового збору. Хочу наголосити і на тому, що з 1 листопада 2011 року набрав чинності Закон України «Про судовий збір», згідно з яким підвищено ставки судового збору. Раніше боржник, на якого видано судовий наказ, був зобов’язаний відшкодувати 25,50 грн. державного мита та 30 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, тоді як з 1 листопада 2011 року ця сума становить 10% від розміру мінімальної заробітної плати, що на сьогодні дорівнює 107,30 грн. — Чи дають такі дії очікуваний результат? — Результат, безумовно, є, оскільки споживач, який пройшов через процедуру стягнення заборгованості шляхом наказного та виконавчого провадження, розуміє, що краще поступово сплачувати суму нарахувань за надані послуги з теплопостачання, аніж допускати виникнення заборгованості та нести додаткові витрати у вигляді інфляційних збитків, 3% річних, відшкодування судового збору та оплати виконавчого збору. Але є багато споживачів, які халатно ставляться до оплати послуг теплопостачання, і за таку халатність потім доводиться платити додатковими коштами та, безумовно, нервами. — Пане Ярославе, місто Рівне не єдине, яке опинилося в такій ситуації із заборгованістю з теплопостачання, чи переймаєте ви досвід інших міст у своїй роботі? — Безумовно, юристи відділу правового забезпечення аналізують практику роботи з недобросовісними споживачами в інших містах та областях України. Нещодавно у Львові відбувалося від’єднання від теплопостачання юридичних осіб, які заборгували. Варто згадати і Луганськ, де працівникам Державтоінспекції дозволили накладати арешт на транспортний засіб, якщо у його власника є заборгованість за комунальні послуги. Ми розуміємо, що найдієвішим методом у боротьбі з боржниками є відключення від послуг теплопостачання. Разом з тим, хочу застерегти боржників із числа підприємств, установ, організацій, що відповідно до укладених договорів на відпуск теплової енергії визначено право теплопостачального підприємства обмежувати та припиняти подачу теплоносія у разі наявності заборгованості, яке також закріплене у ст. 25 Закону України «Про теплопостачання». Варто наголосити і на тому, що відновлення теплопостачання, після оплати заборгованості, здійснюється за рахунок споживача. Також ми аналізуємо можливість обмеження виїзду громадянина за кордон. Така практика існує, причому застосування такої заборони передбачене Законом України «Про виконавче провадження». Таке обмеження до громадянина може бути застосоване за відповідним рішенням суду, винесеним на підставі подання державного виконавця. В цьому напрямі ми здійснюємо відповідний аналіз боржників, виконавчі документи стосовно яких перебувають на виконанні в органах Державної виконавчої служби. Таким чином, щодо боржників, які не виконують вимог державного виконавця щодо оплати заборгованості, окрім арешту майна (рухомого чи нерухомого, банківських рахунків тощо), будуть здійснені подання щодо застосування обмежень виїзду за кордон. Таку акцію плануємо розпочати вже з березня цього року. Я вважаю, що це дасть відповідний результат, оскільки за кілька місяців розпочнеться період відпусток і багато хто захоче поїхати за кордон, однак через наявність неоплаченої заборгованості цього зробити не зможе. Також це буде стосуватися і заробітчан. — Розкажіть про пеню, яку нараховує підприємство за кожен день прострочення оплати за послуги теплопостачання для другої категорії споживачів. — Із січня цього року підприємство нараховує пеню за несвоєчасну оплату за теплову енергію другій категорії споживачів. Варто зазначити, що таким правом підприємство володіє відповідно до умов договору про постачання теплової енергії. Нарахування пені здійснюється за кожен день прострочення платежу у розмірі подвійної ставки НБУ. Безумовно, це не тільки стимулює споживачів якнайшвидше погасити заборгованість за спожите тепло, а й дисциплінує до вчасної оплати. Можливо, хтось думає, що це просто залякування, але хочу запевнити, що нарахування пені здійснюватиметься на постійній основі, й непогашена пеня буде включена у заборгованість споживача. — Дякую за розмову!