Перед початком літнього сезону залізниця переходить на особливий графік роботи. Окрім вже звичного для цього періоду збільшення кількості вагонів у поїздах, що їдуть у курортних напрямках, та літнього графіка руху поїздів, залізничники цього року обіцяють запровадити низку новинок. Пов'язано це з футбольним чемпіонатом Євро-2012. Більш детально про це розповів начальник Рівненської дирекції залізничних перевезень Олександр Левицький.
— Пане Олександре, більше року тривала реконструкція ділянки дороги від Здолбунова до Красне. У прес-службі Львівської залізниці пояснили це необхідністю модернізації залізничних колій для того, щоб пустити нові швидкісні поїзди "Hyundai " з Києва до Львова. Чи завершена вже реконструкція колій та коли почнуть курсувати нові поїзди? — Реконструкція триватиме до запровадження літнього графіку руху поїздів. Він починає діяти щороку в ніч з 26 на 27 травня. Приблизно тоді ж почнуть курсувати нові швидкісні поїзди "Hyundai ". Випробувальні виїзди вони вже робили. Від Львова до Здолбунова цей поїзд з максимальною швидкістю 160 кілометрів за годину доїжджає за 101 хвилину. Зі Львова до столиці він доїжджатиме за 4 години 55 хвилин. В день буде їздити по три поїзди у кожному напрямку. Курсуватимуть вони зі Львова до Києва без зупинок. — Скільки коштуватиме квиток на цей поїзд? — В середу вже відкрито продаж квитків на ці поїзди через Інтернет. Вартість квитка зі Львова до Києва та в зворотному напрямку у першому класі коштує 474 гривні 89 копійок. У другому класі — 307 гривень 45 копійок. Такі ціни діятимуть у понеділок, вівторок та середу. У четвер та суботу квитки будуть на 10% дешевшими. В п'ятницю і неділю, навпаки, на 10% дорожчими. Якщо пасажир замовлятиме квитки одразу в обидві сторони, вони будуть дешевшими додатково на 10%. На проїзд у цих поїздах діятимуть усі категорії пільг, що є на залізничному транспорті. — Укрзалізниця озвучила намір скоротити кількість нічних поїздів. Чи відомо, які саме нічні поїзди, що раніше проїжджали через Рівне або Здолбунів, будуть скасовані? — Поки жодних розмов про те, що будуть скасовані якісь пасажирські поїзди, які проїздять через станції Рівне та Здолбунів не ведеться. Поїзди нашого формування, зокрема, Ковель-Сімферополь, на Одесу та Москву, залишаються. До речі, змінився час відправлення поїзда Ковель-Київ. Раніше він відправлявся з Рівного о 22 годині 09 хвилин і прибував у Київ о 6-й годині. Тепер буде відправлятись о 01 годині 12 хвилин і прибуватиме о 7 годині 16 хвилин. З Києва цей поїзд буде відправлятися о 15 годині 3 хвилини, а прибуватиме у Рівне о 21 годині 00 хвилини. Таким чином, загальний час перебування в дорозі скоротився майже на дві години. — Після реконструкції залізничних колій чи збільшиться швидкість руху решти пасажирських поїздів? — Пасажирські поїзди справді збільшать швидкість руху. Середня їхня швидкість була до 120 кілометрів за годину. Раніше відстань зі Здолбунова до Красне вони долали за 2 години 20 хвилин. Тепер, наскільки мені відомо, час перебування поїзда в дорозі зменшено на 20 хвилин. А це досить суттєво. — Чи зменшиться найближчим часом кількість приміських поїздів? — На ділянці дороги Здолбунів-Красне всі приміські поїзди поки залишаються. У деяких може лише змінитись нумерація. Наприклад, електричка підвищеного комфорту, що курсує з Рівного до Львова, змінить номер зі 170 на 803. — Чи відомо вже, коли саме приміські поїзди будуть передані на баланс органів місцевого самоврядування? — Відповідно до заходів з реформування Укрзалізниці всі дирекції приміських перевезень виділено в окремі ланки. Наступним кроком має бути створення з органами місцевого самоврядування спільних підприємств, оскільки саме обласні державні адміністрації є замовниками приміських перевезень. Саме вони погоджують та затверджують вартість проїзду у приміських поїздах. Відповідно, якщо вони встановлюють збиткові для нас тарифи, то мали б різницю вартості відшкодовувати з місцевого бюджету. Так, як це робиться в усіх цивілізованих країнах. Наприклад, в Польщі такі підприємства вже давно створені й успішно працюють. В місцевих бюджетах закладається певна сума коштів на ці потреби, і відповідно до цієї суми встановлюється вартість проїзду та кількість приміських поїздів, які курсуватимуть. У нас це поки що на стадії обговорення. Укрзалізниця вже розіслала усім облдержадміністраціям листи з відповідними пропозиціями, але відповіді поки немає. — Кажуть, що буде скорочено кількість провідників у приміських потягах? — Ці питання вирішуватиме Львівська залізниця. Наразі, наскільки мені відомо, мова про вивільнення провідників не йде. Більше того, Львівська залізниця на час літніх перевезень додатково набиратиме близько двох сотень чоловік, які працюватимуть провідниками. Майже половина з них — студенти профільних навчальних закладів. Моя ж особиста думка — така кількість провідників, як зараз, потрібна. Якби у наших людей був менталітет, як у німців, які навіть уявити собі не можуть, щоб сісти в поїзд без проїзного квитка, тоді можна було б говорити про скорочення кількості провідників. На жаль, у наших людей менталітет інший. Зрештою, провідник виконує й інші, не менш важливі функції. Зокрема, допомагає пасажирам під час посадки та висадки, стежить за порядком у вагонах, розміщає пасажирів в салоні поїзда. — Керівництво Укрзалізниці озвучило намір поетапно підвищувати вартість квитків. На скільки вони подорожчають та коли? — Перший етап подорожчання був 2 квітня. Тоді вартість квитків у купейні вагони зросла на 3,4%. Наступні два етапи, які заплановані на початок липня та на початок жовтня, щоразу збільшать вартість квитків на 3,4%. Подорожчання стосується лише купейних вагонів. Плацкарт, СВ та багажні місця не подорожчають. Крім того, Укрзалізниця запроваджує корегування вартості квитків по днях тижня. Наприклад, у вівторок та середу пасажири платитимуть лише 90% від базової вартості квитка. В п'ятницю та неділю — 110%. Більший наплив пасажирів у нас зазвичай у вихідні, тож таке корегування допоможе заохотити пасажирів їздити і в будні дні. Для пасажирів, яким все одно, в який саме день їхати на відпочинок, таке корегування ціни буде непоганим заохоченням. Впевнений, що таких пасажирів буде приблизно 25%. — Вже більше року діє послуга замовлення квитків через Інтернет. Наскільки вона популярна серед пасажирів? — Через Інтернет замовляють 3% залізничних квитків. Проблема в іншому. Після того як скасували "іменні" квитки, почалася спекуляція на квитках, і Інтернет цьому певною мірою сприяє. Є такі умільці, які прописують спеціальні програми, що виловлюють вільні місця у найбільш популярних напрямках. Згодом ці квитки перепродають набагато дорожче. Я особисто бачив на стовпах оголошення про попереднє бронювання квитків і номер мобільного телефону. Ті ж квитки, що не продаються — пропадають, а в поїздах залишаються порожні місця, хоча в касах по базі вільних місць для продажу немає. Ця проблема вирішиться одразу після того, як знову будуть запроваджені "іменні" квитки. — Які ще новації будуть запроваджені до початку літнього періоду? — Вже традиційно до початку сезону відпусток ми збільшимо кількість вагонів у поїздах, що їздять в напрямку Сімферополя та Одеси. Сьогодні туди курсує по 15 вагонів, плануємо збільшити до 20. До речі, найближчим часом в касах за проїзний квиток можна буде розрахуватися будь-якою банківською карткою Visa. Спеціальні термінали для цього вже встановлюють. Досі можна було розраховуватись лише карткою нашого банку "Експрес".