У Рівному надто мало місць для паркування автомобілів, особливо в центрі. Як тільки муніципальна варта почала штрафувати водіїв, які звикли залишати автомобілі будь-де, від влади почали вимагати — вкажіть місце, де можна законно поставити авто. Однак, як не дивно, на такі нарікання чиновники відповідають: «Це не наша проблема, водій сам має думати про місце для паркування, коли купує собі автомобіль».
Тамара Тимощук, депутатка міської ради:
— Парковок у нас катастрофічно не вистачає. Думаю, що міській раді потрібно подумати про купівлю покинутих земельних ділянок. У межах міста є місця та старі хати, в яких ніхто не живе. Вважаю, що місто могло б викупляти такі об’єкти та облаштовувати стоянки.
Володимир Хомко, колишній міський голова, депутат міської ради:
— Має бути так, щоб ніде на території обласного центру не було жодних безкоштовних стоянок. Так уже давно зробили у всьому цивілізованому світі. Ніде у світі немає безкоштовних парковок, окрім супермаркетів та місць, де це передбачено. Як тільки послуга паркування вздовж тротуару буде платною, то тоді бізнес почне робити платні парковки. Якщо зробити платну парковку зараз, то ніхто не буде нею користуватися. Водії будуть залишати свої машини на тротуарах, бо це безкоштовно.
Але треба розуміти, що парковка — це не соціальна послуга. Людина має право на безкоштовний доступ до чистої питної води, освіти та медицини. Однак парковка у цей перелік соціальних послуг ніколи не входила.
Те, що я кажу, всім не подобається, але якщо цього не зробити, то завжди буде хаос... Ціна парковки у центрі Рівного має бути така, щоб завжди були вільні місця. Наприклад, 500 гривень. Якщо буде дорога парковка, то з’являться цільові кошти, які будуть спрямовані на асфальтування доріг, встановлення світлофорів, закупівлю тролейбусів та інші речі. Якщо комусь не подобається плата за парковку в 500 гривень, то в центрі міста він повинен пересуватися за допомогою тролейбуса, а свій автомобіль залишати на краю міста.
Олександр Третяк, міський голова Рівного:
— Перед тим, як купувати авто, кожен водій має думати, де буде його паркувати. Бо це дуже важливо. Не можна купувати авто, знаючи, що у тебе біля будинку немає вільного місця для паркування.
Андрій Шевчук, заступник головного архітектора Рівного:
— По-перше, у всіх містах з населенням понад 100 тисяч мешканців парковок не вистачає. Наша проблема має й історичний контекст. Адже більшість об’єктів на центральних вулицях Рівного будувалося за радянських часів — без розрахунку на те, що значна частина людей пересуватиметься власним автомобілем.
По-друге, зараз діють будівельні норми для нових об’єктів, де вказано, що мають бути паркувальні місця. Але це не означає, що кожна людина матиме біля нового об’єкта своє місце для парковки. Серед наших забудов домінує економформат, де відсоток місць для паркування відповідно до житла найнижчий. Можна знайти нові будинки з кількарівневим паркінгом. Але переважно ніхто в Рівному не купує місць для паркування. У свою чергу, це призводить до того, що таке житло у нас рідко будують.
По-третє, у нас дозволено безкоштовно залишати автомобіль вздовж проїжджої частини. Як наслідок, можна побачити, як на парковці поряд з ринком Дикого завжди є вільні місця. Хоч і вартість парковки там доволі низька — 20 гривень за добу й 500 гривень за місяць. Цю вартість не можна порівняти з тою, яка є в містах Європи. Однак навіть такі гроші у нас люди не готові платити за паркування. В більшості європейських міст центр міста — пішохідний, а у Рівному автомобілем можна приїхати під самі двері тої установи, яка потрібна.
По-четверте, вартість місця для паркування — це не для того, щоб заробити гроші. Міста на цьому не заробляють. Плата за паркування вводиться для того, щоб люди відмовилися від ідеї надовго залишати автомобіль у центрі міста. При високій платі за паркування люди, яким насправді не потрібно їхати в центр міста, відмовляються це робити. Однак у Рівному є приклади, коли торговці біля ринку залишають свої автомобілі на цілий день. В Європі доступні парковки знаходяться за 500–800 метрів від центру міста. Наприклад, у центрі Вроцлава живе і працює понад 30 тисяч осіб. Однак на всіх цих людей є всього 3,5 тисячі місць для паркування. Тобто лише кожен восьмий може дозволити собі за гроші місце для паркування.
По-п’яте, треба чесно сказати, що кількість автомобілів у Рівному ще невелика — приблизно 330–350 на тисячу мешканців. Приблизно такий рівень кількості автомобілів початку 70-х років у Європі. Тобто треба бути готовим, що в майбутньому автомобілів буде у півтора-два рази більше. Можливо, тоді рівняни зрозуміють, що паркінги з’являться лише тоді, коли на цьому можна буде заробляти. Допоки у нас можна безкоштовно припаркуватися фактично всюди, то парковки у нас і не з’являться. Бо бізнесу це не цікаво. Треба розуміти, що міста паркінгів не будують. Це винятково комерційна нерухомість.
Богдан СЛОНЕЦЬ.