«На 4-му курсі я мав свій перший прибутковий бізнес. Слухаючи на лекції одного поважного доцента, я думав: «Для чого мені "суха" теорія без практики? Чому я тут втрачаю час, якщо ці знання нічого не варті в роботі?» - Петро Храбан, власник компанії-лідера регіону з реалізації покрівельних матеріалів –Дахтрейд.
Петро Храбан нещодавно повернувся до університету, але вже як бізнес-партнер. Саме компанія Дахтрейд – одна з небагатьох, яка зрозуміла, що лояльного члена команди чи клієнта треба вирощувати, розвивати галузь, навчаючи молодь.
Ринок праці Рівного зокрема, та й України загалом заявляє не приховуючи, кваліфікація випускників ВУЗів недостатня. На біржах праці доучують і переучують. Молодь іде на спеціалізовані курси, які дають прикладні знання. І від цієї ситуації недоотримують обидві сторони – бізнес, якому потрібні спеціалісти, та навчальні заклади, які втрачають свою соціальну значимість. Абітурієнти обирають спеціальність, за якою планують працювати в майбутньому, а для підприємств мало теоретичної бази, отриманої в університеті чи коледжі.
Ми поспілкувалися із ректором НУВГП Віктором Мошинським на цю тему.
РВ: Чи вбачаєте ви невідповідність знань отриманих студентами реальним потреба бізнесу?
Мошинський В.С.: Проблема невідповідності кваліфікації студентів реаліям бізнесу – це основна проблема освіти наразі. І бізнес не те, що сигналізує про неї – він кричить кричма. Ми як можемо реагуємо. Але потрібна кардинальна зміна системи освіти. Модель такої нової системи ми представлятимемо невдовзі. Так, зміна буде болюча, проте, ефективна. І в бізнесу там ключова роль. Не спостерігача, а як учасника навчального процесу.
РВ: Що робить наразі університет, щоб виправити ось цей освітній дисбаланс?
В.С.: По-перше, ми робимо системні дослідження.
По-друге, поки нове модернізуватиметься, ми паралельно розвиваємо як можемо традиційний навчальний процес.
Зараз студент повністю орієнтований на бізнес і кар*єру. Ми маємо повернутися обличчям до студента. І цього року ми запроваджуємо новий розклад, щоб звести студента і викладача, які зазвичай не чують один одного. Без «солдафонських» підходів: «Заходьте всі і слухайте». А працювати з студентами під конкретну потребу ринку і їхню профорієнтацію.
РВ: Які варіанти співпраці бізнес-освіта вже застосовує університет?
В.С.: Поки це на жаль, відбувається як броунівський рух. Несистемно і випадково. Не вистачає друзів і партнерів в бізнесі, які знають конкурентне середовище, які орієнтуються на стратегічні продажі. Бізнес, візьміть нас в ту систему, в якій ми не розуміємося. А поки є лише декілька десятків компаній середніх і малих, які допомагають нам створювати процеси, які реально допомагають не тільки грішми, а й рекомендаціями, діями. Ми б хотіли бути Стенфордом (усміхається), і залучати капітал мільйонами доларів, але залучаємо поки трохи менше.
РВ: Назвіть ці компанії, які вже співпрацюють з університетом.
В.С.: Дахтрейд, РЕНОМЕ, Дімол, Капарол, Рехау, які дали змогу створити Центр енергоефективності, його супроводжують і тільки цього року заробили близько 60 тис. грн на проектах сертифікації фахівців з енергоефективності, Алтеко, рівненський ІТ-кластер (СофтСерв, Заграва, HoneyComb, Реноме-Смарт, Агенція сталого розвитку міста та ін.), Дедденс Агро, Ескада-М, КТС та інші. Це вже немало, але хочеться більше.»
Яскравим прикладом вмотивованого викладача, який грамотно взаємодіє з бізнесом , є Наталія Лушнікова (викладач інституту будівництва і архітектури НУВГП).
Н.Л.: «Зустрічі з фахівцями – з бізнесу під час навчання є надзвичайно цінними. Співпраця з ДахТрейд, семінари компанії за участі наших студентів, які проходять в офісі та на демонстраційному майданчику, вже стали традиційними. На них студенти молодших курсів доповнюють теоретичні знання найактуальнішою практичною інформацією. Для студентів старших курсів, важливим є знайомство з реальними кейсами, особливостями використання тих чи інших матеріалів і виробів. Вони мають унікальну можливість поспілкуватися із фахівцями різних компаній, а подекуди і інших країн.
Ми вдячні ДахТрейд і за підтримку заходів нашого університету та кафедри: цьогоріч це міжнародний огляд-конкурс дипломних проектів та міжнародний студентський конкурс Rivne Revital, присвячені 50-річчю архітектурної освіти в Рівному.
Петро Храбан.: До університету мене привело усвідомлення, що перший контакт мого клієнта відбувається саме з архітектором. А студенти будівельних та архітектурних спеціальностей – це потенційні проектанти. Студентам легше донести наші принципи та цінності, які ми сповідуємо в роботі: екологічність, довговічність та ціна в розрізі часу. На власному демонстраційному майданчику ми 4-ий рік поспіль проводимо семінари-практикуми, до яких залучаємо студентів.
Окрім практичних знань студенти на базі таких семінарів заводять корисні зв’язки з потенційними роботодавцями партнерами та замовниками. А ми маємо можливість «виховати» собі майбутнього колегу.
Тому, я, в свою чергу, також пропоную бізнесу рухатися в напрямку розвитку студентської молоді. Це не панацея, яка врятує бізнес, але може стати енергетичним, креативним зарядом чи принаймні забезпечить надійне партнерство у майбутньому.»