Підготував звернення до Генеральної прокуратури України прокурор Рівенської області Леонід Ореховський відносно ситуації, яка склалася в області з притягненням до кримінальної відповідальності депутатів місцевих рад. За три місяці, що минули з дня набуття недоторканності депутатами місцевих рад, обласна рада не дала жодної згоди на притягнення до кримінальної відповідальності у відповідь на понад 10 прокурорських подань.
Закріплення у ст.1 Конституції України положення про характер України як суверенної, незалежної, демократичної, соціальної та правової держави докорінно змінило статус державних органів, у тому числі прокуратури як самостійного конституційного органу, здатного виконувати покладену на нього правозахисну функцію у правовій державі. Хід суспільно-політичних процесів у державі нині викликає справедливе невдоволення громадян. Невиплата заробленого, брак коштів для забезпечення гідного життя спричинюють велику напругу в суспільстві. За таких обставин лише суд, як це й визначено ст.124 Конституції України, повинен розглянути справу та вирішити питання про відповідальність винних осіб і прийняти остаточне рішення: виправдати або визнати особу винною. Відповідно до ст.121 Конституції України та Закону України «Про прокуратуру», саме на цей державний орган покладено нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. З 7 жовтня 2005 року набрав чинності Закон України від 08.09.05 «Про внесення змін до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», яким внесено зміни до статей 30 і 31 цього Закону, відповідно до яких депутата місцевої ради не може бути притягнуто до кримінальної відповідальності, арештовано або піддано заходам адміністративного стягнення, що накладаються в судовому порядку, без попередньої розгляду питання місцевою радою. Цим же Законом визначено, що відповідний прокурор або прокурор вищого рівня перед пред’явленням депутату обвинувачення, погодженням подання на арешт або направленням справи про адміністративне правопорушення до суду вносить у місцеву раду подання для одержання на це згоди. Проте, як свідчить практика, місцеві ради, по суті, перебирають на себе функції органу правосуддя, вирішуючи, чи є достатні підстави для притягнення депутатів місцевих рад до кримінальної відповідальності, чи ні. Переважна більшість подань про одержання згоди на притягнення депутатів місцевих рад до кримінальної відповідальності, які скеровувались прокурорами, не задоволена, що дозволяє винним особам уникати відповідальності, а збитки, заподіяні державі або окремим громадянам, не відшкодовуються. А тому не виконуються вимоги ст.2 Кримінального процесуального кодексу України, згідно з якою завданнями кримінального судочинства є охорона прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб, що беруть у ньому участь, а також швидке і повне розкриття злочинів, викриття винних та забезпечення правильного застосування Закону з тим, щоб кожний, хто вчинив злочин, був притягнутий до відповідальності і жоден невинний не був покараний. Наприклад, 9 січня Рівенська обласна рада розглядала подання прокурора області про притягнення до кримінальної відповідальності колишнього начальника управління охорони здоров’я та головного лікаря Рівенської обласної клінічної лікарні, а нині — депутата Рівенської обласної ради Ярослава Маслія. При вирішенні питання про надання чи ненадання згоди на притягнення його до кримінальної відповідальності за вчинення особливо тяжких злочинів депутати обласної ради, по суті, перейняли на себе функцію органу правосуддя, поставивши на обговорення не наявність достатніх доказів, які вказують на вчинення ним злочинів, як це визначено ст.131 КПК України, а політичні міркування щодо доцільності притягнення його до кримінальної відповідальності. Як наслідок — рішенням обласної ради подання прокурора області відхилено, а в наданні згоди на притягнення Я.Маслія до кримінальної відповідальності необґрунтовано відмовлено. Нерідко рішення місцевих рад про відмову в наданні згоди на притягнення депутатів до кримінальної відповідальності всупереч вимогам п.4 ст.31 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» нічим не мотивуються. Наприклад, без вказання будь-яких причин відмови рішенням Володимирецької районної ради від 16.12.05 відмовлено в задоволенні подання прокурора Володимирецького району про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності депутатів Берестівської та Собіщинської сільських рад. Внаслідок цього органи прокуратури не лише не мають юридичної можливості скерувати кримінальну справу до суду, який відповідно до ст.124 Конституції України і повинен чинити правосуддя та остаточно вирішити питання про наявність чи відсутність у діях підсудного складу злочину, а й оскаржувати рішення місцевої ради до вищих рад. Всього до сільських, селищних, міських, районних та обласної ради Рівенщини органами прокуратури області внесено 10 подань на притягнення депутатів до кримінальної відповідальності. В усіх без винятку поданнях дії депутатів жодним чином не пов’язані з громадською роботою чи політичною приналежністю, а мають характер винятково посадових чи економічних злочинів. І на жодне з них прокуратура досі не отримала згоди. Інформацію щодо ситуації, яка склалася в області з притягненням до кримінальної відповідальності депутатів місцевих рад, прокуратура області направила до Генеральної прокуратури України. Зважаючи на те, що президія обласної ради вправі, узагальнивши наявну інформацію, внести свої пропозиції на розгляд сесії ради, прокуратурою області також направлено листа голові обласної ради про повторний розгляд внесених прокуратурою Рівенської області подань на найближчому засіданні сесії Рівенської обласної ради.