На Рівненщині поки що розмитнили лише 69 автомобілів з іноземною реєстрацією. А на території митного посту, що у Рівному на вулиці Млинівській, — десятки таких автомобілів. Брокери, яких найняли власники «блях», щоб ті допомогли їм із процедурою розмитнення, днями заявили, що митниця дере з водіїв втридорога та примушує платити благодійні внески, які одразу збільшують податки на 300 доларів. Натомість митники запевняють, що водії разом із брокерами вигадали різні відмовки, щоб обманути державу.
Володимир Питель, адвокат компанії «Пелікан-ПРО»:
— На дворі митного посту зараз стоїть близько 200 авто. Багатьом власникам взагалі було відмовлено у розмитненні. Усі знають, що для авто на єврореєстрації існує штраф у разі порушень в розмірі 8,5 тис. гривень. На митниці цей штраф стали називати благодійним внеском та вимагають його з кожного водія. Якщо не платить, відмовляють у розмитненні. Так штучно сума додаткових податків з будь-якого авто збільшується на 300 доларів. Звісно, відмову можна скасувати в суді, але так водій втратить можливість розмитнити своє авто в період, коли діє знижка.
Окрім цього, на митниці почали самостійно визначати вартість авто. Є випадки, коли водій зазначив, що його авто коштує 4200 євро, а на митниці йому штучно вписали 7200 євро. Так вартість авто завищують у два, три та п’ять разів. Це роблять спеціально, щоб водій сплатив більше податків. Хоч митна вартість авто визначається з поданих документів самим водієм. У рахунку-фактурі зазначено характеристики авто і вартість, яку особа за неї сплатила. І цього має бути достатньо. Піддавати сумніву цей документ можна лише через достатньо вагомі підстави. Скажімо, через явні ознаки підробки. Але митники на це не зважають.
Сергій, власник авто на європейській реєстрації:
— У нашій області найбільший сегмент авто на європейській реєстрації від 1998 до 2004 року випуску. Їхня ціна за кордоном становить від 700 до 2500 євро. Але на ці авто нараховують такі податки, що, буває, їхня кількість перевищує вартість самого автомобіля. Така ситуація через надумані добровільні внески, які фактично є штрафами. Їх мають сплачувати лише ті, які здійснили якесь правопорушення. Виходить ситуація, що ні фіскальна служба, ні митниця не можуть знайти жодних порушень. Тому 8,5 тис. грн. на митному посту почали називати добровільним внеском.
Іван Іванов, заступник начальника Рівненської митниці ДФС:
— За легалізацію «євроблях» на Рівненщині уже направлено до бюджету 4 млн. 300 тис. грн. У середньому сплачено 60-65 тисяч гривень податків за один такий автомобіль. Усе, що кажуть брокери та водії, неправда.
Ситуація з штрафом пояснюється просто. Якщо автомобіль на європейській реєстрації був ввезений в Україну на рік, але його зняли з обліку за кордоном, то це є порушенням митного режиму. Адже згідно із законом, іноземець не має права давати українцю право користуватися своїм автомобілем. Штраф за таке становить 500 неоподатковуваних мінімумів громадян, а це — 8,5 тис. грн. І це найменший розмір санкцій, які можуть бути. Це ніякий не благодійний внесок, який вигадала митниця. Цей штраф офіційно платять до державного бюджету.
Щодо визначення вартості авто, то рівненська митниця самостійно ціну не визначає. Загальна система працює так, щоб вартість для нас визначали митниці з інших областей. Це зроблено для того, щоб ніхто не зловживав своїм становищем. Вартість автомобіля значиться у вільних базах даних. Звісно, є моменти, коли люди занижують вартість свого авто. Хоч було й 18 випадків, коли фіскальна служба, навпаки, знижувала, а не піднімала ціну заявленого авто. Через це трохи затягується час розмитнення. Окрім цього, багато водіїв до митниці ще не звертались, бо такий автомобіль важко зняти з обліку в тій країні, де він зареєстрований. Адже більшість таких авто завезено в країну незаконно.
Богдан СЛОНЕЦЬ.