Не дивлячись на хвилю відмови весною 2022 року багатьох міжнародних компаній далі працювати в Росії, яка веде агресивну війну, близько 1200 компаній продовжують вести свій бізнес у країні-агресорці.
Про це повідомив Єльський університет, який цитують Dengi.ua.
Окрім сплати податків в бюджет, за гроші якого Кремль фінансує армію, що захоплює українські території та вбиває громадян України, деякі з цих компаній ще й не нехтують розвитком свого бізнесу в РФ та відкривають там нові проекти чи розширюють вже існуюючі, таким чином твердо зафіксувавши свою позицію: гроші важливіше за життя людей.
Складений ТОП-10 міжнародних та українських компаній, чия проросійська позиція була проголошена заявами чи діями найяскравіше.
1. Auchan
Популярна в Україні французська мережа гіпермаркетів не тільки не пішла з ринку РФ, але й розвиває нові проекти в Росії та ще й підозрюється в постачанні допомоги російським військовим. ”Ашан" сьогодні входить до десятки найбільших іноземних компаній Росії, дає роботу 30 тисячам росіян, та сплачує щорічно в бюджет країни-терориста близько 170 млн доларів.
Але і на цьому компанія не зупиняється: мережа гіпермаркетів вже під час війни запустила в Москві спільний з російським ”Сбєрмаркетом” (онлайн-ритейлер, що належить ”Сбєрбанку” та Mail.ru) даркстор — склад продуктів для обслуговування онлайн-замовлень доставки. Завдяки цій співпраці "Ашан" розраховує у 2023 році вдвічі наростити онлайн-продажі в Росії.
Влітку 2022 року представники ”Ашану” в коментарі російським ЗМІ заявили, що компанія має намір розширювати асортимент власної торговельної марки в своїх магазинах в РФ. Національне агентство запобігання корупції внесло Auchan у перелік міжнародних спонсорів війни: останньою краплею стало розслідування європейських ЗМІ про те, що російська ”дочка” Auchan постачала товари російським військовим на окупованих територіях України під виглядом "гуманітарної допомоги”.
2. AB InBev Efes
Всі найбільші світові виробники пива одразу після початку війни твердо оголосили про неможливість своєї подальшої роботи в РФ. Окрім бельгійсько-турецького концерну AB InBev Efes, що володіє трьома українськими пивними заводами та має 11 пивзаводів і три солодові комплекси у Росії, що роблять компанію першою в країні-агресорі за зайнятою часткою на ринку у 30%.
І поки українські підприємства зачинені, в РФ всі заводи працюють повним ходом, випускаючи пиво Bud, Corona Extra, Stella, Hoegaarden, Beck's, Lowenbrau, Staropramen і Taller. Більше того, в серпні 2022 року компанія додатково запустила виробництво на сімох заводах в РФ (в Ульяновську, Калузі, Омську, Волзькому, Саранську, Клині та Іванові) ще трьох брендів пива — Spaten, Franziskaner та Leffe. Не дивно, що після цього бельгійський концерн AB InBev в своїх звітах називає війну "конфліктом між Росією та Україною”, а не війною.
Позиція компанії AB InBev Efes.
AB InBev Efes це спільне підприємство AB InBev і турецькою пивоварною компанією Anadolu Efes, в якому AB InBev не має контрольного пакету акцій. Компанія AB InBev оголосила в квітні 2022 року, що має намір продати свою неконтрольовану частку в спільному підприємстві AB InBev Efes і проводить активні переговори з турецькою пивоварною компанією Anadolu Efes щодо придбання нею цієї частки. Між сторонами тривають дискусії. Призупинення деяких ліцензійних брендів у Росії також є частиною поточних обговорень угоди з Anadolu Efes.
Як було оголошено раніше, AB InBev також втрачає всі фінансові вигоди від діяльності спільного підприємства.
Від початку війни компанія AB InBev Efes Україна передала більше ніж 30 тонн продуктів тривалого зберігання, побутову хімію та засоби гігієни незахищеним верствам населення Харківщини, Миколаївщини, Чернігівщини та Києва. Окрема благодійна активність компанії - доставка питної води мешканцям тих регіонів, які через війну втратили можливість її постачання на свої території. Так, на Миколаївській броварні у перші тижні війни налила 150 тис літрів питної води для містян.
Пізніше до цієї ініціативи долучився європейський офіс компанії - загалом 5 млн банок гуманітарної питної води були налиті у бельгійському Льовені і доставлені в Україну. 2 млн банок питної води були доставлені у кінці грудня у Харківську, Миколаївську, Херсонську, Дніпропетровську, Донецьку області та на деокуповані території.
Надзвичайно яскравим проектом на підтримку Украіни став запуск у У Великій Британії, Бельгії, Німеччині, Нідерландах, Італії, Франції, Польщі, Данії, Австрії, Швейцарії, Колумбії та Бразилії найпопулярнішого українського пива – «Чернігівське». Весь прибуток розподілено між визначеними неурядовими організаціями, включаючи Caritas International, для підтримки зусиль з надання гуманітарної допомоги. AB InBev гарантує щонайменше 5 мільйонів доларів від цієї ініціатив.
3. Raiffeisen
Австрійський банк, що має в Україні суттєву частку на ринку, настільки переживає за свій заробіток в РФ, що навіть потурбувався про мобілізованих російських солдат та надав їм кредитні канікули, офіційно визнавши окупацію РФ територій України на сайті своєї російської ”доньки”. ”Ми зобов’язані дбати про наших співробітників і клієнтів”, – йдеться у заяві Raiffeisen. Чому тільки не про українських?
Бізнес австрійців в РФ не просто зберігся, але й успішно процвітає: за 2022 рік війни Raiffeisen Bank International отримала в Росії 2,06 млрд євро чистого прибутку, що в 4,3 рази більше показника 2021 року. Більше прибутку - більше податків в бюджет агресора, яких Raiffeisen за останній рік заплатив аж 559 млн євро. А значить і більше вбитих українців.
4. Procter & Gamble
Компанія, що продає в Україні низку товарів відомих брендів (з російськомовними упаковками), продовжує надавати роботу 2,5 тисячам росіян, сплачувати мільйони доларів податків у бюджет РФ та відмовчуватись з приводу того, що з цього бюджету ведеться агресивна війна в центрі Європі. За це Procter & Gamble також визнана Нацагенством з запобігання корупції України ”міжнародним спонсором тероризму”.
- Не вийти з ринку РФ за рік повномасштабної війни – це не випадковість, а свідома позиція. Не забуваймо і про рівень корупції в РФ. Кожен бізнес поповнює кишені безпосередньо путіна та його оточення – авторів агресивної війни в центрі Європи. Поповнюючи російський бюджет мільярдами доларів, вони заважають швидко та в правильний спосіб завершити війну, — каже радник голови Офісу президента Михайло Подоляк.
5. TECHIIA
Український IT-холдинг здивував своєю позицією щодо росіян, але продемонстрував її яскраво. TECHIIA стала героєм журналістських розслідувань, з яких стало відомо, що холдинг має тісні зв’язки зі скандальною російською букмекерською конторою 1xBet, яку він заводив на український ринок у розпал повномасштабного вторгнення РФ в Україну.
Співзасновник холдингу Олег Крот публічно заявив журналістам, що не бачить проблем в роботі російського бізнесу в Україні, після чого українці зібрали 26 тисяч підписів під петицією до президента Зеленського з вимогою накласти санкції на 1xBet та TECHIIA.
6. METRO
Послідовна проросійська позиція німецького ритейлера, що працює в Україні, прослідковується ще з 2014 року, коли компанія пішла на перереєстрацію двох українських магазинів в Криму на російську юридичну особу. Не дивно, що і сьогодні METRO не збирається йти з ринку РФ, пояснюючи своє рішення більш, ніж красномовно: бо ”останнім часом компанія показує стабільне зростання у РФ”.
Коли ж український офіс ритейлеру висловлював обурення рішенням продовжувати підживлювати російську економіку, німецький офіс Metro навіть погрожував своєму українському відділенню з вимогою мовчати і не заважати платити податки країні-агресору.
7. НЕМО
Відома мережа дельфінаріїв ”Немо” продовжила працювати в окупанованому Криму і робить це і сьогодні. Це й не дивно, коли власник компанії одеський бізнесмен Андрій Кисловський прдеставляв в Одеській міській раді Комуністичну партію і ніколи не вирізнявся твердою проукраїнською позицією.
Не дивлячись на спроби Кисловського відхреститись від кримських дельфінаріїв, російські реєстри демонструють чітко: власником російського ООО "Дельфинарий НЕМО” на сьогодні продовжує бути українська ТОВ ”Нерум”, на яку зареєстрований бізнес Кисловського. Більше того, дельфінарій ”Немо” працює і в російській Анапі.
8. LC Waikiki
Турецький ритейлер одягу, що активно освоює український ринок, не бачить проблем в розширенні свого бізнесу в країні-агресорі. Поки інші міжнародні компанії залишають російський ринок, Waikiki з радістю займає звільнені місця в торгівельних центрах.
Ба більше: влітку 2022 року турецька компанія запустила доставку одягу поштою в Сибір та на Урал. Про розв’язану війну в Україні бренд мовчить. Очевидно, це допомагає заробляти в Росії, яку LC Waikiki не тільки одягає, а ще й озброює, сплачуюючи їй податки.
9. Nestle
Через рік після повномасштабного вторгнення РФ в Україну досі працює офіс швейцарської компанії Nestle в Москві. Компанія, що активно заробляє в Україні, принципово відмовилась від припинення роботи в Росії.
10. Huawei
Китайський техногігант чітко зайняв позицію продовжувати торгувати в РФ, очевидно, розраховуючи зайняти звільнені європейськими виробниками ниші. Більше того, Huawei вирішила чітко зайняти сторону РФ, а тому продовжила інвестувати в розвиток бізнесу в Росії, набираючи додатковий для цього персонал. Більше робочих місць в РФ - більше грошей в бюджеті - більше зброї - більше вбитих українців.