Зустріч на дорозі водія з працівником ДАІ нічого доброго не передвіщає. Зупинили — значить, щось порушив. У результаті, отримавши копію протоколу про адміністративне порушення, готуйся розпрощатися з кількома сотнями гривень. Кількість банкнот, що доведеться віддати на користь держави, залежить від двох чинників: тяжкості правопорушення та можливих наслідків, до яких це порушення могло призвести. Ситуацію на дорогах Рівненщини вивчав кореспондент «РВ», вирушивши кілька днів тому з нарядом ДАІ на патрулювання.
Купити біруші, щоб не слухати лайки Перед виїздом на маршрут з патрульним нарядом ДАІ командир 2-го взводу Рівненської роти ДПС Олег Прищепа пожартував — заїдемо, каже, в аптеку, купимо тобі біруші... щоб лайки, яку вони щодня вислуховують від водіїв, не чув. Як з’ясувалося згодом, і справді водії-порушники часто не добирають слів у спілкуванні з інспекторами, які їх зупинили. В обов’язки командира взводу роти ДПС, окрім патрулювання доріг міста, входить і контроль підпорядкованих йому нарядів. Того дня, як і зазвичай, окрім нашого екіпажу, в місті було ще чотири. Кожен з них мав свій, певний квадрат патрулювання, в яких вони стежили за дотриманням правил дорожнього руху. — Чергуємо цілодобово, у три зміни, — почав ознайомлювати мене з особливостями роботи ДАІ старший машини Олег Прищепа. — Порушення фіксуємо щодня. Інколи більше, інколи менше. Все залежить від інтенсивності руху транспорту по тій чи іншій ділянці дороги, а також від періоду доби. Найбільш аварійними вважаються вулиці Соборна, Степана Бандери та Млинівська. Щоправда, як зізнається пан Прищепа, бувають випадки, коли в неробочий час навіть на вулиці, по якій за день проїжджає всього два-три авто, все одно трапляються ДТП. Найбільш поширеними порушеннями є перевищення швидкості, неправильний переїзд перехресть та порушення правил обгону. Порушники — здебільшого молоді люди віком від 20 до 25 років на дорогих авто. — Не знаю, хто їм купує ті дорогі машини, — продовжує Олег Прищепа, — сумніваюся, що вони самі на них заробили. Авто швидкісні, і їхні водії досить часто забувають, що за кермом потрібно не лише тиснути на педаль газу, а ще й головою думати... — Та їдь вже чи поворот включи! — перериває раптом свою розповідь мій співрозмовник. — Зупинився тут посеред дороги... Обурення інспектора викликав вантажний автомобіль, що зупинився посеред дороги, повертаючи на вулицю Соборну з боку нічного клубу «Лагуна». З вигляду було зрозуміло, що його водій збирається повертати, але сигналів повороту він не включив. — Отакі-от «любителі» досить часто трапляються на дорозі, — каже пан Прищепа. — На жаль, ми нічого з ними вдіяти не можемо, бо маємо недосконале законодавство. Припустимо, що зараз розвернемося і доженемо його. Почнемо складати на цього водія адміністративний протокол за порушення правил користування світловими приладами. А він скаже, що цього не було. Мовляв, я включав повороти. І ми нічого довести не зможемо. Свідків зазвичай у таких випадках знайти дуже складно, та й зафіксувати таке порушення на «Візир» майже неможливо, оскільки зйомка надто коротка. До того ж його лампочка блимає ледве-ледве. Прилад її просто може не зафіксувати. Такі порушення особливо на безпеку дорожнього руху не впливають. Просто створюють тимчасові незручності для водіїв. З підвищенням штрафів, як каже командир взводу ДПС, водії стали більш дисциплінованими. Щоправда, досі не всі відчули на собі ці нові штрафи. Причина знову ж таки в недосконалому законодавстві. Зазвичай протоколи про сплату штрафів приходять за місцем прописки водія-порушника. Але є чимало таких водіїв, які прописані десь у селі, а живуть в обласному центрі. Тому працівники виконавчої служби порушника можуть просто не знайти. А протоколи збираються. Порушники про них врешті-решт дізнаються, але згодом, коли проходитимуть черговий техогляд. Тоді всі порушення, як каже пан Прищепа, «спливуть» у базі даних.
Безробітний на джипі Інспектор Олег Тарасюк налаштував «Візира», і ми почали патрулювання на вулиці Дубенській. Саме при виїзді та на в’їзді до Рівного водії часто перевищують швидкість. Чекати порушника довго не довелося. Прилад подав характерний сигнал і водій патрульного авто включив світлові «маячки». Біля обочини зупинився білий джип «Тойота Лендкрузер» з хмельницькими номерами. Інспектор Тарасюк пояснив, що причиною його зупинки було перевищення швидкості: джип їхав зі швидкістю 90 км/год, в той час як на цій ділянці дороги максимально допустима — 60 км/год. — Яке там порушення! — нахабно перебив працівника ДАІ водій джипу. — Ви можете фотографувати і показувати мені що завгодно. Я все одно нічого підписувати не буду! У мене батько працює начальником виконавчої служби у Хмельницькому, тому мені ваші протоколи до одного місця! Ніяких штрафів платити не буду! Я нічого не порушував, а той ваш прилад може показувати що завгодно. Я знаю, що він незаконний! Побачивши в салоні патрульного авто журналіста з фотоапаратом і диктофоном, водій почав розмовляти більш чемно. Порушником виявився 29-річний мешканець Хмельницького. З його слів, непрацюючий. На нього склали адміністративний протокол і виписали штраф 300 гривень. — Це ще він чемно розмовляв, — посміхнувся інспектор Тарасюк. — Не було б вас, ми б вислухали від нього... Такі водії трапляються часто. Щодо самого штрафу, то рішення про його розмір приймає інспектор. За таке порушення передбачено від 250 до 340 гривень. Зрозуміло, якби їхав на «Жигулях» батько трьох дітей, ненароком перевищив швидкість і визнав свою провину, це було б враховано, і штраф був би мінімальним. Пенсіонеру взагалі можна було б прочитати лекцію і відпустити. Старший патрульного авто підтримав колегу і продовжив коментувати ситуацію. Зокрема, щодо використання «Візира». Працівник ДАІ зізнався, що останнім часом водії досить часто ставлять під сумнів законність використання цього приладу. — Коли здійнявся галас щодо законності використання «Візира», — каже пан Прищепа, - я часто чув від людей, що водії почали вигравати такі справи в судах. Я вважаю це дурницею. «Візир» автоматично вибирає авто, водій якого перевищує допустимі норми швидкості, і фіксує саме його. Приладом враховано все. В тому числі і швидкість, з якою їде патрульне авто, в якому він знаходиться.
Досвід проти потужності На патрулювання, окрім приладу вимірювання швидкості та радіостанції, кожен наряд обов’язково бере табельну зброю. Щоправда, користуватися нею, як зізнається старший машини, на щастя, працівникам ДАІ вже давно не доводилося. Натомість «гонки» з порушниками трапляються досить часто. Водії, аби уникнути покарання, намагаються втекти від працівників Державтоінспекції. Пан Прищепа зізнається, що вдається це порушникам вкрай рідко. — Останній раз кілька днів тому ганяли по місту «Тойоту Камрі», — пригадує мій співрозмовник. — Водій порушив правила дорожнього руху, це зафіксував патрульний наряд ДАІ. Замість того, щоб зупинитися на вимогу наших колег, водій почав втікати. Чоловік подумав, що це йому вдасться, оскільки його авто значно потужніше, ніж «дев’ятка», на якій був наряд. Ганяли його кількома нарядами ледь не по всьому місту. Врешті затиснули з колегою неподалік «Рівнеенерго». Втікають від працівників ДАІ не лише водії напідпитку, а й ті, хто сподівається уникнути відповідальності. Керуючи потужним дорогим авто, вони розуміють, що зможуть легко обігнати автомобіль наряду. Втім, як каже пан Прищепа, вони не враховують кількох нюансів. Перший — це те, що в затриманні втікача бере участь не один, а одразу кілька нарядів, які ввесь час тримають між собою зв’язок. Перекривають втікачеві дорогу, поступово звужують коло, доки не затиснуть порушника. А другий фактор — це водійський стаж. Порушники не знають, що маючи дещо слабше за потужністю авто, водії-працівники ДАІ мають більш серйозну перевагу — солідний досвід керування. У пана Прищепи, як він зізнався, вже майже 20 років. Трапляється, що порушникам таки вдається втекти, але це виняток. — Зазвичай це трапляється з іномарками на реєстрації іншої країни. Якесь «Інфініті» чи «Мерседес МЛ» на трасі набагато спритніші за «Фольксваген Пасат». І толку з того, що я запишу, скажімо, латвійські чи литовські номери. Все одно у нашій базі даних вони не числяться, — розмірковує старший патрульного авто. Трапляються й такі водії-порушники, які намагаються відкупитися хабаром. Зазвичай інспектори нагадують водіям, що за такі дії передбачена вже інша стаття із зовсім іншого — Кримінального — кодексу. Тому покарання за неї набагато серйозніше. Щоправда, з кризою, як зізнається інспектор ДАІ, бажаючих дати хабара значно поменшало.
Сльози дружини врятували від штрафу Щоб попередити на дорозі колег, що їдуть у попутному напрямку, про розташування неподалік наряду ДАІ, водії блимають фарами. Тому транспорт, що рухається до наряду автоінспекції, одразу скидає швидкість. Правоохоронці знають про це, тому винайшли власний спосіб затримання порушників. — Якби ми стояли з «Візиром» на дорозі, — каже командир взводу ДПС, — водії нас би «проморгували» фарами. І не було б жодного зафіксованого випадку перевищення швидкості. Всі були б одразу чемними на дорозі. Ми винайшли невелику хитрість. Працюємо двома автомобілями. Наш екіпаж патрулює, а другий стоїть з іншого боку дороги неподалік. Коли ми фіксуємо порушника на «Візир», вже не потрібно влаштовувати з ним гонки. Просто передаємо колегам по радіостанції марку та номери авто. І вони його зупинять. Нам же залишається під’їхати, показати зафіксоване на «Візир» порушення і скласти адмінпротокол. Довго чекати не довелося. Наше патрульне авто обігнав білий «Форд Сієра». Встановлений на спеціальному штативі перед лобовим склом «Візир» подав звуковий сигнал і показав швидкість автомобіля-порушника — 83 км/год. Пан Прищепа зв’язався з патрульним нарядом, що знаходився неподалік, і переказав дані авто, яке потрібно зупинити. — Хлопці, мене тільки що обігнала червона «дев’ятка», а ви чомусь зупинили мене, — почав виправдовуватися порушник-пенсіонер і благати: - У мого сина завтра весілля, цілий день кручуся по місту. От і тепер їхав забрати стегенця в цеху. Вже всі гроші витратив. У кишені жодної копійки. Зрозумійте мене, дуже вас прошу — відпустіть мене! Не карайте, більше це не повториться! Дружина в машині сидить і заливається слізьми через ті гроші. Інспектор ДПС Олег Тарасюк упівголоса звернувся до мене: — Ну і як можна з такого водія стягувати штраф? По-людськи я його розумію, і мені його шкода. Тим більше, що чоловік визнав свою провину і попросив вибачення. Згідно зі статтею 22 Кодексу про адміністративні правопорушення, я замість стягнення штрафу можу обмежитися роз’яснювальною бесідою. Інспектор вийшов з патрульного авто, пояснив порушнику про можливі для нього наслідки, якщо наступного разу буде затриманий за таке порушення, та повернув йому посвідчення водія. Олег Тарасюк пояснив, що в таких випадках звичайна виховна бесіда матиме набагато суттєвіший вплив на водія-порушника, ніж навіть мінімальний штраф.