Що таке субсидії, які дозволяють зменшити витрати на оплату комунальних послуг, знають понад 25 тисяч родин — саме стільки рівнян в середньому вже не один рік під час опалювального сезону отримують компенсації. Цьогоріч уряд запровадив ще одну систему пільг — адресну допомогу. Як вона діє, чим відрізняється від уже традиційних субсидій та хто може на неї розраховувати — розповів під час відеозустрічі у редакції газети "Рівне вечірнє" Олександр Кожевніков, начальник відділу соціальних виплат обласного департаменту соціального захисту населення.
Олександр Кожевніков
— Перш за все, що таке адресна допомога і чим вона відрізнятиметься від субсидії?
— Адресна допомога, яку уряд ухвалив ще у квітні, передбачає надання малозахищеним компенсації додаткових витрат на оплату послуг газопостачання, централізованого постачання гарячої води та опалення. Тобто на послуги, які найсуттєвіше подорожчали.
Субсидія на комунальні послуги залишилася — її і надалі нараховуватимуть родинам, у яких сума за комунальні послуги перевищує 10-15% середньомісячного сукупного доходу всіх зареєстрованих осіб. Деякі родини, які мали субсидію і будуть її отримувати й надалі, також могтимуть претендувати і на адресну допомогу.
Як і субсидії, адресну допомогу органи соціального захисту населення переказуватимуть одразу підприємствам-надавачам послуг.
— Хто може розраховувати на адресну допомогу?
— Всі, хто на законним підставах живе на території України. Але за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім'ї за попередні шість місяців є меншим, ніж сума прожиткових мінімумів, встановлених для кожного члена родини. На 2014 рік прожитковий мінімум для працездатних осіб становить 1218 грн., для дітей до 6 років — 1032 грн., для дітей від 6 до 18 років — 1286 грн., а для пенсіонерів і людей, які втратили працездатність, — 949 грн.
Наведемо приклад сім'ї, яка складається з тата, мами та двох дітей — п'яти та десяти років. Прожитковий мінімум для такої родини — 4754 грн. (1218 грн.+1218 грн.+1032+1286 грн.). Припустимо, що дохід мами і тата становить 4,5 тис. грн. на місяць. Виходить, що родина має право на адресну допомогу, бо дохід родини менший, ніж встановлений державою прожитковий мінімум.
— Яким буде розмір компенсації?
— Адресна допомога визначатиметься як різниця між сумами плати за житлово-комунальні послуги після і до підвищення тарифів — з урахуванням пільг і житлових субсидій. На кожен вид послуг компенсація вираховуватиметься окремо. Якщо, наприклад, рівненська родина платила в місяць ТОВ "Рівнетеплоенерго" 250 грн., а тепер їй приходитимуть квитанції на 400 грн., то сім'я, яка має право на адресну допомогу, продовжуватиме платити 250 грн., а вже держава теплопостачальному підприємству доплачуватиме інші 150 грн.
— Ті, у кого є великі будинки чи дорогі автомобілі, можуть претендувати на допомогу?
— Майновий стан родини не впливає на призначення адресної допомоги. Тобто якщо в родини є авто, але її сукупний дохід за останні шість місяців був менший від суми прожиткових мінімумів, то родина все одно отримуватиме допомогу. Обмеження у площі житла, щоправда, є. Система нарахування адресної допомоги — подібна до того, як нараховують житлові субсидії. Для кожного громадянина, зареєстрованого у приміщенні, передбачена норма площі житла — 21 м2 і плюс 10,5 м2 на всю родину додатково. На цю площу адресна допомога й нараховується. Якщо площа житла більша, то родині за решту доведеться платити самотужки.
Візьмемо, наприклад, малозабезпечену родину із двох людей. Передбачена площа житла для них — 42 м2+10,5 м2, а живуть вони у будинку на 120 м2 у селі. Виходить, що держава надаватиме їм адресну допомогу на 52,5 м2 житла, а за решту вони платитимуть самі.
— Куди потрібно звертатися щодо нарахування допомоги і з якими документами?
— В органи соціального захисту населення за місцем прописки. Людина, яка звертається, повинна заповнити спеціальну заяву (її форму можна знайти на сайті "Рівне вечірнє" і одразу роздрукувати. — Ред.). У ній потрібно вказати прізвища, імена та по батькові осіб, зареєстрованих у приміщенні, серії та номери їхніх паспортів чи свідоцтв про народження, дати народження, ідентифікаційні коди та доходи. Окрім того, потрібно вказати номери рахунків на комунальні послуги та на кого вони відкриті. Також заявник має принести довідку про склад сім'ї, тобто виписку із ЖКП чи сільської ради про тих, хто зареєстрований у приміщенні. Крім того, довідки про доходи за останні півроку кожного зареєстрованого у приміщенні.
— А якщо людина безробітна?
— Якщо працездатна людина подає довідку, що вона безробітна (наприклад, виписку з центру зайнятості), то відповідно до умов надання компенсації записують, що її щомісячний дохід 1218 грн., тобто на рівні прожиткового мінімуму. До прикладу, якщо родина складається з двох працездатних осіб, які офіційно не працевлаштовані протягом останніх півроку, то рахуватиметься, що їхній сукупний щомісячний дохід — 2436 грн., тобто він не перевищує їхній прожитковий мінімум , а тому родина може претендувати на компенсацію.
— Пенсіонерам по довідку про доходи треба йти у відділення Пенсійного фонду?
— Ні, передбачено, що довідки про доходи непрацездатних осіб, тобто пенсіонерів, які ніде не працюють, та інвалідів, наші органи братимуть самостійно. Таким людям лише потрібно звернутися до нас із заявою та принести довідку про склад сім'ї.
До прикладу, якщо людина вийшла два місяці тому на пенсію, то у довідці про доходи враховуватимуть чотири місяці, коли вона працювала, та два, коли вже отримувала пенсію.
— На який період призначатимуть адресну допомогу?
— За отриманням компенсації можна звертатися уже, адже постанова Кабінету Міністрів почала діяти з 1 липня. Призначатиметься компенсація з місяця звернення до кінця опалювального періоду 2014-2015 років.
— Сама процедура оформлення триватиме довго?
— Після звернення заявника протягом п'яти днів будуть надані відповідні розрахунки (скільки родина платила до підвищення тарифів і скільки повинна платити зараз). А вже потім протягом 10 днів органи соціального захисту населення рахуватимуть розмір компенсації та призначатимуть її родині. Про призначення компенсації чи відмову і про її причини ми обов'язково повідомлятимемо заявників.
— Що може стати причиною відмови?
— Основна причина — якщо середньомісячний сукупний дохід родини більший від суми прожиткових мінімумів її членів. Але є додаткові причини припинення надання адресної допомоги. Перша — якщо родина не сплачує за комунальні послуги (якщо не сплачує через офіційну затримку у заробітній платі чи пенсії, то адресну допомогу не припинятимуть). Друга причина — якщо ми з'ясуємо, що громадяни надали неправдиву інформацію про доходи чи про склад сім'ї. Така родина повинна буде повернути державі й виплачену раніше адресну допомогу.
— Багато рівнян уже звернулося за оформленням адресної допомоги?
— Кілька звернень від громадян ми вже розглядаємо. Передбачаємо, що під час опалювального сезону у зв'язку з підвищенням тарифів кількість сімей, які претендуватимуть на субсидії та адресні допомоги, збільшиться десь на 30%.
— Якщо у людей виникатимуть проблеми з оформленням адресної допомоги, куди можна звертатися?
— Урядова гаряча лінія діє за номером 63-36-01. Також можна звертатися безпосередньо до нас у департамент.
Переглянути відеозустріч з Олександром Кожевніковим можна на сайті "Рівне вечірнє" www.rivnepost.rv.ua у рубриці "Відеозустрічі".