Хто заплатить за неіснуючі борги, і як вдалося перетворити газову "трубу" в інструмент для генерації боргових зобов'язань?
«Укртрансгаз» 24 травня повідомив, що заборгованість всіх учасників газового ринку за надані їм послуги балансування газотранспортної системи перевищили 25,5 млрд грн. Цифра дана станом на 1 травня 2018 року і, швидше за все, в подальшому вона буде ще збільшена.
До сих пір заборгованість за послуги балансування перед "Укртрансгазом" тільки росла. На 1 січня 2017 року вона становила 7 млрд грн, а через рік, на 1 січня 2018 року, - вже 20 млрд грн. Тепер - 25,5 млрд грн, тобто майже мільярд доларів США.
Без оголошення причин
За даними "Укртрансгазу", левова частина цього боргу належить "Регіональної газової компанії" Дмитра Фірташа, яка управляє операторами газорозподільних мереж (облгазами) в 16 областях. Борги облгазів РГК досягли 16,5 млрд грн, що становить 65% від загальної заборгованості за балансування.
У свою чергу, в РГК заявили, що послуги балансування в такому обсязі - фейк. В офіційній заяві компанія зазначила, що "Укртрансгаз", будучи частиною групи "Нафтогаз", "підтасовує дані, незаконно приписує газорозподільним компаніям борги теплокомуненерго з нарахованими на них астрономічними штрафами".
РГК включило в історію з боргами на 25,5 млрд грн третього фігуранта - підприємства теплокомуненерго (ТКЕ). Водночас тільки з 24 травня їх наявність визнали в "Укртрансгазі" - раніше там не згадували про ТКЕ в зв'язку з боргами по балансуванню.
Тепер виявилося, що борги накопичуються "через несанкціонований відбір газу підприємствами ТКЕ з газорозподільних систем без укладених договорів на поставку і підтверджених номінацій".
Тим часом саме ТКЕ стали основною причиною небалансів "Кіровоградгазу" - єдиної газорозподільної компанії групи "Нафтогаз". За неповний рік, який "Кіровоградгаз" перебуває в складі цієї групи, його неоплачені небаланси збільшилися в два рази.
Матчастина
"Укртрансгаз" - оператор газотранспортної системи в складі групи "Нафтогаз". Одна з основних функцій оператора ГТС - балансування газової системи, що прописано в Кодексі газотранспортної системи (ГТС).
У розділі XII Кодексу ГТС зазначено, що в разі несанкціонованого відбору газу споживачем, весь цей обсяг вноситься в алокації на відповідного оператора газорозподільної системи (облгаз), а для споживачів, які отримують газ безпосередньо від "Нафтогазу", - на оператора ГТС ( "Укртрансгаз").
Таємниче балансування
Всі найбільші підприємства ТКЕ отримують газ безпосередньо від НАК "Нафтогаз України". Такі поставки є частиною спеціальних зобов'язань (PSO -Public Service Obligation), які на НАК покладені Кабінетом Міністрів.
Механізм і порядок розрахунків таких поставок прописаний у постанові уряду №187. Згідно з документом, газ поставляється ТКЕ за так званою соціальною ціною 5 900 грн за тис. куб. м, із ПДВ та 2% надбавки НАК (без урахування вартості послуг з транспортування та розподілу газу).
Алокація - це фіксація оператором ГТС обсягу газу в точці входу за конкретним замовником послуг транспортування, що дозволяє визначити ініціатора і обсяги небалансу.
Небаланс - це негативна різниця між обсягом газу, який замовник послуг транспортування представив на точці входу, і обсягом, відібраними з ГТС.
Традиційно підприємства ТКЕ платять за газ із затримками і не в повному обсязі. За словами Олександра Фоменка, екс-директора "Київенерго", проблеми з розрахунками за газ пов'язані з тим, що у підприємств недостатньо виручки за продану тепло - через те, що тарифи на тепло для ТКЕ зараз не покривають витрати.
Єдина можливість отримати від ТКЕ оплату за газ - збільшити для населення тариф на тепло. НАК "Нафтогаз України" припинити поставки газу підприємствам ТКЕ не має права. Такі дії суперечать закону "Про забезпечення теплом". Під час кожного "відключення" прокуратура порушує кримінальні провадження.
Проблема ТКЕ є однією з найскладніших в українській енергетиці - вона зачіпає інтереси широкого кола осіб. Йдеться про десятки мільйонів споживачів, місцевих органах влади, які є власниками комунального майна (до якого, як правило, і належать ТКЕ), центральних органів влади - НКРЕКУ, Міненерговугілля і Кабміну.
У нинішній ситуації збитки від поставок газу для ТКЕ переносяться з балансу материнської компанії НАК "Нафтогаз України" на дочірню компанію - "Укртрансгаз".
Для цього в червні 2017 року юристи "дочки" програли суд проти НАК, що дозволило "Укртрансгазу" взяти на себе борги ТКЕ на суму майже в 1 млрд грн.
Суть схеми в тому, щоб не підтверджувати обсяги газу, поставленого на адресу ТКЕ. Для цього НАК не підписує акти прийому-передачі газу. Без таких актів, що підтверджують поставку газу, "Укртрансгаз" отримує можливість відмовитися від алокації поставки від НАК на ТКЕ - і таким чином в системі виникає "паперовий" небаланс.
"Паперовий" - тому що в ГТС немає документального відображення, хто спожив газ. Хоча фактично підприємства ТКЕ ніколи не відмовляються і завжди визнають, що це вони витратили газ на виробництво тепла для населення.
Наявність такого небалансу дозволяє "Укртрансгазу" розписувати його на облгази (операторів ГРС) як винуватців нібито несанкціонованих поставок газу тепловикам.
Алгоритм балансування системи
1. НАК "Нафтогаз України" за контрактами з підприємствами ТКЕ повинен поставити їм газ за ціною 5 930,4 за тис. куб. м. з ПДВ (з 31.05.2016 - це ціна PSO). Факт поставки підтверджує підписаний обома сторонами акт прийому-передачі газу.
Тарифи на тепло розраховані НКРЕКУ виходячи з того, що ціна газу для тепла і гарячої води становить саме 5 930,4 грн за тис. Куб. м.2. За газотранспортній системі газ надходить на підприємства ТКЕ.
3. Підприємства ТКЕ отримує газ, підписують акт його прийому-передачі з ціною 5 930,4 грн за тис. Куб. м, і передають документ на підпис в НАК "Нафтогаз України".
4. НАК "Нафтогаз України" ухиляється від підпису акту. Після чого спожитий підприємством ТКЕ газ "зависає" - так як немає документального підтвердження, хто його поставив.
5. "Укртрансгаз" (оператор ГТС) поспішає задокументувати "завис" газ як небаланс.
6. "Укртрансгаз" на обсяг небалансу купує газ за ринковою ціною. В квітні 2018 року вона становила 10 614 грн за тис куб. м. "Укртрансгаз" виставляє рахунки за оплату балансування не тільки з ринковою ціною газу, але і з коефіцієнтами від 1,2 до 1,5. Тому вартість газу для ТКЕ виростає біль ніж вдвічі від вказаної в контрактах з "Нафтогазом"
"Укртрансгаз" до останнього приховує документальні підтвердження виникнення небалансів з розбивкою по конкретних споживачів, які нібито перебрали газ.
У всякому разі, до квітня 2018 роки ніхто з облгазів такі реєстри не отримав, хоча розподільні компанії неодноразово зверталися з таким проханням до оператора ГТС.
Звичайний акт про надання послуг балансування від "Укртрансгазу" вкрай лаконічний - оплатіть послугу балансування в "кількості одна (1) штука".
Не дають розшифровки розрахунків і в НАК "Нафтогаз України", якому підпорядкований "Укртрансгаз".
Труба як інструмент для генерації боргів
Задіяна схема призводить до того, що документально ціна продажу газу для ТКЕ виростає в 2,5 рази.
Арифметика така: газ, який був спожитий ТКЕ, але не був врахований в системі, оператор ГТС закуповує у "Нафтогазу". Але вже не за "соціальною ціною" 5,9 тис. грн за тисячу кубометрів, а за ринковою. У червні ринкова ціна газу, згідно з прайсом "Нафтогазу", склала 10,9 тис. грн за тисячу кубометрів (обидві ціни включають ПДВ).
Збитки по закупівлі газу для балансування "Укртрансгаз" перекладає на операторів ГРС (облгази). Відповідно до Кодексу ГТС, компанія виставляє їм рахунки за газ з урахуванням базової ціни газу (БЦГ), яка близька до ринкової і з так званим "коефіцієнтом компенсації", який для таких операцій становить 1,2. За логікою, "Укртрансгаз" має відшкодувати свої збитки за зберігання газу, крім його базової ціни.
Таким чином, на операторів ГРС (облгази) лягає обов'язок за газ, спожитий ТКЕ, з урахуванням ціни в 13 тис. грн за тисячу кубометрів. Це в 2,5 рази більше, ніж вартість газу, закладена в тариф ТКЕ на постачання тепла - 5,9 тис грн за тисячу кубометрів.
Очевидно, що ТКЕ ці борги ніколи не оплатять.
Щоб припинити генерування боргів, в квітні 2017 року Нацкомісія з регулювання енергетики (НКРЕКУ) ухвалила постанову №615, яким внесла зміни до Кодексу ГТС.
Згідно з внесеними змінами, відповідальність за небаланс "Укртрансгаз" повинен перекладати на постачальника газу зі спеціальними зобов'язаннями, тобто - на НАК "Нафтогаз України", а не на операторів ГРС (облгази).
"Нафтогаз" і "Укртрансгаз" оскаржили в суді постанову НКРЕКУ №615. У січні 2018 року Окружний адміністративний суд Києва повністю відмовив у задоволенні адміністративних позовів держкомпаній.
У квітні група "Нафтогаз" програла апеляцію в Київському апеляційному адміністративному суді і рішення вступило в законну силу.
Поки "Укртрансгаз", розуміючи що не має правових підстав перекладати борги ТКЕ на облгази, не поспішає звертатися до суду, щоб стягнути їх з операторів ГРС (облгазів).
Справа застрягло на публікації прес-релізів, в яких облгазам приписують "небалансові" борги ТКЕ.
Надалі основна інтрига - на кого ж "навісять" мільярдні борги, які роздуті в газотранспортній системі України.