Цього року зима прийшла до Рівного рано — уже в листопаді випав перший сніг. Та справжнє випробування на водіїв та пішоходів чекало позаминулих вихідних, коли мокрий сніг заморозив тролейбусні лінії та перетворив дороги на скло. Як з цим викликом упоралися комунальні служби міста, що загалом встигли зробити в цьому році та які плани мають на наступний — «РВ» розповів директор департаменту інфраструктури та благоустрою міста Руслан Гудима.
— Цього року ми дещо змінили підхід у плані обробки доріг: в когось підгледіли цікаву ідею, а вже працівники ШЕУ самі її доопрацювали. Тепер не посипаємо, а поливаємо автошляхи. Специфіка у тому, що це не просто звична сіль, а розплавлена, і тою субстанцією ми поливаємо дороги. Вона одразу вступає в контакт з дорожнім полотном і воно швидше розмерзається. Звісно, у перехожих виникає запитання: чому дороги розмерзлися, а тротуари виглядають інакше? Насправді тротуари теж регулярно обробляємо, однак поки що по-старому — посипаємо. Адже бруківка із сіллю «не дружить», і негативні наслідки можемо отримати вже навесні. Але ми над цим працюємо і думаю, теж доб’ємося позитивного ефекту.
Не знаю, скільки я пробуду на цій посаді, але наступникам залишиться хіба довершити те, що ми в цьому плані започаткували. Для мене певним критерієм якості дороги є таксисти — якщо вони стверджують, що дорога нормальна, значить, справді добре. Мені не соромно за роботу наших працівників, які виконують її в такий непростий час.
Щодо підготовки до зимового періоду в цілому, то ми спокійні. Запаси сипучих матеріалів є, запаси солі — також. Ми провели тендер, і того, що закупили, нам вистачає до нового року. Ми вже бачимо, що в цьому році снігу випало більше, ніж за всю минулу зиму, але першу непросту хурделицю пережили. Як на мене, то досить непогано за кілька днів справилися. Так, були непрості моменти, але ми не повинні забувати, що це зима, і стихія завжди сильніша за нас, як би добре не спрацювали комунальні служби.
Випробування «льодяним дощем»
— Найбільш складна ситуація була позаминулого тижня у вихідні. Разом із керівництвом міста ми із самого ранку їздили і оглядали стан доріг. Тієї неділі я виїхав на роботу о 5-й ранку і надворі була нульова температура. А буквально за півтори години похолодало до –3. Та найгірше, що та імла повністю закрила кабельну лінію — до такого стану, що контакт між «рогами» тролейбуса і кабелями взагалі був відсутній, струм не поступав. Фактично, електрозварювальними апаратами припаювали «роги» до кабелів і постійно дивилися, щоб не порвати саму систему. Довго працювали, ретельно «пробивали» лід на лініях і на вечір таки запустили один тролейбусний маршрут — перший. Адже розуміли, що наступного ранку, в понеділок, рівняни поїдуть на роботу, діти — до школи...
Наступного дня знову зіткнулися з проблемою намерзання: об’їжджаю о 6-й ранку Луцьке кільце, а там бетонні стовпи стоять наче склом залиті! Настільки сильно обмерзли від імли, бо в повітрі була висока концентрація вологи. Що вже говорити про тонкі кабелі? Були обриви, але викликали аварійні бригади і оперативно усували ці недоліки. Що ж, тепер маємо досвід подолання і таких ситуацій.
Світлофорам на великих перехрестях блекаут не страшний
— Цього року на кількох світлофорах Рівного з’явилися блоки резервного живлення на випадок знеструмлення. Як показав досвід минулої зими — це не примха, а необхідність. Адже світлофори регулюють дорожній рух, тому це питання безпеки. А під час відключень електроенергії — ще й єдине джерело освітлення доріг. Акумулятори забезпечать майже 8 годин безперебійної роботи. Оскільки блоки підключені постійно, то з моменту знеструмлення вони будуть заряджені на 100%. А коли електроенергія з’явиться, їм треба всього 4–5 годин до повного відновлення своєї батареї. Основні перехрестя у нас закриті всі.
До речі, уже цієї зими на благо громади працюватиме техніка, яку місто придбало у кредит для міськШЕУ та КАТП-1728. Вона однозначно полегшить роботу. Я би сказав, вона була вкрай необхідна, адже оновлення парку відбувалося давно, він уже застарів. І навіть того, що в нас було — недостатньо. Я розумію, дехто скаже, що «знову не на часі, бо іде війна». Але ми не можемо ставити перед нашими працівниками завдання, не даючи їм інструментів, це ж як хірург без скальпеля. Нам бракує всього — від механізованої малої рухомої техніки до великих потужностей. От днями КАТП-1728, яке вивозить міське сміття, уже закупило собі на полігон бульдозер, і він удвічі «спритніший» за ті бульдозери, які в нас були. Окрім того, нова техніка має більший ресурс, її нескоро доведеться ремонтувати.
Нова дорога для наймолодшого мікрорайону
— Важливо розбудовувати тротуарну мережу. Бо в нас цілий мікрорайон взагалі його не мав. Щасливе — один з наймолодших мікрорайонів Рівного, де живе багато молоді, багато матерів з дітками, але 500-1000 метрів їх відділяють від поліклініки, і їм доводилося іти проїжджою частиною, хіба це нормально? Депутати виділили кошти, будуємо там дорогу. Та й стара дорога не була розрахована на сучасну кількість транспорту, були затори і нарікання від водіїв. Але тепер буде все інакше.
Станом на сьогодні дорога ще перебуває у підпорядкуванні підрядника і саме він зараз несе відповідальність за все, що відбувається у нього на ділянці. А як він буде здавати дорогу, це вже питання до нас, до нашого технагляду, до проєктанта, який здійснює авторський нагляд. Якщо буде щось не так, підрядник переробить за власний кошт, бо так прописано в договорі. Приймати ж на баланс дорогу поганої якості, що не відповідає проєктній документації чи ДБН, ніхто не буде, за це передбачена адміністративна та кримінальна відповідальність.
Відремонтували рекордну кількість ліфтів і дворів
— Загалом, в межах того, що нам виділили на цей рік, вдалося зробити чимало. Зокрема, відремонтували рекордну кількість асфальтного покриття прибудинкових територій — у 130 дворах. Також провели ремонт 148 проїздів, семи сходових маршів та 16 підпірних стінок. Потрохи перестеляємо майдан Незалежності: переукладали стару плитку, бо в деяких місцях уже були провали, арматура стирчала.
А ще цього року вдалося зробити рекордну кількість ліфтів — 41. З них модернізації потребувало три, а капітального ремонту — 38. На ці потреби депутати виділили 10 мільйонів гривень. І сподіваємося, в наступному році продовжать цей напрямок, адже до нас надійшло півтори сотні заявок!
Нарешті у міста з’являться комунальні автобуси — це точно правильний шлях. Адже самих лише тролейбусів недостатньо, і минула негода це добре показала. Бо ж приватний транспорт має обмежену кількість місць для пільговиків, а їхати у своїх справах потрібно усім. Перший десяток автобусів уже прибув до Рівного, решта має приїхати до 20 грудня. Зараз тривають бюрократичні процедури, бо цей транспорт закуплено за кредитні кошти, він має бути правильно переданий, оплачений, застрахований. Але якщо все буде як ми спланували, то всі подивляться на те під іншим кутом.
Трест зеленого господарства обслуговує 12 парків і скверів, обкошує газони, підрізає дерева за потреби. Тепер поступово переходить на багаторічні насадження, вони довговічніші і вимагають менше уваги, тож можна переключитися на інші задачі, задіяти більші площі. Трест вже отримав нового керівника — ним став Олександр Кравчук, який раніше обіймав посаду головного інженера, а потім виконував обов’язки начальника. Це професіонал з великої букви, людина з багаторічним досвідом і захопленням до своєї роботи, він на своєму місці і довів, що може бути керівником. Вже на кінець року, коли будемо аналізувати нашу роботу і будуть «підбиті» всі договори та всі акти, зможемо розказати більше про зроблене.
Загалом, комунальна сфера вкрай важка в тому, що похвали не дочекаєшся, а критикують тебе весь час і за все. Але навіть з тим штатом і тією технікою, що маємо — наші комунальні підприємства працюють на повну силу. Хлопці ідуть на війну обороняти Україну. І я вірю, що ми «тут, в тилу» маємо робимо те, щоб їм «там» було не соромно за нас. Тому нам просто треба, зціпивши зуби, робити нашу справу якнайкраще: тримати чисте впорядковане місто, усувати ями, розбудовувати інфраструктуру.
Записала Олена РАКС.