Рух міжнародною трасою Київ-Чоп у вівторок, 20 листопада, зупинився. У кількох місцях та у різних регіонах її перекрили представники «АвтоЄвроСили», організації, яку створили так звані євробляхарі — власники автомобілів на іноземній реєстрації. Позаминулого тижня парламент ухвалив закони, які фактично заборонять власникам таких авто їздити українськими дорогами, тож ті на знак протесту вирішили обмежити рух і для інших.
На Рівненщині перекрили дві траси: Київ-Чоп поблизу автозаправки «Сокар» перед в’їздом до Рівного та Київ-Ковель — на повороті до Орлівки Сарненського району. Мітингувальники виїхали у вівторок зранку, припаркувалися на узбіччях та безперервно ходили пішохідними переходами. Акції тривали до пізнього вечора, а зранку наступного дня активісти знову повернулися на місця, уже захопивши їжу та дрова, щоб можна було грітися.
«Євробляхарі» запевняють, що їхні вимоги підтримують навіть ті, хто вимушено опиняється у заторах і у кого найделікатніше, що виривається, — це «бляха». Мовляв, вони добиваються здешевлення ринку автомобілів в Україні, а перекриття можна об’їхати. Втім, про сільські дороги та їхню прохідність відомо далеко не всім, хто опиняється перед заблокованими пішохідними переходами на міжнародних трасах. Що робити, до прикладу, іноземцям, які не знають ні української мови, ні реалій?
Втім, з дороги «євробляхарі», кажуть, не підуть, поки влада не виконає їхніх вимог. А вимагають вони, щоб було скасовано два закони, за які проголосувала Верховна Рада. Один запроваджує високі штрафи для людей, які не розмитнили автомобіль, ввізши його в Україну для користування. Інший встановлює нові акцизні ставки, які дозволяють поставити на українську реєстрацію автомобіль будь-якого віку, але чим старіше авто, тим більше доведеться заплатити за розмитнення, навіть дорожче, ніж коштує автомобіль.
Руслан Левчик, керівник рівненської «АвтоЄвроСили»:
— Ми хочемо, щоб ці законопроекти повернулися на доопрацювання і щоб з формули нарахування акцизної ставки забрали коефіцієнт віку. Нас водії підтримують і розуміють, а перекриття можна об’їхати.
Насправді ж підтримують вимоги далеко не всі. Наприклад, люди, які купили автомобілі в Україні за цінами, які у рази вищі, ніж у ЄС, або ж недавно самі розмитнювали авто, ввезене з-за кордону, вимагають, щоб і «євробляхарі» заплатили «повноцінно».
Перший день протесту на Рівненщині не закінчився спокійно. Під вечір на Київ-Чоп виникла сутичка між правоохоронцями та мітингувальниками. Як повідомила поліція, постраждали двоє поліцейських.
— Під час регулювання патрульним поліцейським дорожнього руху один із протестувальників порушив вимогу покинути проїзну частину, вдарив поліцейського в обличчя і зірвав радіостанцію. До сутички долучилися й інші учасники протесту, — повідомив відділ комунікації ГУ Нацполіції у Рівненській області. — Поліцейські затримали трьох учасників сутички та доставили їх до Рівненського районного відділення для встановлення їхніх особистих даних. Після надання пояснень їх відпустили. Командир та заступник командира батальйону патрульної поліції отримали забої.
За фактом насильства щодо працівника правоохоронного органу слідчі внесли відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за статтею 345 Кримінального кодексу України. Крім того, у поліції проводять службове розслідування щодо правомірності дій працівників поліції щодо мітингувальників.
Поки у відділі поліції на вулиці Петра Могили у Рівному допитували затриманих, активісти «АвтоЄвроСили» влаштували і там протест. Руслан Левчик наполягає, що правоохоронці провокували мітингувальників, а ті поліцейських не били.
— Усе зафіксовано на камери. Кримінальне провадження як завели, так воно і буде скасовано — за відсутністю доказів, — заявив п.Левчик.
До слова, співавтором законів, проти яких виступають «євробляхарі», є рівненський нардеп Юрій Вознюк. Високі акцизні ставки на старіші авто, аргументує нардеп, потрібні, щоб з-за кордону ввозили менше автомобілів, які «Європа збуває» і з якими Україна за кілька років матиме проблему — через потребу їх утилізувати. Мовляв, потрібно думати про екологічну ситуацію у державі.
Алла САДОВНИК.