Кожен ранок рівненські водії тепер починають з відстеження ситуації, де можна роздобути хоча б 10–20 літрів пального. Бо електромобілі досі не стали масовим явищем, а дефіцит пального не зник — попри те, що держава припинила регулювати ціни на пальне. Навіть за ринковими цінами його все ще критично мало, щоб задовольнити усіх водіїв. Обласна влада двічі на день інформує, на яких заправках та в яких районах Рівненщини з’явилися в продажу газ, бензин чи дизпальне. Але бензину та солярки переважно немає. А якщо до однієї-двох АЗС і завозять, то моментально утворюється гігантська черга з автомобілів, де запросто можна простояти пів дня або й більше. І ще не факт, що відпуск пального не припиниться саме на вас.
Водії придумують свої схеми, а деякі АЗС, щоб продати дефіцитний товар дорожче — свої. Зокрема, в соцмережах можна знайти чимало оголошень, де пропонують купити з рук талони на пальне, які дозволяють заправлятися за фіксованою ціною. Але ця схема напівлегальна і «спрацьовує» не у всіх, бо перепродавати «свої» талони не можна, а на дефіциті наживаються чимало шахраїв. Та й перевірити справжність куплених талонів можна тільки під час заправки на АЗС. А буває й навпаки: можна спробувати трохи дешевше придбати пальне через офіційний додаток, але так його і не дочекатися.
В такій ситуації нещодавно опинився суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду Микола Глотов, який раніше працював юристом у Рівному. Днями він відстояв у черзі на одній із АЗС у столиці й так і не зміг купити пальне.
Своєю історією Микола Глотов поділився в соцмережі:
— Простояв у черзі, щоб забрати придбані через додаток нещасні 20 л бензину по 50 грн за літр і не зміг їх забрати, бо ж придбане в додатку пальне перестали відпускати, в той час як звичайні авто (не спецтранспорт) продовжили на АЗС заправляти через талони… які, як виявилося, в мережі продають по 63 грн. за літр. Різниця 13 гривень на літрі. Я не вважаю, що це нормально. Вихід бачу лише один — створення мережі державних АЗС чи наповнення наявної мережі державних АЗС пальним за ринковими, але не завищеними цінами та з однаковими умовами продажу для всіх, коли не буде рівних і трошки рівніших. Це буде найефективніший спосіб урегулювання цін, а головне — зніме соціальну напругу.
Купити пальне через різноманітні додатки, картки або за програмою лояльності пропонують на різних мережах АЗС. Але талони на пальне тепер діють далеко не усюди і не для всіх. Зокрема, на сайті «ОЛАС» йдеться, що у першу чергу на АЗС заправлятимуть автомобілі ЗСУ, тероборони, Нацполіції, підприємств критичної інфраструктури та тих організацій і установ, які задіяні в секторі безпеки та оборони. А тим клієнтам, хто не потрапив у цей перелік, визначений Рівненською ОВА, відпуск пального по талонах призупинено. Неотоварені талони можна повернути на підставі накладної — або в центральному офісі, або ж на регіональній АЗС. Гроші за повернуті талони відшкодують у безготівковій формі.
Віталій Першогуба, координатор ТМ «Олас»:
— Ситуація з паливною кризою сильно не змінилася і різкого покращення я не передбачаю. За ці три місяці уже зроблено все, що можна було зробити. Дефіцит є і поки що буде, на жаль. Так, певні кроки робляться, але черги за пальним найближчим часом навряд чи зникнуть. Хтось не може чекати, бо має нагальні справи і готовий готівкою платити більше, аби тільки заправитися. А комусь є час, щоб шукати кращу пропозицію по місту і їхати туди. От сьогодні розпочинаємо продаж дизпального за готівку по 69 гривень за літр. А хтось готовий відстояти довгу чергу, щоб тільки заправитися трохи дешевше — по 58 грн за літр. І ніхто вам не скаже вранці, чи на будь-якій АЗС вистачить пального до вечора, навіть якщо простояти в черзі багато годин.
Щодо системи талонів на пальне по будь-яких мережах АЗС, то треба розуміти, що це не картка поповнення мобільного, яку можна просто у когось там купити в Інтернеті і користуватися нею на свій розсуд. За кожним талоном стоїть підписаний договір на конкретну юридичну особу з конкретною ціною та іншими умовами. Тому просто купуючи такий талон десь з рук, водій може і не отримати потім пального на АЗС, адже не пов’язаний з клієнтом, з яким укладався договір. Чимало мереж нині закрили продаж по довоєнних талонах, натомість залучають інші способи заохочення клієнтів — наприклад, картки лояльності.
Олександр Поліщук, речник голови обласної військової адміністрації:
— Ситуація на регіональному ринку залишається складною. Щоб подолати паливну кризу, уряд прийняв рішення щодо зниження ПДВ з 20% до 7% на бензин, дизельне пальне та скраплений газ та скасування акцизного податку. Також призупинено державне регулювання цін на пальне. Досягнуто домовленостей щодо спрощення процедури ввезення пального та організовано «зелені» коридори при перетині кордону. Сьогодні пальне в Україну завозиться з Польщі, Угорщини, Румунії, Литви. А завдяки вжитим заходам обсяг імпорту у травні порівняно з квітнем збільшився удвічі. У червні ж прогнозується зростання імпорту ще на третину. При цьому реалізація пального в мережах АЗС здійснюється за встановленим лімітом на один транспортний засіб при готівковому розрахунку, а також за придбаними паливними талонами або картками.
Обласна військова адміністрація здійснює щоденний моніторинг наявності та вартості пального на мережевих АЗС Рівненської області. Інформація узагальнюється і двічі на день оприлюднюється на офіційному вебсайті ОВА та на сторінках очільника області Віталія Коваля. На АЗС області створено резерв та забезпечується першочерговий відпуск пального для потреб підприємств критичної інфраструктури — екстрених та аварійних служб, а також поліції та тероборони.
Олена РАКС.