Ми вже розповідали читачам «РВ» про те, що рівняни в умовах кризи почали значно економити на розвагах. Зрештою, без них можна обійтися. Але тепер мова йтиме про те, без чого не можна обійтися — про харчі. Виробники продуктів теж відчули негативний вплив економічної кризи. А значить, відчують його невдовзі і споживачі.
Зменшення клієнтів відзначають усі без винятку розважальні заклади. Найбільше від кризи нині страждають туристичні агентства, які відверто говорять: люди перестали відпочивати. Як і що буде далі — ніхто нині прогнозувати не береться. — Криза зачепила усіх без винятку, — говорить директор туристичної фірми «Сакма» Петро Сара. — Особливо це стосується туристичних агентств. Відпочинок за кордоном оплачується у валюті. Якщо ціни не змінилися, то у гривневому співвідношенні вони суттєво зросли. Тому люди нині думають спочатку, як прогодувати сім’ї, а відпочинок цього року більшість відкладає на літо. Здавалося б, в умовах, коли левова частка сімейного бюджету ледь не кожної середньостатистичної родини витрачається на харчі, виробники останніх мали б почуватися непогано. Та це не так. А показником цього є те, що останнім часом частина прилавків магазинів, супер— та гіпермаркетів поступово порожніє. — Я не сказав би, що спостерігається дефіцит товарів, — заспокоює начальник Рівненського міського управління торгівлі Ігор Остапенко. — Справді, асортимент товарів у торговельних закладах зменшується, але це пов’язано виключно з економічними відносинами виробників та постачальників товарів в умовах кризи. Одні підприємства зупинилися, інші — зменшили виробництво певних видів товарів. Хтось, може, просто не домовився про ціну чи не розрахувався повністю за вже наданий товар. Це нормальне явище. Якщо ж оцінити картину в загальному, то дефіциту продуктів немає і сумніваюсь, що він буде. Чи призведе зменшення асортименту товарів до зростання цін, в управлінні торгівлі прогнозувати не беруться. Кажуть, що зміна цін залежить від багатьох чинників. Тим часом, за словами пана Остапенка, окрім зменшення асортименту товарів, поступово зменшується кількість торгових закладів. Якщо раніше була тенденція до їх збільшення, то цього року вже є магазини, які тимчасово призупиняють діяльність або взагалі закриваються. Яскравим прикладом негативного впливу кризи є закриття одного супермаркету з мережі «Сільпо» на вул. Євгена Коновальця. Як повідомили в міськуправлінні торгівлі, причиною закриття стала велика орендна плата. Що буде на місці супермаркету — наразі невідомо. Спеціалісти управління не відкидають можливості, що на місці колишнього «Сільпо» незабаром відкриється якийсь інший магазин. Водночас нещодавно у Рівному відкрився супермаркет мережі «Вопак» на вул. Київській. — Кількість клієнтів у нас не зменшилася, — відзначає заступник директора ТзОВ «Вопак Трейд» Сергій Хилюк. — Але зменшився їхній купівельний кошик. Люди поступово починають відмовлятися від дорогих товарів. Саме тому ми намагаємося урізноманітнити свій асортимент більш дешевими товарами. Для цього працюємо з виробниками напряму. Торговельна націнка в умовах кризи зменшилася, але більшість товарів все одно подорожчала. Особливо це стосується імпортних товарів, які закуповують за валюту. Окрім подорожчання імпортних товарів, в обласній інспекції контролю за цінами констатують хоч і незначне, але подорожчання вітчизняних харчів. Щоправда, там переконані, що таке зростання цін пов’язане не з кризою, а з сезонною особливість цієї продукції. Говорить заступник начальника інспекції контролю за цінами Валерій Булавський: — Наша інспекція проводить моніторинг тільки соціально важливих продуктів. По них, можу запевнити, у нас на Рівненщині різкого подорожчання не спостерігається. Є деяке збільшення ціни на певні групи товарів, наприклад, молочна продукція. Молоко подорожчало за останні два тижні на 4 копійки, масло вершкове — на 40 копійок. Але це більше пов’язано не з кризовими явищами, а з сезонністю цієї продукції. Подорожчала у магазинах міста і картопля — на 15 копійок. Натомість можна говорити про хоч і несуттєве, все ж зниження цін на яйця.
Довідка «РВ» Станом на 1 лютого цього року в Рівному працює понад 300 торговельних закладів, в яких продають харчі. Серед цього переліку три гіпермаркети та понад два десятки магазинів типу «супермаркет».