Вислів «державний службовець» серед українського населення зазвичай асоціюється з високими зарплатами, пенсіями, пільгами та подарованими квартирами. Однак насправді служити на благо держави в органах влади не так вже й вигідно, як це здається на перший погляд. Більше того, досить часто люди навідріз відмовляються від статусу державного службовця.
Стати державним службовцем може кожен, хто має хоча б базову вищу освіту та відповідає елементарним вимогам. Для цього лише варто пройти конкурсний відбір на вакантну посаду, скажімо, в адміністрації — найкраще за всіх показати свої знання законів «Про боротьбу з корупцією», «Про державну службу», Конституції України та відповісти на два профільних запитання. Якщо все буде гаразд, конкурсна комісія рекомендуватиме вас до зарахування. Є й інший, більш привабливий шлях — сподобатися керівництву тої ж самої адміністрації, яке має право призначити вас поза конкурсом, причому одразу на посаду свого заступника, керівника відділу чи управління. Однак цей шлях лише для «обраних» — більшість державних службовців працюють звичайними спеціалістами і отримують за важку працю копійки. Наприклад, на відміну від начальника управління, який отримує в середньому 1500 гривень за місяць, головний спеціаліст у Рівненській облдержадміністрації отримує в середньому 700 гривень. Звичайний працівник відділу може мати зарплатню 56060 0 гривень. А збільшити оклад можуть лише після двох років сумлінної праці. Підсолодити пігулку можуть хіба що різноманітні надбавки, премії та деякі пільги. Смішно? Та не дуже — в результаті низької матеріальної винагороди все менше молодих людей бажають йти працювати «рядовим солдатом» в органи державної влади. Ще в більш плачевному стані перебуває рівненський кадровий резерв державних службовців. — Результати проведених перевірок показали, що якість загального кадрового резерву державних службовців є досить низькою, — каже заступник голови РОДА, керівник апарату Андрій Лавренчук. — У 2003 році дієвість кадрового резерву в органах виконавчої влади області дорівнювала 60% і була найвищою в Україні. Сьогодні ця дієвість — лише 25%. Наприклад, нещодавній конкурс на зарахування кадрового резерву держслужбовців 13 категорії (голови ОДА, його заступників та голів райдержадміністрацій) засвідчив відсутність на рівні області осіб, які хоч і відповідають визначеним вимогам, але в силу певних причин не можуть в разі необхідності обіймати ці посади. Або інший випадок — обласна адміністрація оголошувала конкурс на заміщення вакантних посад провідних спеціалістів відділу кадрової роботи. На дві вакансії подали заяви лише чотири особи, і жодна з них не відповідала вимогам — і це характерна проблема в апараті не тільки в ОДА, а й у районах. Як розповіла начальник головного управління державної служби Головдержслужби в Рівненській області Лариса Коваль, насамперед людей відлякують низькі зарплати ланки середнього рівня та залежність від політичної ситуації — від того, хто перебуває при владі. — Досить важко заохотити молоду людину працювати та залишитись на державній службі, — розповіла п.Лариса. — Адже мати доходи з інших джерел забороняється, а зарплатня 600700 гривень сьогодні мало кого задовольнить. Отримати квартиру чи земельну ділянку рядовому державному службовцю, як це передбачено законом «Про державну службу», також дуже складно. За чотирнадцять років Кабмін так і не розробив чіткого механізму виконання цієї норми... Кадровий резерв як такий є лише на папері. Насправді він недієвий. Трапляється так, що коли треба призначити людину, то дуже рідко звертаються до резерву. Та й самі резервники досить часто відмовляються від державної служби, бо давно знайшли собі кращу роботу. Тож якщо вже й бути державним службовцем, то як слід запастися терпінням та сумлінно працювати протягом багатьох років. Лише тоді можна забезпечити собі гідну оплату праці. Скажімо, маючи стаж державної служби 25 років, можна отримувати 40%-ву надбавку до заробітної плати та майже таку саму пенсію. Ну а відчути всі переваги служіння державі набагато легше та швидше можна, прилаштувавшись десь поближче до керівництва обласних рад та адміністрацій — тут і зарплати набагато приємніші (подекуди більше 10 тисяч гривень на місяць), і квартиру можна поза чергою отримати та майже усіма пільгами в повному обсязі скористатися.