В облдержадміністрації формувались списки дітей із сімей чиновників, яких керівникам вищих навчальних закладів Рівенщини було «рекомендовано» зарахувати на державну форму навчання. У 2003 році таких дітей у списку було 106, у 2004 році — 56. Цей приклад протизаконних дій колишньої влади навів голова облдержадміністрації Василь Червоній. І, як представник «нової української влади», закликав керівників навчальних закладів відтепер дбати передусім про інтереси дітей-чорнобильців, сиріт, дітей із сільської місцевості, а також спортсменів.
Під час наради за участю ректорів рівенських університетів, представників силових структур та управлінців облдержадміністрації її голова висунув ще одну вимогу — вжити заходів для прозорого та об‘єктивного оцінювання знань абітурієнтів, аби батьки згодом не дорікали корупцією в навчальних закладах. Слова головуючого учасники наради зустріли схвально, але ось до єдиної думки щодо того, як їх втілювати у життя, так і не дійшли. Так, одні для подолання корупції вважають за необхідне формувати екзаменаційні комісії із викладачів загальноосвітніх закладів (Червоній з ходу запропонував залучати до роботи таких комісій ще й представників засобів масової інформації й громадських організацій). Ректор НУВГП Василь Гурин розповів, що в очолюваному ним закладі оперативна інформація про недобросовісні чи злочинні дії окремих викладачів під час іспитів надходитиме по «телефону довіри». За словами начальника облуправління освіти Івана Вєтрова, є лише один шлях до об‘єктивної оцінки знань та формування прозорої системи екзаменування — це запровадження незалежних зовнішніх тестів. А заступник начальника управління СБУ у Рівенській області Микола Чеховський покладає надії на широке висвітлення даної проблеми у пресі. Щоб, мовляв, громадяни знали, що влада цю проблему не замовчує, а правоохоронні органи братимуть активну участь у боротьбі з корупцією у ВНЗ і належним чином реагуватимуть на усі факти порушень.
Коментарі: Ігор Пасічник, ректор Національного університету «Острозька академія»: — Щоб викорінити корупцію у вищих навчальних закладах, потрібно запровадити схему складання вступних іспитів, яка існує в Києво-Могилянській академії й запроваджена уже і в нас. Вона полягає в тому, що знання вступників перевіряють з допомогою тестування і в той же день у присутності абітурієнтів їхні відповіді на запитання тестів перевіряють. Окрім цього, за процесом складання іспитів з екрана спостерігають батьки, оскільки в аудиторіях, де проходить тестування, встановлені відеокамери. Це унеможливлює втручання в результати іспитів будь-кого: родичів, впливових осіб та інших. У результаті запровадження такої схеми наш університет та Києво-Могилянська академія відомі як заклади, в яких відсутня корупція. До речі, жодного разу до прийому вступних іспитів не були причетні наші викладачі. Завжди в Острозькій академії їх приймають викладачі Києво-Могилянської академії. Так само ми не маємо ніякого стосунку до складання тестів. Допоможе у боротьбі з корупцією також запровадження незалежного тестування. Василь Романчук, директор Рівенського технікуму економіки і підприємництва: — Велику надію покладаю на незалежне тестування. Хоча вважаю, що його запровадження — це справа не одного року. Нині ж у нашому закладі уже для більшої об’єктивності в оцінюванні знань абітурієнтів залучають до прийому вступних іспитів шкільних вчителів, викладачів з інших вищих навчальних закладів. Включали ми до складу екзаменаційних комісій також незалежних експертів, яких нам пропонувало обласне управління освіти. Також, щоб змінити ситуацію на краще, потрібно проводити екзамени у письмовій формі. Приміром, у нас вступники здають диктант і математику. Хоч іспит з математики усний, ми вимагаємо також від вступника письмову відповідь на запитання екзаменаційного білета, наприкінці якої абітурієнт має написати «з оцінкою погоджуюсь». Вимагатимемо від викладачів також обов’язкового аналізу відповіді вступника на екзамені та мотивації оцінки. Можливо, запровадимо телефон довіри, по якому можна буде сповістити про всі випадки вимагання хабарів. Що стосується присутності журналістів на вступних іспитах, то колись давно ми це дозволяли робити, але нині процедура складання іспитів, згідно з нормами, закрита, і присутніми на екзамені можуть бути лише члени екзаменаційної та приймальної комісій. Тож цієї вимоги ми не порушуватимемо. Руслан Постоловський, ректор Рівенського державного гуманітарного університету: — Щоб викорінити корупцію у вищих навчальних закладах, потрібен цілий комплекс заходів. Втім, найперше, що варто зробити, це підняти зарплату викладачам. Окрім цього, потрібно запровадити незалежне тестування. Щодо того, що робиться у нашому навчальному закладі, щоб унеможливити корупцію під час вступної кампанії, то це — запровадження комп’ютерного складання іспитів. Тести для комп’ютерного тестування ми беремо у незалежних центрах тестування. Плануємо також організувати телефон довіри та стенди довіри. Стенди розміщуватимемо на кожному факультеті, й кожен студент зможе сюди вписати прізвище викладача-хабарника.