До кінця року діє пільговий період для розмитнення «євроблях» — тобто авто на іноземній реєстрації, які ввезли в Україну з порушенням митного законодавства. Проте разом з пільгами для «бляхарів» завершиться і можливість розмитнити щойно куплене авто за кордоном, яке не відповідає стандарту Євро-5, а якщо Верховна Рада до кінця грудня не змінить законодавство, то і Євро-6.
Рік тому Верховна Рада попереднього скликання проголосувала за закон, який дозволив українцям легалізувати пригнані раніше «євробляхи». Більшість власників таких авто розмитнили свої автомобілі ще взимку, поки діяла знижка на акциз. З літа власників «блях» мали б вже штрафувати на десятки тисяч гривень, проте після пікетів під стінами Верховної Ради дію «пільгового періоду» розмитнення продовжили.
На сьогодні «бляхи», тобто пригнані в Україну раніше авто, практично не розмитнюють. Як зазначає заступник начальника Рівненської митниці Ігор Козлинець, за осінь на Рівненщині було розмитнено лише близько десяти «євроблях». Натомість на розмитнення щойно куплених у Європі авто — ажіотаж.
— До 200 транспортних засобів на день оформляємо, — зазначає пан Козлинець. — Особливо багато людей у понеділок, але ми справляємося. Останнім часом автомобілів більше, бо люди бояться, мабуть, змін у законодавстві, тому і поспішають купити і розмитнити авто до кінця року. Якими будуть зміни — поки ніхто не знає.
Ухвалений у 2018 році закон, дія якого має завершитися 31 грудня, дозволив розмитнювати автомобілі, що мають екологічний стандарт не нижче Євро-2. Фактично, українцям дозволили ставити на українську реєстрацію авто, вироблені навіть наприкінці 90-х. Доти діяло обмеження на розмитнення автомобілів — можна було оформити на митниці лише ті, що мали стандарт Євро-5. Станом на 2018 рік під цю категорію потрапляли авто, яким було не більше п’яти років і які, відповідно, коштували дорожче, аніж лише на два-три роки старіші авто. Якщо дію закону не продовжать або не проголосують за інший, з 1 січня в Україну взагалі можна буде ввезти і розмитнити автомобілі тільки найновіших моделей — які відповідають стандарту Євро-6.
Наразі Верховна Рада внесла до порядку денного законопроєкт депутатів Роберта Горвата і Тараса Батенка, які пропонують відтермінувати введення обов’язкового стандарту Євро-6 на перше розмитнення нових авто до 2025 року та дозволити наступні п’ять років розмитнювати вживані авто від стандарту Євро-2. Головне науково-експертне управління законопроєкт розкритикувало. Мовляв, держава таким чином відходитиме від європейських екологічних стандартів і не підтримуватиме виробництво авто на території України.
Є у Раді й альтернативний проєкт закону, розроблений депутатами від «Слуги народу», який також включено до порядку денного і серед розробників якого — рівненський нардеп Олександр Ковальчук. Законопроєкт теж має на меті відтермінувати введення вимоги щодо Євро-6 до 2025 року, проте пропонує з 1 січня повернутися до розмитнення та виробництва тільки тих авто, які мають стандарт Євро-5.
«На сьогодні середній вік транспортних засобів в Україні становить близько 19–20 років, це означає, що легковий автомобіль середньостатистичного українця, фактично, відповідає екологічним стандартам Євро-0 — Євро-2, — йдеться у пояснювальній записці до проекту, над розробкою якого працював і рівнянин Олександр Ковальчук. — Тому очікувати підвищення рівня екологічності автомобільного парку шляхом оновлення за рахунок поповнення новими автомобілями дуже сумнівно через низький платоспроможний попит населення та збільшення вартості нових транспортних засобів на ринку. Гармонізація національних екологічних вимог до колісних транспортних засобів з міжнародними (європейськими) вимогами є однією з необхідних передумов для інтеграції України до Європейського Союзу. При цьому Україна не має зобов’язань щодо чітких термінів приведення у відповідність національного законодавства до технічних регламентів Європейського Союзу, пов’язаних з імплементацією екологічного стандарту Євро-6. У зв’язку з цим доцільно відтермінувати введення в дію екологічного стандарту Євро-6, наприклад, до 2025 року. Забезпечивши тим самим поповнення автомобільного парку України за рахунок імпорту нових автомобілів та автомобілів національного виробництва з екологічними стандартами Євро-5».
Хоча Головне науково-експертне управління цей проект закону також не підтримало, у нього більше шансів бути проголосованим.
До слова, за законом 2018 року, чим старіше авто, тим дорожче коштуватиме акциз під час розмитнення. Митниця розробила онлайн-калькулятор, на якому можна розрахувати, у скільки загалом (разом з акцизом, митом та ПДВ) обійдеться розмитнення. Проте дані від тих, які вираховує калькулятор і які можуть вийти вже безпосередньо на митниці, можуть відрізнятися. Онлайн-сервіс, додають митники, дещо недосконалий, бо базується на цінах на авто за 2017–2018 роки.
Алла САДОВНИК.