Усі пільговики уже незабаром мали би сплачувати за проїзд у громадському транспорті, а натомість щомісяця отримувати часткову грошову компенсацію — в середньому за 30 поїздок щомісяця. Але постанову, якою два тижні тому Кабмін затвердив монетизацію пільгового проїзду, досі ніхто не бачив. Чиновники сподіваються, що уряд… передумає.
Як повідомила прес-служба Кабміну, уряд затвердив «порядок надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду» усіма видами транспорту. Проте документ відправили на доопрацювання до Мінсоцполітики, бо у постанові були неточності. Зокрема, не було згадано пенсіонерів, які на сьогодні є найбільшою пільговою категорію у перевезеннях.
З тих деталей, які повідомили, відомо, що компенсовувати пільговикам кошти за проїзд мають з місцевих бюджетів. З яких саме — ніхто на місцях не знає. Якщо з міським транспортом ще зрозуміло, то що робити з міжміськими чи залізничними перевезеннями — ні. Проте тільки на покриття витрат на перевезення у міському транспорті потрібно буде десятки мільйонів гривень на рік. На сьогодні ж, до прикладу, з місцевих бюджетів покривають витрати на перевезення пільговиків хіба комунальним підприємствам. У Рівному це — «Рівнеелектроавтотранс», який перевозить рівнян тролейбусами. На приватних перевізників в області востаннє більш-менш солідні суми виділяли ще у 2015 році.
Облдержадміністрації протягом двох місяців з дня набуття чинності постанови Кабміну мають затвердити розмір щомісячної виплати готівкових коштів — шляхом множення середньої вартості проїзду в міському комунальному транспорті на 30 поїздок. Дохід родини при цьому враховуватися не повинен. Для осіб, які мають право на пільги з оплати проїзду на міжміських маршрутах, розмір виплат буде на 20% більшим, а для осіб з інвалідністю 1-ї, 2-ї групи та дітей з інвалідністю, які навчаються у вищих навчальних закладах, загальної середньої та професійної освіти, розмір виплат подвоюватимуть.
Якщо врахувати, що з 1 квітня у Рівному вартість проїду у тролейбусах буде три гривні, то, за формулою Кабміну, пенсіонери, наприклад, у місяць мають отримувати 90 гривень компенсації за проїзд. Фактично ж пільговики «наїжджують» більше, тож компенсація їхніх реальних втрат не покриватиме. Натомість перевізникам, якщо монетизація відбудеться, уже не буде як нарікати, що возять за свій рахунок «забагато» пільговиків і це завдає їм збитків.
Віра Мельник, начальниця міського управління соцзахисту:
— У Рівному право пільгового проїзду мають приблизно 60 тисяч осіб. Щоб виплатити їм компенсацію на проїзд, відповідно до постанови Кабміну, потрібно буде приблизно з міського бюджету виділяти сім мільйонів гривень на місяць (з урахуванням витрат на саме нарахування). А це 84 млн. грн. на рік. Окрім того, я не розумію, як це можна технічно виконати на сьогодні. Потрібно робити реєстр людей, які мають отримати компенсацію, розробляти програмне забезпечення, не кажучи вже про потребу у збільшенні кількості соцпрацівників, які нараховуватимуть виплати.
Віталій Миронюк, начальник міського управління транспорту:
— Постанову Кабміну так і не опубліковано, тож який порядок відшкодування витрат на проїзд буде, нам не зрозуміло. Як на мене, мав би бути один для всієї країни. Але я сумніваюся, що механізм запрацює. Йдеться ж про колосальні видатки з місцевих бюджетів.
Алла САДОВНИК.