Нинішній український страховий ринок перебуває у стані динамічного розвитку. Щороку він зростає на 20-30%. І все ж рівень цивільного страхування в Україні складає близько 10%, при тому, що у сусідній Польщі застрахованих — 90%. Які перспективи розвитку страхових компаній, як підвищити рівень довіри людей до страховиків і як, власне, наблизити їх одне до одного — відповіді на ці запитання шукали страховики, експерти та журналісти на ток-шоу «Реалії, міфи та перспективи страхового ринку Рівенщини», яке організували телеканал «Рівне-1», страхова компанія «Універсальна», газети «Рівне вечірнє» та «ОГО».
Міфи і довіра: чому деякі люди не довіряють страховикам? Наталія Белеля, директор Рівенської філії страхової компанії «Універсальна»: ринок страхових послуг соціально невитребуваний, а тому не організований. Люди нині не довіряють не лише страховикам, вони у нашій країні недостатньо соціально захищені, а тому питання про витрачання грошей на страхування у більшості сімей постає останнім. Нашим основним сегментом є середній клас, це достатньо забезпечені люди і вони активно користуються нашими послугами. Ці люди уважно читають договір страхування, добре розуміють умови і можуть вимагати свого за договорами. Сергій Копаниця, директор страхової групи «ТАС»: негатив у людей, напевне, залишився ще з радянських часів, і страхові компанії, очевидно, недостатньо себе рекламують, тому гадаю, що недовіра — це вплив усього лише колишніх стереотипів. Але економіка розвивається і страховий ринок також. Якщо страхові компанії нарощують об’єми, отже, попит є. Щоб розвіяти стереотипи, знадобиться, напевне, не менше 5 років. Є тенденція до зростання, а в нашій області це — неоране поле. Олег Степанкевич, директор страхової компанії «Інго Україна»: ми не є правонаступниками колишніх компаній, на яких люди опеклися колись. Ми — порядні компанії і виплачуємо по своїх зобов’язаннях. Але думка людей змінюється поступово, зростають їхні достатки, і попит на наші послуги теж зростає. Люди, які отримали відшкодування, ставляться до страхування позитивно. У мене був випадок, коли чоловік просив повернути сплачені гроші через те, що протягом року у нього нічого не сталося. Він цікавився ситуаціями тих, хто одержав відшкодування по страхових випадках. Я навів йому приклади і поцікавився, чи хотів би він опинитися на місці тієї чи іншої людини. Звичайно, що ні. Тож виходить, що людина зазвичай «дозріває» до страхування лише тоді, коли у неї щось станеться.
Конкуренція — хороша ознака економіки Наталія Белеля: конкуренція є, і це хороша ознака економіки, що розвивається. Але вона породжує і недобросовісне страхування. Чи можлива виплата за полісом, якщо вам, приміром, пропонують усі страхові блага за 3%? Віктор Баталін, директор страхової компанії «Глобус»: деякі компанії навіть свідомо занижують тарифи, щоб привернути до себе більше клієнтів. Але насправді зацікавити клієнта можна лише незаперечними виплатами. Сергій Копаниця: ринок підійшов до межі, коли компанії пропонують більш якісні послуги. Але вони мають свою ціну, і не завжди дешеве є хороше. Я гадаю, що конкуренція нині є по наданню послуг: як компанія веде клієнта, як консультує, допомагає у зборі документів, коли настає страховий випадок.
Наскільки важливо застрахувати своє авто Наталія Белеля: за півроку наш філіал виплатив понад 700 тисяч гривень по страхових випадках. Хочу також зауважити, що в Україні нині найнижчий в світі тариф за страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів. Закон передбачає виплату 25 тисяч гривень за пошкодження автомобіля і 51 тисячу — за завдані збитки третій особі у результаті дорожньо-транспортної пригоди. Власник поліса ОЦВ може розраховувати на такі виплати, але у випадку, якщо завдані збитки перевищують ці суми, шукати решту грошей має винна особа. Коли за поліс сплачено 200-300 гривень, я гадаю, що й суми 25 та 51 тисяча — гроші немалі. Сергій Копаниця: ми за півроку виплатили по автомобільному страхуванню 500 тисяч гривень. Але, вочевидь, розвиток страхування ще не досяг рівня загального охоплення. Ринок розвивається і життя покаже, чи це потрібно.
Думка експертів: Михайло Будній, директор туристичного агентства «Пульсар-тур», якщо клієнта не влаштовує ліміт у 25 тисяч, він може збільшити його, наскільки захоче, оформивши договір страхування не обов’язкового, а добровільного, і у ньому буде усе чітко розписано. Вікторія Коржиньовська, директор автосалону «Вік-Експо»: позиція людей залежить від їхнього матеріального забезпечення. Дорогі машини купують небідні люди. Вони зазвичай не беруть 3%-ну страховку, купують дорожчу, але знають, що майно насправді застраховане. Щоб бути ближчими до клієнтів, ми працюємо з перевіреними компаніями, які виплачують страховки. Хочу зауважити, що за 4 роки нашої роботи довіра до страхування зростає. Особливо ж у тих, у кого щось сталося і хто одержав страховку. Ці люди розповідають про це і радять застрахуватися усім своїм знайомим.
Ризики туристичного страхування Михайло Будній: обсяг туристичного ринку теж зростає. Кожна людина, яка вирушає на відпочинок, особливо за кордон, має читати свій поліс, тоді вона буде спокійною. І наполягати на страхуванні саме у тій компанії, яку хоче вона. Сергій Копаниця: той, хто виїжджає за кордон, має чітко знати свої права, щоб не було так, що людині відмовили у наданні медичної допомоги. У полісі записано, в яку медустанову вона має звернутися. За кордоном є асистуючі компанії, які координують дії клієнта, страхової компанії і медичної установи. Звертайтеся до них, і проблем не виникне. Якщо ви відпочиваєте в Україні, то тут усе простіше, у кожному регіоні є представництва страхових компаній, які нададуть консультації по телефону. Клієнта треба інформувати, що він має робити при настанні страхового випадку. Але зазвичай люди, коли їдуть відпочивати, про це не думають. Уважно читайте договір, коли підписуєте його. Що купите, те й одержите.
Довідка про компанію ВАТ «Страхова компанія Універсальна» заснована в 1991 році. Регіональна мережа нараховує 45 філій та представництв по всій Україні. Компанія пропонує послуги у 29 видах страхування на підставі 29 ліцензій. «Універсальна» входить до десятки найпотужніших страховиків України. У 2006 році компанією було укладено 802 677 договорів, сума страхових премій склала понад 169 млн. грн, виплати склали більш як 55 млн. грн.. «Універсальна» є єдиним українським страховиком книжок міжнародного дорожнього перевезення (TIR) від Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України. ВАТ «Страхова компанія «Універсальна» є членом Президії Моторного (транспортного) Страхового Бюро України, членом президії Ліги Страхових Організацій України, членом Національного клубу страхової виплати. «Універсальна» першою серед страхових компаній України отримала сертифікат відповідності системі управління якістю згідно вимог міжнародного стандарту ISO 9001:2000. На сьогодні Універсальна володіє однією з найбільших в Україні мереж аварійних комісарів, що забезпечує високий сервіс обслуговування клієнтів та оперативне врегулювання страхових випадків. Перестрахування великих ризиків компанії знаходиться у провідних перестраховиків Європи (Munich Re, Hannover Re, SCOR і т.д.).