Два дні на Рівненщині перебувала Тимчасова слідча комісія Верховної Ради з порушення прав дітей-сиріт та дітей з інвалідністю, приїзд якої ініціював депутат від Рівненщини Дмитро Соломчук. Народні депутати відвідали спецшколи області в Олександрії та Клевані, де фіксували такі порушення. Результати візиту обговорили під час засідання ТСК, яке проходило в Рівненській ОДА і на яке запросили керівництво області та сусідніх регіонів.
У Клеванській спецшколі №1 І-III ступенів, де навчаються діти з проблемами зору, зустрілися з вихованцями, їхніми вихователями та батьками. Останні звернулися до нардепів по допомогу.
— Я є випускницею цієї школи, мамою трьох діток, — каже Оксана Пугачова. — Ми проживаємо у Шпанові, діти навчаються в цій школі, мають вади зору. Я не маю можливості возити їх на навчання щодня, адже це далеко, а в мене робота. Тому діти залишалися тут на 5 днів, а на вихідні я забирала їх. Проте дозволу на проживання нам на наступний рік в цій школі не дали, сказали: ходіть до школи у Шпанові. Але ж там не спеціальна школа для слабозорих, а звичайна.
Така ситуація виникла через постанову Кабінету Міністрів України №586, відповідно до якої рішення про зарахування дитини на цілодобове перебування до закладів буде вирішувати орган опіки та піклування, а не сам навчальний заклад на прохання рідні дитини.
Нардеп Дмитро Соломчук зазначив:
— Реформа «деінституціалізації» була розпочата за минулої влади і, на мою думку, стала найабсурднішою за всі роки незалежної України. Замість того, щоб відновлювати і розвивати заклади інституційного догляду, шукати фінансування, підтримувати дітей — вирішили просто їх закрити. Це недолуге рішення слабких менеджерів, від якого нині страждають сотні сімей. Досі не розумію, чим керувалися ці люди. Економити на дітях? Економити потрібно на чиновниках, які зараз не можуть притомно пояснити, що робити дітям і їхнім батькам після закриття спецзакладів.
Поки на усій території України ліквідовують інтернатні заклади, на четвертий рік реформи нарешті познайомились ідейні натхненники та виконавці цього дітища: Міністерство соціальної політики України та Міністерство освіти і науки. Радий, що саме Рівненська область стала платформою для налагодження хоча б мінімального контакту між міністерствами, а мало це статися задовго до початку реформи.
Голова ТСК Павло Сушко запевняє, що проблеми дітей з особливими освітніми потребами не залишаться без уваги. За його словами, задля цього і створювалася ТСК:
— Діти з інвалідністю не мають іншої можливості, окрім як навчатися в такому закладі. Це спосіб отримати гідну освіту і реабілітацію водночас. Такі школи повинні бути місцем, де потрібно виховувати та готувати педагогічний склад для всієї України. Задля інклюзивного навчання потрібно готувати спеціальних педагогів. І саме тому дуже важливо зберегти такі заклади, щоб вчителі могли поділитися технікою та специфікою інклюзивного навчання з іншими спеціалістами країни.
Також комісія навідалася до Клеванської школи санаторного типу, де навчаються діти з вадами серця і серцево-судинними захворюваннями.
Директор закладу Олена Омелянович розповіла:
— У нас навчається 281 дитина, з них ночують тільки 13, бо існують перешкоди у зв’язку з новими постановами уряду. Це призводить до того, що батьки змушені забирати дітей зі школи. От як учням з Дубровицького району доїжджати до Клеваня щодня? Питання про закриття нашого закладу не стоїть, але в якому форматі він буде існувати далі? Існує загроза, що нашу медичну частину закриють.
За результатами роботи ТСК провели засідання в Рівненській ОДА, на якому були присутні голова Рівненської обласної ради Сергій Кондрачук, заступник голови Рівненської ОДА Ігор Тимошенко, керівники управлінь та відділів. Юрій Павленко наголосив:
— Інколи в дискусіях ми забуваємо про інтереси дитини. Рівненська рада ще не ухвалила рішення про ліквідацію спецшкіл, але була дуже близько до цього. При реалізації на місцях реформи децентралізації і зумовлених нею постанов уряду враховувалися всі можливі майнові, страхові питання, а також виділення коштів. А як же інтереси дитини? Адже саме вони мають бути в пріоритеті. І кожному такому рішенню має передувати оцінка потреб родин, де вихововується така дитина.
Закликаю Рівненську обласну раду та всі інші обласні ради враховувати і вивчати питання саме в такому ракурсі перед тим як приймати будь-які рішення.
Наприкінці візиту голова ТСК Павло Сушко повідомив, що у Міністерстві вирішили скасувати Постанову № 586, а замість неї напрацювати нову, яка підтримуватиме інтереси батьків та їхніх дітей, які мають особливі освітні потреби.
Олена ІВАНЮК.