Постатейне читання проекту цього державного фінансового документа на 2005 рік у Верховній Раді ще попереду. Але він уже представлений парламенту і прийнятий ним до розгляду. Так що будемо сподіватися, що і цього разу, незважаючи на непрості передвиборчі процеси, основний кошторис країни буде узаконений своєчасно та, перейнявши естафету від бюджету нинішнього року, забезпечить дальшу реалізацію урядової стратегії щодо поліпшення якості життя в Україні.
Постатейне читання проекту цього державного фінансового документа на 2005 рік у Верховній Раді ще попереду. Але він уже представлений парламенту і прийнятий ним до розгляду. Так що будемо сподіватися, що і цього разу, незважаючи на непрості передвиборчі процеси, основний кошторис країни буде узаконений своєчасно та, перейнявши естафету від бюджету нинішнього року, забезпечить дальшу реалізацію урядової стратегії щодо поліпшення якості життя в Україні. Від своїх попередників розроблений урядом Віктора Януковича проект бюджету на 2005 рік відрізняється настільки суттєво, що можна навіть стверджувати, що ним започатковується фінансове забезпечення якісно вищих, ніж раніше, цілей. По-перше, він найбільш соціальний, оскільки аж 55 відсотків його видатків спрямовується на поліпшення добробуту громадян. По-друге, всі знані нами досі державні кошториси передбачали фінансове вирішення проблем виживання та стабілізації соціально-економічної ситуації в країні, нинішній же задуманий як проект бюджету розвитку. Тобто порівняно з нинішнім проект бюджету збільшений у півтора, а відносно 2000 року — в 4,2 раза. Сформувати такий державний кошторис дозволила впевненість Кабінету Міністрів у тому, що забезпечене ним швидке економічне зростання набуло незворотного характеру і має тенденції до дальшого поступу. Справді, як торішнім 9,5, так і цьогорічним 13,6 відсотка приростом валового внутрішнього продукту ми здивували не тільки себе, а й увесь світ, який устами своїх представників багатьма мовами заговорив про справжнє економічне диво в Україні. І треба сказати, що, крім інших важливих чинників, воно забезпечувалось своєчасною підготовкою та стовідсотковим виконанням в автоматичному режимі попередніх бюджетів. Саме нинішній уряд припинив узвичаєну на наших теренах практику перерозподілу бюджетних коштів від одних прохачів до інших, що спричинялося до всіляких зловживань, та уже майже повернув нашим громадянам накопичені перед ними державою багаторічні борги. Прем’єр-міністр вважає, що чим більше порядку, виваженості та передбачуваності буде у діях влади, тим краще для усіх громадян. На таких підходах — обіцяти людям тільки те, що буде реально і своєчасно виконано, — розроблений і соціально посилений проект бюджету наступного року. Згідно з його проектом, з 1 січня 2005 року до 262 гривень збільшується мінімальна заробітна плата. До речі, за неповних два роки своєї роботи нинішній Кабінет Міністрів уже вчетверте підвищує рівень цього соціального стандарту, який порівняно з 2000 роком збільшений утричі. На базі нової «мінімалки» відразу зростуть посадові оклади бюджетників. Всі ці видатки «заберуть» з бюджету 5 мільярдів гривень. А вчителі ще й почнуть отримувати компенсацію несплачених їм державою у 1997-2000 роках надбавок за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки. На підвищенні життєвого рівня цієї категорії наших громадян позначиться також введення з нового року статті 57 (соціальної) Закону про освіту уперше в повному обсязі. Оскільки підвищення заробітної плати в бюджетній сфері є каталізатором цього процесу у всіх галузях економіки, то не забариться її зростання й там. Тим більше, що механізм урядом уже визначений: збільшення частки оплати праці в собівартості продукції та послуг. Позначиться на підвищенні доходів громадян і передбачений проектом бюджету новий рівень неоподатковуваної соціальної пільги в зарплаті — 130 гривень замість цьогорічної 61. Що ж до середньомісячної заробітної плати, яка сьогодні в Україні уже перевищує 600 гривень, то її зростання очікується не меншим, ніж на 12 відсотків, а в сільському господарстві — взагалі на цілих 25. Згідно з проектом державного кошторису, підвищаться розміри і другого соціального стандарту, до якого «прив’язані» майже всі виплати, тобто прожиткового мінімуму. Передбачається, що на одну особу на місяць він становитиме 382 гривні, зокрема, на дітей до 6 років — 335, від 6 до 18 років — 422, на працездатних — 409, непрацездатних — 300 гривень. Фінансовий ресурс у понад п’ять мільярдів гривень забезпечуватиме поглиблення та розширення розпочатої в 2004 році пенсійної реформи. Частково ці кошти будуть використані на адресні грошові доплати до пенсій, нижчих від прожиткового мінімуму. А з 1 березня 2005 року розпочнеться ініційована Кабінетом Міністрів індексація всіх пенсій на 20 відсотків різниці в прирості середньомісячної заробітної плати за попередній рік. Матеріальна підтримка наших старших громадян здійснюватиметься і за іншими бюджетними напрямами. Серед них — підвищення удвічі щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни до Дня Перемоги, заснування довічних державних стипендій людям, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, збільшення витрат на санаторно-курортне лікування та на забезпечення системи пільг і субсидій, яка для ветеранів зберігається в повному обсязі. Збільшену соціальну допомогу від держави отримають майже всі наші громадяни — малозабезпечені й вступники до вищих навчальних закладів, молоді сім’ї й чорнобильці та ін. В цілому на соціальний захист і соціальне забезпечення в бюджеті спрямовується найбільше коштів — цілих 25 мільярдів гривень. Назвемо лише ті соціальні гарантії, що вводяться урядом після багаторічної перерви або уперше. Це доплати за вислугу років працівникам музеїв і бібліотек, грошова допомога при виході на пенсію науково-педагогічним працівникам, доплати працівникам загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів, пільговий проїзд студентів та школярів, безкоштовне харчування учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів, зниження рівня прожиткового мінімуму на одного члена родини для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних та комунальних дошкільних закладах, збільшення порівняно з запровадженими у 1996 році компенсаційними виплатами громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Окремо варто виділити закладені до проекту бюджету в багато разів більші, ніж у попередні роки, кошти для погашення зобов’язань держави по знецінених грошових заощадженнях в установах Ощадбанку. На ці цілі спрямовується до 6 мільярдів гривень, більша частина яких буде зарахована вкладникам як оплата їхніх боргів за спожиті в минулі роки житлово-комунальні послуги та електроенергію. Новий імпульс для розвитку отримають і такі безпосередньо пов’язані з якістю життя людей сфери, як освіта та медицина. Витрати на них, порівняно з 2000 роком, підвищаться, відповідно, у три та у два з половиною рази. І якщо ще буквально чотири-п’ять років тому коштів у цих галузях вистачало хіба що на слабеньку зарплату працівникам, то тепер кошти спрямовуються і на оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів та лікарень, виконання цільових програм. За майже два роки своєї успішної роботи уряд Віктора Януковича не тільки стабілізував соціально-економічну ситуацію, а й заклав ресурсну базу для визначення якісно нових цілей. Їх вирішення з нового року почне фінансово забезпечувати розроблений нинішнім Кабінетом Міністрів бюджет, який по праву можна назвати першим в Україні бюджетом розвитку. Згідно з закладеними в нього показниками кошти тепер спрямовуватимуться не тільки на забезпечення поточних потреб, а й на ті напрями життєдіяльності, які дадуть віддачу в перспективі. Зокрема, у 2,5 раза збільшені видатки на науку, до 8 мільярдів гривень виділяється на відродження агропромислового комплексу, особливо на селекційну роботу в тваринництві та рослинництві, а також на модернізацію сільськогосподарської техніки, яка значно відстала від потреб сьогодення. Передбачене фінансування інших довгострокових програм. Прем’єр-міністр упевнений, що проект бюджету наступного року, виконання якого базуватиметься на стрімкому розвитку економіки, стане тим надійним інструментом, з допомогою якого запроваджуватиметься якісно новий рівень життя в Україні.