Ви готові платити за бензин у півтора раза більше?

2147 0

Ми у соцмережах:

Ви готові платити за бензин у півтора раза більше?

Прихід весни сильно переполохав автолюбителів. Адже почався водійський сезон, і разом з цим стало дорожчати пальне. З початку тижня ціни на київських заправках підвищилися на 3-6 коп. за літр, а деякі АЗС за три дні підняли вартість нафтопродуктів на 5-10 коп. В окремих регіонах реалізатори пішли ще далі. У результаті ціни на «дев’яносто п’ятий» бензин перевищили три гривні, активно «тримає слід» і дизпальне. Причому спеціалісти кажуть, що це — тільки початок.

Хто штовхає ціни вгору На жаль, у цьому сезоні причин для подорожчання більш ніж достатньо. Перерахуємо лише головні. 1. Найголовніший чинник — дорожчає російська нафта, яку здебільшого і переробляють українські нафтопереробні заводи (НПЗ). З початку року заводи одержували її по $200/т, зараз вже по $240-260. А в наступному місяці вона подолає навіть рівень $300/т, вважає директор НТЦ «Психея» Сергій Сапегін. Росіяни уважно стежать за динамікою світових цін, які останнім часом ставили рекорди. Це змусило їх підвищити з 1 квітня експортне мито з $83 до $103 за тонну. Таким чином, по сировині український ринок одержує півтораразове збільшення цін. 2. Сезонне збільшення споживання пального. Багато автолюбителів, які не ризикують їздити взимку, навесні згадують про своїх «залізних коней», — так звані «проліски». Крім цього, набирають обертів весняно-польові роботи, а фермерським тракторам і вантажним авто теж потрібне пальне. Тут, до речі, є ще одна заковика, про яку нижче. 3. Дефіцит пального. Нафтопереробники активно постачають пальне на експорт: за кордоном ціни все ще вищі за українські. Але це поки... Тим часом один із найбільших українських НПЗ — Лисичанський — у квітні зупиниться на плановий ремонт (чомусь ремонти найчастіше відбуваються саме під час напруженої ситуації на ринку). А тут ще Шебелинський завод раптом припинив відвантаження високооктанових марок. Експерти відзначають, що попит по всіх світлих нафтопродуктах у нас вже перевищує 100 тис. тонн. А саме такої кількості вистачило, щоб спровокувати торішню цінову кризу! 4. Акцизи. Через зміну Закону про бюджет акциз з тонни бензину підвищиться з 60 до 80 євро, а з тонни дизпального — з 30 до 35 євро. Навряд чи переробники захочуть компенсувати ці витрати за свій рахунок — адже є ще й споживач. А тут ще ПДВ наказують платити винятково грошима, та й залізничні тарифи на перевезення нафти і нафтопродуктів підвищують... Загалом, все це може призвести до того, що в квітні, за оцінками аналітиків, подорожчання може становити 25-30 коп. на літрі. Проте Україна із самозаспокоєністю, що лякає, йде до цінової кризи на паливному ринку.

«Бомба» у дизпальному Як стверджує Сергій Сапегін, небезпека нинішньої ситуації полягає в тому, що з цінами на «Преміум» (А-95— і А-98) рівня під 4 гривні і вище споживач вимушено погодиться, адже мова йде про власників недешевих іномарок. А от як позначиться на економіці такий рівень цін? Перші потрапляють під ціновий удар аграрії. Вже зараз «пільгове» пальне для аграріїв виявляється не таким вже й дешевим. Адже обіцяний рівень 2400 грн./тонна — це відпускна ціна НПЗ. Поки пальне «добирається» до паливного бака трактора, його ціна вже практично не відрізняється від тієї, що існує на ринку. Так у чому ж пільга? Недарма аграрії не поспішають користуватися з боєм виторгованою «пільгою»: наприклад, на сьогодні з Херсонського НПЗ у рамках домовленостей з аграріями відвантажено лише 10% від того, що вони замовляли. До речі, сьогодні залишки дизпального на всіх українських НПЗ становлять близько 74 тис. тонн, а реально потрібно не менше 500 тисяч тонн. Дістанеться і звичайним автовласникам. Адже різницю між пільговою і ринковою ціною нафтопереробному заводу теж потрібно за рахунок когось компенсувати. Так що в ціні пального буде закладена і «компенсація» здешевленої солярки для аграріїв. Ну а далі, як кажуть, — скрізь. Де подорожчання пального — там чекай підвищення цін на проїзд, на транспортні витрати в цілому, і як наслідок — зростання інших цін. От нам і інфляція.

Тенденції До кінця тижня ми ще побачимо зміни на цінниках АЗС, адже оптові партії нафтопродуктів минулого тижня зросли набагато швидше, ніж роздріб зараз. — Можна припустити, що, на відміну від минулого року, зростання цін не буде «обвальним». Він буде тривалішим за часом. Апогей припаде орієнтовно на кінець квітня-травень, коли ринок повною мірою зможе відчути дисбаланс між попитом і пропозицією нафтопродуктів. А головна відмінність поточної цінової кризи полягає в тому, що держава позбавлена ринкових механізмів впливу на цінову ситуацію, що дозволяє в перспективі очікувати зростання цін до 50% і більше, — прогнозує директор НТЦ «Психея». Стає справді цікаво: а чим нинішній уряд збирається стримувати ціни на пальне? Адже не шантажем же нафтотрейдерів йому займатися — це уділ минулих Кабмінів...


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також