Фахівці Національної служби здоров'я пояснили українцям, як правильно викликати екстрену медичну допомогу, щоб медики приїхали якнайшвидше
Відповіді на п’ять запитань про ЕМД опубліковано на сторінці НСЗУ у Facebook, повідомляє Obozrevatel.
Чи може диспетчер ЕМД відмовити у виклику «швидкої» до пацієнта без декларації?
Ні. Відсутність декларації із сімейним лікарем не є причиною відмови у виклику. Також для цього не потрібне електронне направлення
Щоб отримати допомогу пацієнту, потрібно:
- викликати швидку за номером 103, або це мають зробити його близькі, рідні, оточення (якщо йдеться, наприклад, про ДТП), лікар-координатор;
- самостійно звернутись до підрозділу ЕМД.
Водночас диспетчер має право відмовити у виклику, який за суттю є необґрунтованим саме для служби екстреної (швидкої) медичної допомоги.
Чи потрібно платити за виклик екстреної медичної допомоги?
Ні. Надання екстреної медичної допомоги за номером 103 є безплатним для пацієнтів, які перебувають у невідкладних станах, зокрема:
- на місці події (на вулиці, у громадських місцях, на виробництві, у різноманітних установах);
- під час транспортування пацієнта, який потребує надання екстреної медичної допомоги в цей час – із місця події до лікарні, або у відповідь на звернення медичних працівників;
- у разі особистого звернення пацієнта, який перебуває в загрозливому для життя стані, – до підрозділу ЕМД.
У яких випадках потрібно телефонувати на 103 й розраховувати на приїзд бригади?
Швидка допомога обов’язково приїде до людини, яка потребує невідкладної допомоги. Зокрема, у разі:
- знепритомнення й судом;
- раптових розладів дихання та раптового болю в ділянці серця;
- блювоти кров’ю та зовнішньої кровотечі;
- гострого болю в черевній порожнині;
- ознак гострих інфекційних захворювань;
- порушення мовлення, слабкості в кінцівках, що виникли раптово;
- гіпо- та гіперглікемічної коми;
- гострих психічних розладів, що загрожують життю і здоров’ю пацієнта та/або інших осіб;
- усіх видів травм та ураження електричним струмом, блискавкою, під час теплових ударів, асфіксії тощо;
- ушкоджень під час ДТП, аварії на виробництві, стихійного лиха тощо;
- отруєнь, укусів тварин, змій, павуків і комах, а також анафілактичних реакцій;
- порушення нормального перебігу вагітності.
Як правильно викликати екстрену медичну допомогу?
"Головне правило – надавати достовірну інформацію диспетчеру, який відповість на дзвінок за номером 103. Не можна приховувати ані симптоми, ані іншу важливу інформацію. Наприклад, якщо до пацієнта з підозрою на інсульт викликають «швидку», обов’язково потрібно повідомити про підвищену температуру, якщо вона є. Також не можна перебільшувати наявні симптоми з метою, щоб диспетчер прийняв виклик. Завідомо неправдивий виклик спеціальних служб тягне за собою накладення штрафу. А найголовніше, що людина, яка справді потребує екстреної допомоги, може її не дочекатися: усі бригади буде зайнято", – пояснюють у НСЗУ.
Чи приїде "швидка" до пацієнта з ймовірним або підтвердженим COVID-19?
Медики кажуть, що карета швидкої допомоги обов’язково приїде в разі критичного стану пацієнта. Наприклад, коли в нього спостерігається утруднене дихання, дихальна недостатність, підвищення температури вище за 38°C, що погано піддається корекції, раптове погіршення стану.
Бригада екстреної меддопомоги оцінить стан хворого із симптомами або підтвердженим COVID-19 на місці виклику та за потреби транспортує до лікарні, визначеної в регіоні для лікування пацієнтів із коронавірусною хворобою. Якщо за висновком бригади ЕМД пацієнт не потребує госпіталізації, йому нададуть необхідну медичну допомогу на місці та рекомендації щодо самоізоляції.