Зона соціального лиха за декілька кілометрів від Одеси. «Сьогодні» побувала на залізничній станції «Усатово», де друге десятиліття «тимчасово» кантуються у вагонах родини шляховиків, котрі очікують від рідної «Укрзалізниці» милості у вигляді нормальних квартир. За проведені на колесах роки в них народилися діти, а в декого вже підростають онуки, які не знають іншого дому, окрім іржавого, збудованого після війни купейника.
У паспортах місцевих жителів, на сторінці реєстрації, значиться: «житлові вагони ПМС-261 Одеської залізниці». ПМС — це шляхова машинна станція, де в поті чола працює, заробляючи по 2-2,5 тис. грн. на місяць, чоловіче населення вагонного містечка. Останнє, до речі, двозначно іменують не інакше як «селище ПМС». «Назва повністю відповідає суті», — жартують залізничники. Життя в них і справді несолодке. Вагони стоять у захаращеному промисловим сміттям закутку між залізницею і Київською трасою. Усюди безрадісний індустріальний пейзаж. Повітря насичене запахами бітуму, креозоту і вихлопних газів. Земля раз у раз здригається від потягів, що проїжджають мимо. Цілодобово гуркоче розташований по сусідству величезний контейнерний термінал. Влітку вагончики нагріваються до 40-50 градусів, не рятують навіть кондиціонери. Узимку навпаки — лютий холод, доводиться мало не щогодини палити встановлені в тамбурах буржуйки. Благо, з вугіллям проблем немає. Його завозить залізниця, вона ж безкоштовно надає людям електрику. Зручності, у точній відповідності з класичним формулюванням, знаходяться у дворі. Туалет, точніше, примітивна сільська вбиральня — один на всі 10 родин. Воду беруть із колонок. Стаціонарного телефонного зв’язку немає. ”Живемо по-сільськи. Свиней тримаємо, качок та курей. А раніше були навіть городи свої, по 8 соток, але їх забрала сільрада. Натомість депутати нібито виділили нам територію під індивідуальне будівництво. Але потім виявилося, що виділену землю вже давно орендують якісь бізнесмени. Потрібно розривати договір, а без санкції з Києва зробити це сільрада начебто не може. У підсумку ми і городів позбулися, і будинки побудувати не можемо», — розповідає місцева жителька Тетяна Халевицька.
Всередині — звичайна малосімейка |
”Слідство вів Харатьян” Час від часу в гості до залізничників навідуються кіношники, які використовують їхні екзотичні будинки як декорації. У селищі знімали два фільми — мелодраму «Самотній ангел» і детективний серіал «Іван Подушкін» з Дмитром Харатьяном у головній ролі. У першій стрічці розповідається про лікаря-нейрохірурга Олексія, котрий після загибелі пацієнта кардинально змінює спосіб життя. Кидає роботу, родину і переселяється на смітник, де у вагончиках і халупах живуть бездомні. Він їх безкоштовно лікує, а потім випадково зустрічає справжнє кохання. Власне, цей смітник і зображував містечко залізничників, а самі вони підпрацьовували в масовці — грали бомжів.
Діти селища ПМС |
Черга на житло — 2 тисячі родин За старих часів, розповідають залізничники, вагонне містечко було в рази більшим, а населення його становило не 32 людей, як зараз, а кілька сотень. Зменшилося воно з різних причин. Хтось помер, хтось переїхав до родичів або винайняв квартиру в місті, хтось таки дочекався заповітних квадратних метрів від залізниці. Щоправда, востаннє відселяли з вагончиків у 2005 році. З тих пір бідолах тільки годують обіцянками, заодно шантажуючи тих, хто заїкається про звільнення. Мовляв, підеш з роботи — позбавишся і того, що маєш. Мається на увазі вагончика. І станеш справжнім бомжем. У прес-службі «Укрзалізниці» розповіли, що на Одеській залізниці в квартирній черзі перебуває 1954 родини (всього по країні — 16 тис. залізничників). «Зараз ми розробляємо комплексну програму забезпечення наших працівників житлом, у якій нікого не забудемо. Залучимо як генерального партнера банк. Варіантів скорочення черги багато: це і купівля готового житла на первинному і вторинному ринках, і завершення заморожених проектів на максимальній стадії готовності, й інвестування в незавершене будівництво», — заявив представник держпідприємства.