Напередодні президентських виборів, напевно, важко залишатись байдужим до політичного життя та передвиборних перегонів. Мало кого з громадян на сьогодні не цікавить політична ситуація, яка складається навколо виборів Президента України. Слухаючи або дивлячись новини, ми отримуємо різну інформацію про рейтинг кандидатів та їхні досягнення у політичному житті. Часто ми можемо спостерігати, коли навіть статистичні дані, оприлюднені одним каналом, чомусь суперечать даним, які доводились іншим каналом.
Незважаючи на це, кожен з нас, виборців, громадян України, хоче змін на краще, і ці зміни пов’язуються з вибором того кандидата, голосувати за якого підказує совість, внутрішній голос та власне переконання. Однак часто ми потрапляємо під вплив своїх родичів, сусідів, друзів; спостерігається діяльність зацікавлених осіб, які намагаються забезпечити небажаний вами результат виборів. Для забезпечення потрібного результату такі особи, особливо коли вони мають владні повноваження, намагаються схилити, а часто і примусити виборців голосувати за визначеного кандидата, унеможливити голосування виборців за опонента, здійснити інші маніпуляції та порушення. Такі дії називаються залученням адміністративного ресурсу. Декому це поняття незнайоме. Насправді все дуже просто: від начальника обласного рівня вимагають певного відсотка голосів за конкретного кандидата. Він, у свою чергу, викликає підлеглих районних керівників і таке завдання ставить перед ними. Закінчується ланцюжок приблизно так: голова колгоспу на зборах ставить людей перед фактом: «Не буде певної кількості голосів за кандидата, якого я вам назвав, відключимо світло», або щось подібне. Винити когось важко у даній ситуації, тому що ніхто не хоче конфліктувати з керівниками, а тим паче втрачати робоче місце. Виникає ситуація, що й поскаржитись фактично нікому. Адже є багато районів, де на декілька сіл один дільничний інспектор. Це по-перше, а по-друге, довести у суді, що була така розмова, не уявляється можливим. Що ж залишається: свідомо зробити нав’язаний кимось вибір, думаючи, що саме ваш голос нічого не змінить? А якщо він виявиться вирішальним при підрахунку, чи зможете ви собі потім це вибачити? Такі ситуації досить часто активно обговорюються серед громадян. Зважаючи на це, команда фахівців та експертів підготувала для кожного з вас, шановні виборці, відповіді на запитання, які найчастіше постають чи можуть постати перед кожним. Сподіваємося, що відповіді на ці запитання допоможуть вам зробити дійсно свій свідомий вибір, а не виконати чиюсь волю та бажання. Керівник нам сказав голосувати за одного з кандидатів і повідомив, що він проконтролює, хто і за кого голосував, бо всі бюлетені мають свої номери. Якщо хтось проголосує за іншого кандидата, то він буде про це знати й звільнить нас з роботи, не дасть відпустку, не проведе газ тощо. Чи може він проконтролювати, як ми голосували? Відповідь на це запитання є однозначною — ні! Ніхто не може проконтролювати, хто і за кого голосував, з багатьох причин. По-перше, бюлетені всі однакового кольору, розміру і виготовлені з однакового паперу. По-друге, на бюлетені немає ніяких відміток, які можуть вказати на особу виборця. Якщо ж на ньому такі помітки хтось перед тим поставив, ви, відповідно до ч.9 ст.78 Закону «Про вибори Президента України», можете його замінити на новий, чистий. Для цього потрібно написати заяву до дільничної виборчої комісії з відповідними проханням. Щодо номера, то він дійсно є, однак стоїть не на бюлетені, а на контрольному талоні, який під час видачі відривається. Також на контрольному талоні проставляється номер виборця, за яким він зазначений у списку виборців, а також ставиться підпис виборця та підпис члена комісії, який його видав. Це зроблено для того, аби не були використані при голосуванні інші бюлетені, ніж ті, які були віддруковані Центральною виборчою комісією. Якщо вас особисто схиляють проголосувати за когось, не обов’язково створювати конфліктну ситуацію. Погодьтесь, скажіть те, що від вас хочуть почути. Але у кабіні для голосування ви будете знаходитись одні, ніхто не має права вам завадити зробити свій вибір, ви тримаєте в руках документ, який у подальшому буде вирішувати, хто ж стане Президентом. При підрахунку голосів проконтролювати, за кого ви віддали свій голос, неможливо. Тож не вагаючись, незважаючи на погрози, робіть свій вибір так, як вам підказує ваше переконання! Під час першого туру голосування з невідомих причин мене не було включено до списку виборців. Це я виявив у день голосування 31 жовтня, коли прийшов на свою дільницю голосувати. На моє запитання, як мені можна проголосувати, голова комісії повідомив, що для цього потрібно подати скаргу до суду або до територіальної виборчої комісії, і тільки на підставі їхнього рішення дільнична виборча комісія може включити мене до списку виборців у день голосування і видати бюлетень. Але ж у суді черги, та й потрібно сплачувати мито, а територіальна комісія далеко. Як бути в такій ситуації? Відповідь. Відповідно до Постанови ЦВК, прийнятої 10 листопада 2004 р., дільничні виборчі комісії мають право без рішення суду виправляти незначні неточності у списках виборців. Такими вважаються технічні описки у списках: зокрема, неправильне написання прізвища, імені, по батькові, дати народження (крім виборців 1986 року народження), номера будинку чи квартири місця проживання — якщо, незважаючи на такі технічні описки, є зрозумілим, що до списку внесено саме того виборця, який прибув на виборчу дільницю для реалізації права голосу на виборах Президента України. Усунення таких неточностей у день повторного голосування 21 листопада 2004 року не потребує прийняття рішення виборчої комісії або суду. Такі технічні описки можуть коригуватися в день повторного голосування головою, заступником голови або секретарем дільничної виборчої комісії на підставі письмової заяви виборця, який прибув на виборчу дільницю, та лише за наявності паспорта громадянина України, який підтверджує особу, дату народження та місце проживання (за місцем реєстрації) виборця. Усунення технічних описок здійснюється шляхом написання уточнених даних про виборця над неточно зазначеними даними на тому ж аркуші списку виборців з проставленням у відповідному рядку графи «Примітка» підпису голови або заступника голови чи секретаря дільничної виборчої комісії. Якщо громадянина не включено до списку виборців і це виявилось у день повторного голосування, доведеться звертатись до суду з заявою про включення до виборчих списків. Якщо немає передбачених законодавством пільг, необхідно буде сплатити державне мито у розмірі 3 грн. 40 коп. Щоб без зайвих проблем проголосувати, варто перевірити списки виборців завчасно. Для цього потрібно підійти на свою виборчу дільницю. Відповідно до ч.2 ст.34 Закону України «Про вибори Президента», кожен громадянин має право ознайомитися із списком виборців у приміщенні дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до списку відомостей. У разі завчасного виявлення невключення до списку виборців, пишеться заява на ім’я голови комісії. До заяви додається копія паспорта, в якій вказується місце реєстрації громадянина. Заява повинна бути розглянута у триденний термін. Моя сусідка є членом дільничної виборчої комісії. І вона мені повідомила, що велика кількість бюлетенів була визнана недійсною і голоси виборців не були взяті до уваги під час підрахунку голосів, відданих за кандидатів у президенти. Чому бюлетені можуть бути визнані недійсними і як запобігти такій ситуації? Відповідь. Громадянам, які приходять на виборчу дільницю у день голосування, потрібно зважити на те, що члени дільничної виборчої комісії не завжди достатньо обізнані з усіма тонкощами виборчого законодавства. Тому, як наслідок, при підрахунку голосів бюлетені заповнені з порушеннями визнаються недійсними. При підрахунку голосів після першого туру голосування найчастіше зустрічались бюлетені без підпису члена дільничної виборчої комісії, який його видав. Здається, дрібниця, але відповідно до п.3 ч. 26 ст.78 Закону «Про вибори Президента України», такий бюлетень вважається недійсним. Також, згідно з законом, недійсними вважаються виборчі бюлетені: — на яких відсутня печатка цієї дільничної виборчої комісії; — якщо зазначені на виборчому бюлетені номери територіального округу або виборчої дільниці не відповідають номерам територіального округу чи виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів; — на яких не зазначено прізвище та (або) відсутній підпис члена дільничної виборчої комісії, який його видав, або міститься підпис особи, яка не є членом виборчої комісії цієї виборчої дільниці; — якщо у виборчому бюлетені зроблено більш як одну позначку проти прізвищ кандидатів чи проти прізвища кандидата і тексту «Не підтримую жодного кандидата на пост Президента України»; — якщо не поставлено жодної позначки; — якщо не відірвано контрольні талони; — якщо з інших причин неможливо встановити волевиявлення виборця. Отож огляд бюлетеня займе у вас всього кілька хвилин, але зате ви будете впевнені на сто відсотків, що ваш голос і думка враховані і ви не залишились осторонь при вирішенні майбутньої долі своєї держави. Якщо ви помітили на виданому вам бюлетені якісь неточності, виправлення, чорнильні плями, відсутній підпис члена комісії, печатка тощо, негайно вимагайте, не просіть, а саме вимагайте усунення неточностей або видачі нового бюлетеня. В кабінці для голосування вам залишається зробити вибір. Емоції, які вас переповнюють можуть, тільки завадити справі. Потрібно чітко поставити хрестик у клітинці проти прізвища кандидата, якого ви підтримуєте. Більше ніяких позначок робити не потрібно. Написи у бюлетені, адресовані вашому обранцю, на зразок: «Я тебе люблю!», стануть ведмежою послугою кандидату, якого ви підтримали, оскільки такий бюлетень буде визнано недійсним. Шановні виборці! Знайдіть декілька годин, прийдіть на виборчі дільниці та переконайтеся, що ви, ваші родичі, сусіди внесені до списку виборців — перешкодити вам у цьому ніхто не має права. У день голосування прийдіть на виборчі дільниці та реалізуйте своє право виборця. У разі порушення ваших прав звертайтесь до «Служби захисту виборців» Комітету виборців України за безкоштовним телефоном: 8-800-5014670.