Коментарі
Роман Сафонов, заступник головного лікаря обласної санепідемстанції:
— Це дурниця, анекдот. Такого не може бути, щоб Рівне за рівнем забруднення повітря перегнало міста промислового Сходу держави. У нас нема стільки потужних підприємств. 75 відсотків шкідливих викидів в атмосферу в Рівному дає автотранспорт. І впродовж семи останніх років жодних змін в стані повітря в обласному центрі не спостерігалося.
Олександр Курильчик, заступник начальника облуправління охорони навколишнього природного середовища:
— Не знаю, хто міг надати таку інформацію. Адже за даними 2010 року вся Рівненська область дала лише 0,8% викидів від загальноукраїнського показника. Тож Рівне не може входити у п’ятірку найбрудніших за станом повітря.
Валентина Кулінич, завідувачка сектора спостереження за забрудненням атмосферного повітря хімлабораторії обласного гідрометеоцентру:
— Інформація про стан повітря Рівного, розміщена на сайті, підготовлена за даними нашої лабораторії. Вона єдина в області та місті здійснює стаціонарне спостереження за рівнем забруднення повітря.
Індекс забруднення атмосферного повітря в Рівному останнім часом справді підвищився. Так, у 2009 році він становив 7,1, у 2010 — 11,4, а торік — вже 14,2. Основний забруднювач повітря в обласному центрі — автотранспорт. А також виробник міндобрив — «Рівнеазот» та виробники емальованого дроту «Акватон» та «Прометей» (вони фарбують дріт спеціальним лаком з фенолом, уайт-спіритом тощо).
![]() |
|
|
«Рівнеазот» — один з найбільших забруднювачів
| |
Основні забрудники повітря в місті — це формальдегід, фенол, фтористий водень, пил, діоксид азоту. Ці речовини шкідливо впливають на генетику людини, її репродуктивну функцію, на дихальні шляхи та шкіру, можуть викликати онкозахворювання.
Чому за даними 2011 року Рівне ввійшло в п’ятірку найбрудніших міст України? Бо торік спостерігалися сприятливі погодні умови для накопичення забруднюючих домішок в повітрі: було мало днів з опадами та більше, ніж у 2010 році, днів без вітру, тож вони не розсіювалися.
Ми зафіксували торік стрибок середньорічної концентрації формальдегіду. В порівнянні з 2010 роком він зріс вдвічі. Це пояснюється тим, що до другого півріччя торік спостереження за рівнем формальдегіду відбувалося лише на одному посту спостереження — в районі залізничного вокзалу. А з другого півріччя спостерігати за ним почали ще на двох постах — на вулицях Грушевського (біля ТРК «Чайка») та Млинівській. А на цих постах концентрація формальдегіду фіксувалася вища, ніж біля залізничного вокзалу.
Великий викид формальдегіду дає автотранспорт через спалювання бензину та газу, а якщо вони неякісні, рівень викидів збільшується. Є також чимало підприємств, які виготовляють меблі, деревинностружкові плити (ДСП) з використанням формальдегідних смол. Згідно з законодавством, вони повинні вказувати, які шкідливі речовини викидають в повітря. Але чи чесно це виконують — проконтролювати тяжко.
Взагалі ми не повинні встановлювати джерел забруднення. Це мають робити екологи, працівники санепідемстанції. Зазначу також, що наша лабораторія входить у міжвідомчу групу з вивчення впливу автотранспорту на стан повітря у місті. Замовник цього проекту — міська рада Рівного. Його розробили для того, щоб знати, які райони міста найбільше страждають від шкідливих викидів автотранспорту.






