Незабаром перед в’їздом до пункту пропуску «Краковець» планують-таки розпочати експеримент з розмежування автомобілів, щоб зменшити черги.
Безпросвітні черги на пунктах пропуску українсько-польського кордону доводять до сказу тих українців, які власними авто змушені їздити до сусідньої країни або у бізнесових, або в особистих справах. Простоїш у такій черзі кілька годин, і бажання подорожувати відпадає надовго. Але ж є випадки, коли, як кажуть, хіба хочеш – мусиш. Наприклад, мій знайомий мусить кілька разів їхати у Ряшів (Жешув), бо у місцевій лікарні його сину робили операцію. Щоразу стояв у черзі по чотири-п’ять годин і не розумів, що відбувається, бо черга рухалась як мокре горить. Каже, щоразу перед “носом” у чергу влізали інші машини. Їх пускали ті, які стояли перед авто мого знайомого. Це були автомобілі на іноземних (польських) номерах, але за кермом сиділи українці. Власне оці шалені черги і створюють нерозмитнені автомобілі на іноземній реєстрації. Власники таких авто змушені щоп’ять днів перетинати кордон. Щоб не їздити “порожняком”, використовують ці поїздки для перевезення дрібної контрабанди. В Польщу, як правило, везуть цигарки, а звідти в Україну продукти, побутову техніку тощо. Одне слово, через те, що жителі прикордонних сіл і містечок використовують кордон для свого бізнесу, усі інші страждають та проклинають як цих дрібних контрабандистів, так і владу, яка не може собі з цим явищем дати ради. Щоб “розкоркувати” митні пункти пропуску, голова Львівської ОДА Олег Синютка кілька місяців тому ініціював розмежувати перед в’їздом до митних пунктів смуги руху транспорту окремо для авто на українській реєстрації і окремо на іноземній. Митники і прикордонники двома руками підтримали цю ідею. Бо вже на двох пунктах пропуску – “Краковці” і “Рава-Руській” – з березня цього року таке розмежування запроваджено. Здавалось би, просте і ефективне рішення. Єдиний нюанс – треба, щоб служба автомобільних доріг поставила відповідні роздільні знаки, а патрульна поліція регулювала цей рух. Тут все і застопорилося. Питання – хто платитиме за виготовлення і встановлення парапетів, хто їх візьме на баланс? Кілька місяців це з’ясовували. Врешті-решт вчора представники митниці, прикордонної служби, служби автомобільних доріг і патрульної поліції провели спільну нараду. Дійшли згоди таки розпочати експеримент наразі на одному пункті пропуску – “Краковці”. Для цього потрібно встановити 670 метрів розділових пластмасових парапетів. Поліція погодилась затвердити графік несення служби з прикордонниками, виділити патрульних, які будуть нести перед митним переходом службу, аби контролювати порядок під час розподілу автомобілів на різні смуги (раніше категорично відмовлялися). Залишилось придбати парапети. А це задоволення недешеве. Один парапет коштує тисячу гривень (дивно, чому так дорого!). Тож треба знайти 670 тисяч! Голова ОДА Олег Синютка начебто запевнив громадських активістів, що гроші знайде. Залишилось вмовити службу автомобільних доріг, щоб взяла ці парапети на баланс, тобто несла за них відповідальність, зокрема і матеріальну. На нараді усі задіяні служби домовились, що робочі питання мають утрясти протягом наступного тижня. І якщо все “зростеться”, то вже через тиждень на пункті пропуску “Краковець” почнуться відповідні роботи зі встановлення парапетів. У перспективі експеримент планують запровадити і на митному пункті “Рава-Руська”. “Високий замок”