Якщо депутат засне на засіданні, нічого страшного не станеться. Стомленого турботами народного обранця покажуть по телевізору і поки державний муж розслабляється, його рейтинг все одно невпинно повзтиме угору. І депутату приємно, і виборці спокійні — все гаразд, країна живе і працює.
Київські підприємці звернулися нещодавно до народного депутата Сергія Олексіюка, їхнє клопотання так розчулило нашого земляка, що відразу ж у різні інстанції пішов суворий депутатський запит. Йдеться про «порушення конституційних прав моїх виборців», — зазначається у зверненні, підписаному п.Олексіюком. На переконання «його виборців», необхідно дати правову оцінку діям окремих рівенських підприємців, які здійснюють регулярні рейси за маршрутом «Київ-Рівне» без належних документів. Таке «беззаконня», як підмітили кияни, відбувається з вересня минулого року. Чого до вирішення проблем київських виборців Олексіюка долучився і депутат від нашого міста Юрій Ширко, дивувалося чимало рівнян. Та в науці запиту, яку за півтора року змогли осягнути наші депутати у стінах Верховної Ради, головне — не сам запит і його суть. Головне — це направити його туди, куди потрібно. А щоб не помилитися, то відправили депутати свій запит аж до шістьох установ. І якщо київські податківці швидко розібралися з суттю «проблеми» і дали відповідь про відсутність порушень, то у місцевих наших службовців депутатські запити зазвичай викликають дрижаки, якими вони намагаються поділитися з суб’єктами перевірки. Цього разу під пильне народообранське око підпали чомусь лише три фірми, які перевозять рівнян до столиці.
Перевірка Для водіїв «Шаленої черепахи» останні дні жовтня виявилися нелегкими. Їх перевіряли автоуправління, податкова міліція, відділ з боротьби з економічними злочинами, УБОЗ і, звісно, ДАІ. — Практично всі інстанції перевірили все, що можна, і жодних порушень не виявили, — розповіли нам власники підприємства. За їхніми словами, єдиний податок водії сплачують вчасно і в повному обсязі, особливих нарікань з боку клієнтів не було. Причину своїх несподіваних клопотів водії вбачають у появі однієї київської фірми і зацікавленості у ній помічника депутата. — Не сказав би, що наш бізнес такий вже і прибутковий. Дуже складно працювати в умовах жорсткої конкуренції, — говорить пан Ігор, один із співвласників «Шаленої черепахи». — Але якщо ми намагаємося працювати чесними методами, приваблюючи пасажирів якістю обслуговування, то дехто використовує недобросовісну конкуренцію. Побували перевіряючі і в «Авто-експрес-престижі», — фірмі, завдяки якій рівняни теж їздять до Києва. — Перевірка порушень не виявила, — повідомили нам в «Автоекспрес-престижі», — а самі перевіряючі дуже хотіли дізнатися про нашу структуру. Зрозуміло: їм вказівка зверху прийшла — переконатися, що ми легально працюємо. Працівники «Спрінтер-люксу», яка також згадувалась у депутатському зверненні, теж натерпілися від всіляких перевірок і розповіли таке: — Ми надаємо якості перевезень виняткову увагу — хто ж тоді з нами буде їздити, якщо ми будемо надавати погані послуги? Якщо й виникають з водіями якісь проблеми — то обов’язково з ними розбираємося. А водії, до речі, усі проходять медогляд, бусики — техогляд. Цього вимагає законодавство, різноманітні правила, цього вимагаємо і ми. Всі пасажири застраховані. Тому і в «Спрінтер-люксі» не вірять, що запит мав на меті захистити конституційні права рівнян на безпечність перевезення. Підозру в них викликає активність пана, який, показуючи своє посвідчення помічника депутата, з’явився майже разом із перевіряючими. Коли добродушні водії вельмишановні перевірки спрямували і на інші фірми, які займаються аналогічними перевезеннями, помічник нардепа занервував. Бо одна з київських фірм, до якої має той пан симпатію, теж була перевірена. А рівенські підприємці тепер мають намір переадресувати цей депутатський запит у парламентську комісію з депутатської етики, щоб там перевірили, чи немає у запиті ознак лобіювання економічних інтересів окремих бізнесменів.
Прогалина в законі Напевно тим, що діється з приватними перевезеннями до столиці, не вельми задоволений і начальник обласного автоуправління Микола Котоуч. Але і він змушений констатувати законність і легальність цього бізнесу. — Законом передбачено, що для здійснення перевезення пасажирів необхідно отримати ліцензію, — розповів пан Котоуч. — Ліцензії у всіх водіїв є. Але для того, щоб їздити по постійному маршруту за графіком, необхідно ще й виграти тендер і отримати дозвіл, який видає Укртранс. Такі дозволи мають тільки чотири рівенські підприємці. Тепер про один законодавчий нюанс, який використовують всі інші перевізники. Для того, щоб здійснювати разові, туристичні чи замовні рейси, такого дозволу не потрібно. А довести, що на маршруті не автобус «на замовлення», а рейсова приватна маршрутка, важко. Тому рівенські підприємці зрозуміли, що замість того, щоб платити за участь у тендері (який, до речі відбудеться 19 листопада), можна використати гроші за іншим призначенням. Наприклад, заплатити фірмі, яка набирає пасажирів до Києва. І все ж Микола Котоуч радить рівнянам, які сідають в автобус, перевірити наявність дозволу у водія. Це є гарантією того, що пасажир буде застрахований на поїздку. «Експрес-престижні авточерепашки», які всі разом за неповних два роки змусили рівнян забути про незручності з доїздом до столиці, можливо, невдовзі опиняться на обочині автомагістралі Рівне-Київ. Бо дуже вже затято навколо них збираються хмари. Перевізники знайшли законну можливість платити менше податків і, не годуючи чиновників транспортного відомства, дешево і якісно возити пасажирів, пропонуючи їм на вибір різноманітні автобуси. Але комусь дуже хочеться позбавити рівнян цього вибору чи принаймні доволі його звузити. І дуже добре це робити тому, хто може позбавлятись конкурентів, експлуатуючи турботу народних депутатів про безпеку своїх виборців.