Не овочі — на ринок, як обіцяли, а людей — до Києва так і возять старими переобладнаними "Мерседесами" нелегальні перевізники з Рівного. Перевірками та штрафами і навіть конфіскацією машин нелегалів так і не зуміли спрямувати у законне русло. Пасажири у цій боротьбі не стали помічниками — не зважають на пошарпаний вигляд бусів, охочіше в них сідають — бо їздять і швидше, і частіше.
Зважаючи на те, що київський напрямок не втрачає популярності у рівнян, ми розпитали про майбутнє цих пасажирських перевезень у Михайла Кравчука, начальника управління Укртрансінспекції у Рівненській області: — Торік лише наше управління здійснило понад 150 рейдових перевірок перевізників київського напрямку, не рахуючи перевірок ДАІ та прокуратури. Знайшли ми понад тисячу порушень, а перевізників зобов'язали сплатити понад 616 тисяч гривень штрафу. Окрім того, за поданням ДАІ анулювали 16 ліцензій нерегулярних перевізників, а за поданням прокуратури — 31. Проте чималі штрафи у кілька тисяч гривень не лякають нелегальних перевізників. Жадоба до наживи, інакше назвати їхню поведінку я не можу, штовхає їх шукати якісь шпарини у законодавстві, відтягувати оплату штрафів, подаючи до суду і розтягуючи судові засідання в часі, утворювати фіктивні підприємства. У 2012 році ми вилучили у перевізників 19 маршруток, проте їх довелося повернути. Маршрутки записані на фізичних осіб, і на суді власники починають доводити, що з їхньою допомогою годують цілу сім'ю і т.п. Суд повертає транспорт, а вони знову виходять на рейси. І все ж нелегальних перевізників стало менше. Ми не припиняємо перевірки. Тим паче цього року штрафувати нелегальних перевізників стало значно легше. Пред'являти претензії, коли транспорт стоїть на зупинці, ми не маємо підстав. Лише під часу руху транспорту, в салоні якого є пасажири, а водій не має відповідних документів (ліцензійної картки, договорів про перевезення з пасажирами), є підстави для реагування. Раніше ми могли зупиняти нелегалів лише з інспекторами ДАІ, проте новий закон дозволяє нам це робити самостійно. Поки що ми чекаємо на уточнювальні нормативно-правові акти, і, думаю, з квітня процес остаточно врегулюють і перевірки ми посилимо. У Рівному є два перевізники, які мають право регулярно перевозити пасажирів до Києва — МПП "Деймос" ("Шалена черепаха") та ПП Безкоровайний ("Престиж"). Решта перевізників є нерегулярними і мають право здійснювати рейс в один напрям лише двічі на тиждень. Для цього їм потрібно укласти з кожним пасажиром договір, а потім список пасажирів затвердити у нас. Навіть у телефонному режимі можна. До таких перевізників претензій не буде. Проте вони навчилися хитрувати і тут. Набирають пасажирів на Київ, а у нас відмічають рейс на Чернігів чи ще кудись. Тому-то таких перевізників вивести у легальну площину важко. Та й люди звикли до "нелегальних" перевізників. Тому легальні не можуть набрати пасажирів і самі йдуть на порушення. У Безкоровайного і "Деймоса" є близько 20 великих автобусів на 30-40 місць — їх би повністю вистачало, аби забезпечити перевезення рівнян. Проте оскільки їде по троє-четверо людей, перевізники виставляють маленькі маршрутки, які заборонено використовувати на такі рейси. Для того, щоб врегулювати перевезення київського напрямку, потрібно, щоб була здорова конкуренція. Добитися цього буде важко. Але тоді б легальні перевізники чесно виконували свої обов'язки і пасажири були б задоволені. До речі, щоб виграти тендер на легальні перевезення, потрібно мати великі автобуси. Незабаром у нас буде нарада з перевізниками, на якій обговорюватимемо це питання. Зокрема, на нараді представлять автобуси "Богдан" нового типу, подібні до "Ютонгів", які вже є в рейсах на Київ. Вони будуть і комфортабельні, і безпечні, і дешевші, ніж такі ж автобуси європейських виробників.