Пацієнти у Рівному - у «зеленому» та «червоному» списках: інтерв`ю з головним лікарем Шрамом

4210 0
Олегом Шрамом

Пацієнтів у колишніх поліклініках Рівного тепер ділять на тих, хто у «зеленому» списку, і тих, хто у «червоному» — тобто тих, хто не підписав декларацію з лікарем. Поки що до усіх ставляться однаково, проте з липня ситуація зміниться. Про те, як працює первинна медична допомога, — в інтерв’ю з Олегом Шрамом, головним лікарем центру ПМСД «Центральний», що на вул. Драгоманова у Рівному і який на сьогодні має найбільше підписаних декларацій.

- Загалом 65 наших сімейних лікарів, педіатрів та терапевтів  обслуговують 107 тис. людей, декларації підписали понад 66,2 тисяч, - зазначає п.Шрам. – Нині ми маємо пацієнтів не тільки з Рівного, й з Києва, Волині, Закарпаття. 18 наших лікарів уклали максимальну кількість декларацій. Першими набрали пацієнтів педіатри Наталя Ковалюк та Ганна Гуцал, третьою – терапевт Ірина Андрощук. Вони за це отримали премії головного лікаря. З тими, хто вже має максимум, підписати декларації вже не можна. Проте ми направляємо 20 педіатрів та терапевтів на курси, аби вони стали лікарями сімейної медицини. Це дозволить їм збільшити кількість пацієнтів. 

- Ставлення до пацієнтів змінилося чи є скарги на лікарів?

- Усі наші лікарі змінили ставлення до пацієнтів, бо мають фінансову зацікавленість. Ми пройшли процес перетворення з поліклініки у комунальний заклад «Центр первинної медико-санітарної допомоги», а потім у комунальне некомерційне підприємство. А на підприємствах вимога – гарно працювати з клієнтами. Я усіх попередив: не тільки кількість підписаних декларацій важлива, а й якість обслуговування. Лікар у світі – одна з найбільш оплачуваних професій. Спеціалісти за кордоном, якщо адаптувати на наші гроші,  отримують по півмільйона гривень за місяць. А коли я називав раніше свою зарплату, мене перепитували, чи то за годину. У нас лікарі до реформи отримували менше за перукарів, а тепер працівники первинки відчувають себе людьми. А коли людина почувається гідно, вона відповідно і до інших ставиться. Пацієнтам ми вже не можемо сказати: «Йдіть геть».

- Які ж зарплати у лікарів та медсестер на сьогодні?

 - Якщо раніше лікар середньої ланки отримував 4 тис. грн на місяць, то тепер – більше 10 тис. грн. Наприклад, лікар, який має максимальну кількість підписаних декларацій, отримує оклад (ті ж 4-5 тис. грн) та щомісячну премію, яка дорівнює трьом мінімальним заробітним платам. Зважаючи, що з Нового року мінімальна зарплата – більше 4 тис. грн, то премія буде більше 12 тис. грн. Чим менше декларацій, тим менший розмір премії. Хто має менше 600 пацієнтів, премії не отримує. Таких лікарів  у нас небагато, це переважено люди, які тільки почали у нас працювати або повернулися з декрету. Щодо медсестер, то вони отримують свою ставку і премію, яка дорівнює 50% від премії лікаря, з яким працюють.

З Нового року ми також вводимо капітаційні ставки. Так, Національна служба здоров’я України (НСЗУ) на одного пацієнта, який підписав із лікарем нашого закладу декларацію, платить 370 грн. Проте не всі ж хворіють однаково, а тому на кожну вікову категорію розроблені спеціальні коефіцієнти. Так, за дітей до п’яти років сума буде у чотири рази більша, за дітей від 5 до 14-ти років та за тих, кому більше 65 років, - удвічі більша. За пацієнтів до 39 років передбачений коефіцієнт «1», а за тих, кому від 40 до 64 років – 1,2.  Тобто лікар за пацієнта, якому 70 років або ж 13, отримуватиме на рік не 370 грн, а 740 грн.

- Кошти НСЗУ виділяє, незважаючи на те, приходив пацієнт чи ні?

- Так. НСЗУ щомісяця надсилає нам суму, залежно від кількості підписаних декларацій. До липня нам ще платитимуть по 240 грн і за тих, хто не підписав декларації. Ці люди перебувають у так званому червоному списку.  Але з 1 липня фінансування таких пацієнтів припиниться.

- Тобто з липня для тих, хто не підписав декларації, обслуговування буде платним?

-Будемо застосовувати метод батога: хочете медичну книжку, листок непрацездатності – підпишіть декларацію. Невідкладну допомогу ми надаватимемо, незалежно від того, є декларація чи ні. Але чому ми маємо надавати інші послуги людям, за яких не буде фінансування? Чи будуть платні послуги з прийому лікаря, поки сказати не можу. До 1 липня ще, думаю, будуть більш чіткі вказівки щодо цього від МОЗ.

- Ті, хто не підписав декларації, уже довше сидять у чергах, як лякали торік?

- Вони можуть іти лише до тих лікарів, які вільні. Лікарі, які набрали максимальну кількість пацієнтів, уже закриті для «чужих» і мають право відмовити пацієнтові, з яким не мають підписаної декларації.

- Які платні послуги уже має «Центральний»?

- Поки що тільки ті, які були віддавна, наприклад, виготовлення санітарних книжок, медичні довідки на отримання зброї, на отримання водійського посвідчення. Інших платних послуг наразі немає, але вони будуть. Бо до безкоштовних аналізів, відповідно до підписаного договору з НСЗУ, входять тільки такі: загальний аналіз крові за лейкоцитарною формулою, загальний аналіз сечі, глюкоза крові, загальний холестерин, вимірювання артеріального тиску, електрокардіограма, вимірювання ваги, зросту, окружності талії, швидкі тести на вагітність, тропоніни, ВІЛ, вірусні гепатити. Всі інші аналізи можна робити платними, але поки я не хочу поспішати. Міський бюджет нам ще виділив кошти, тож при потребі аналізи, які не фінансує НСЗУ, ми робитимемо безоплатно. Але потрібно розуміти, що їх робитимуть тільки після направлення лікаря. Благодійні внески за це хіба братимемо з чужих.

- До «чужих» належать ті, хто підписав декларації, але не є мешканцями Рівного?

- Якщо є підписана декларація з лікарем нашого закладу, то пацієнт вже не чужий – він приніс нам гроші.

- Уже були випадки, що пацієнти переукладали декларації, бо їм не сподобався лікар?

- Так, і це право кожного пацієнта. Жодних проблем з цим немає. Можна перейти і з іншого закладу – НСЗУ переведе фінансування за пацієнтів: кожного місяця йде коригування фінансування. Окрім того, частина наших лікарів, навіть тих, хто підписав максимальну кількість декларацій, звільнилася. Одні вийшли на пенсію, інші пішли у приватну практику. Пацієнтам, які уклали з ними декларації, ми запропонували обрати інших спеціалістів і перепідписати декларації.


- Фінансування з міського бюджету «Центральний» ще має?

-Первинну ланку, тобто лікарів сімейної практики, терапевтів, педіатрів та їхніх медсестер, фінансує НСЗУ. А ось вторинку, тобто вузькопрофільних спеціалістів, - міський бюджет. Зарплати цих спеціалісті залишаються ще на старому рівні.

- Кардіологи, лори, окулісти і т.д. отримують на сьогодні значно менше аніж сімейний лікар. У них ставлення до пацієнтів теж «старе»?

- Кажу своїм колегам: допомагайте первинці і дуже скоро, у липні, коли стартує реорганізація воринки, ми будемо вам допомагати. Чим більше заклад матиме декларацій, тим більше отримуватимуть вузькі спеціалісти. Кожна їхня послуга оплачуватиметься.

- Невідкладна допомога, яку має надавати первинка замість «швидкої», уже працює у вашому центрі?

- Ми маємо два автомобілі невідкладної допомоги. Наші бригади працюють з 8 до 20-ї у зимову пору та з 10-ї до 22-ї – у літню. У цілодобовому утриманні поки немає потреби. На день – 20-25 викликів. Їх до нас або переадресовують з центру екстреної меддопомоги, або ж за проханням сімейних лікарів. Невідкладний стан, варто розуміти, - це не висока температура. Як її збити, лікар може розповісти по телефону. Бригада виїздить, коли високий тиск, легенева асфіксія, серцевий біль і потрібно вводити ліки пацієнту.

- Сімейні лікарі виїздять на виклики і чи потрібно пацієнтам їм за це доплачувати?

- Це не входить у їхні обов’язки, але за певних обставин лікар може прийти до пацієнта. Доплачувати, звісно, не потрібно. 

- Талони у закладі залишаться?

-Так, це своєрідна система звітності. Але взяти талон можна з дому: за допомогою нашої електронної реєстратури або зателефонувавши безпосередньо до свого сімейного лікаря. Проте найближчим часом у закладі все ж будуть зміни.  У кожного лікаря у кабінеті вже є ноутбук і ми запросили «Smart Renome», щоб нам комп’ютеризували мережу. 10 січня ми також підпишемо договір з інформаційної системою Helsi і у нас з’явиться нова удосконалена електронна реєстратура, а також – електронна карта та електронний рецепт, який ми напряму зможемо надсилати аптекам.

Алла САДОВНИК.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Коментарі (всі коментарі проходять модерацію)

Залиште вiдповiдь

Читайте також