Лайка, що часто супроводжувалась нецензурними словами, лунала у понеділок на усіх зупинках громадського транспорту. Здебільшого її вислуховували водії маршруток, налякані великими штрафами, вони відмовлялись брати «стоячих» пасажирів. Щоправда, дісталося й чиновникам, і даішникам — розлючені «стоячі» телефонували й до них.
Запровадження нових, суттєво збільшених штрафів за порушення Правил дорожнього руху на Рівненщині передусім вдарило по тих, хто ні власного, ні службового авто не має. З 17 листопада водії маршрутних таксі нарешті почали виконувати майже трирічної давності Указ Президента про заборону перевезення «стоячих» пасажирів у непристосованому для цього транспорті, злякавшись штрафу від 170 до 255 гривень. У результаті у ролі заручників нововведення виявились пасажири — по годині, а то й більше мерзли на зупинках, а відтак спізнились на роботу чи навчання. Оскільки сісти у мікроавтобуси приміського та міжміського сполучення можна було тільки на кінцевих зупинках, і то не всім. Вишикувавшись у величезні черги, пасажири чекали наступних автобусів, а тим, хто чекав на попутних зупинках, взагалі нічого хорошого не світило. Маршрутки, винятково з сидячими пасажирами, проїжджали повз них, не зупиняючись. Проводжали їх рівняни по-різному: де тільки матюками на адресу водіїв, влади і ДАІ, а де й камінням услід маршрутці. — У селі Данчиміст за відмову водія брати «стоячих» услід нашій маршрутці летіло каміння, добре — що вікна не порозбивали. В селах Пісків та Яснобір ситуація ще гірша, — розповідає Руслана Калужна, перевізник, власник маршруток сполученням до сіл Костопільського району. — Людей багато, всі хочуть їхати, лаються, плачуть, замало під колеса не лягають. А в районному відділі ДАІ кажуть, що ось нарешті все добре, бо по закону... Багато хто заявляє про необхідність додаткових маршруток, але пустити їх не так вже й просто. Багато клопотів з оформленням і, додаткових витрат, які не окупляться, бо в один бік машина буде їхати без пасажирів. Про те, щоб замінити автомобіль «Мерседес-Рекс» на «Лефан» чи «Богдан», і говорити не доводиться, якщо взяти до уваги, скільки вони коштують, як той кредит взяти, а в результаті — за дуже короткий час автобуси на асфальті розлітаються. Наші ж маршрутки витривалі, за п’ять рейсів щодня по 200 кілометрів по розбитій бруківці наїжджають, і не ламаються. Даішники поки не виписують штрафи за «стоячих», то водії поступово почали їх брати на свій ризик. Але скільки ще така лояльність триватиме? Я згодна, щоб виписували великі штрафи за керування у нетверезому стані, перевищення швидкості, але щоб за пасажирів? Краще б зробили так, як у Луцьку, кажуть, там прийняли неофіційне рішення за «стоячих» у час пік не штрафувати. Доповнює пані Ірина, перевізник за маршрутами до сіл у напрямку Луцька та Млинова: — У понеділок близько сьомої ранку напружена ситуація склалась в Обарові. Людей багато, не всі готові зрозуміти що відмова брати «стоячих» — це не особиста примха водія. Двері виламують, упоперек дороги стають, каміння услід автобусу летить... За ці дні жодного з наших водіїв не оштрафували, але й «стоячих» вони не беруть. Найбільше шкода у цій ситуації людей, які не можуть вчасно добратись на роботу і яким ми, перевізники, нічим допомогти не можемо. Скажімо, якщо й є резервна маршрутка, то куди саме її пускати, мешканцям якого села надати перевагу? З іншого боку, додатковий рейс — це додаткові дозволи і документи, податки, зарплата для водія, амортизація авто. І все це собі у збиток, бо гнати порожню машину на те чи інше село, щоб забрати з десяток пасажирів, невигідно. У Рівному пасажири мали інший клопіт — водії маршруток категорично відмовлялись брати та висаджувати їх там, де вони звикли, кажучи, мовляв, зупинки у непередбачених місцях тепер також надто дорого обходяться, тим більше, що даішників навкруг — он скільки. Працівників ДАІ у Рівному у понеділок зранку було справді багато як ніколи. Здавалось, всі вони зумисне виїхали на вулиці, щоб привітати один одного з так званим новим адміністративним роком і не відмовити собі в задоволенні оштрафувати якогось водія-порушника вже за новими розцінками. Проте, як швидко з’ясувалось, рівненські водії теж не в тім’я биті. Чи не половина з них воліла замість спокушати долю за краще взагалі на день-два обійтись без авто і ходити пішки. Відтак інспекторам залишилось з показним задоволенням констатувати, що порядку на вулицях стало значно більше, а транспорту менше. Втім, навіть за цієї обставини несвідомих водіїв вистачало. Як повідомили з прес-служби УДАІ УМВСУ в Рівненській області, упродовж понеділка на Рівненщині загалом було виявлено 232 порушення ПДР, за які було виписано постанов на понад 13 тисяч гривень штрафів. Зокрема, 25 водіїв затримали за керування у стані алкогольного сп’яніння, 22 — за перевищення швидкості, 18 — за порушення правил обгону, 4 — за створення аварійної ситуації, 47 — за порушення правил стоянки, зупинки. Серед порушників опинилося й 11 пішоходів. Для порівняння: тиждень тому 10 листопада в області було зафіксовано 561 порушення та затримано 27 п’яних, але штрафів було виписано на набагато меншу суму. Більшість водіїв, з якими вдалось поспілкуватись кореспонденту «РВ», тим часом із сарказмом зауважують, що краще було б, якби даішники оприлюднили особисті доходи після законодавчого нововведення. Оскільки, мовляв, ні для кого не становить таємниці, що усталену вертикаль поборів ніхто не скасовував. Чи той факт, що якщо раніше за «лояльне» ставлення з маршрутки брали 20 гривень в день, то сьогодні натякають вже на 100 гривень. А загалом, додає більшість, з одного боку начебто все правильно, порушив правила — плати. Проте з іншого, не варто було запроваджувати величезні штрафи, коли дороги в нас далекі від ідеальних, не вистачає місць для паркування, не всюди є необхідна розмітка, а дорожні знаки інколи фактично суперечать один одному. Також мало хто вірить, що за порушення відповідатимуть всі без винятку, незважаючи на посади і статки.
Коментарі Володимир Пшеюк, начальник обласного управління промисловості та розвитку інфраструктури: — З понеділка люди телефонують, скаржаться. Добре, що ДАІ пішла на поступки і поки не штрафує водіїв за «стоячих» пасажирів. З іншого боку, чому б поки й не дозволити в часи пік брати по декілька «стоячих», без суттєвого переповнення салону пасажирами. А з часом ми таки змушені будемо прийти до того, щоб з райцентрів на Рівне чи, скажімо, до Квасилова їздили великі автобуси. Перевізники й самі не проти, але ніхто їм не пропонує нормальний транспорт, насправді якісні автобуси. Натомість влада у верхах наполегливо лобіює інтереси власників, які випускають «Богдани», «Еталони». Вони ж швидко розлітаються навіть на хорошій дорозі, а що вже казати, коли їх пустити в рейси по розбитому асфальту чи бруківці. Федір Сульжук, начальник автостанції «Залізнична» у Рівному: — У понеділок зранку до нас дуже багато людей телефонувало, обурювались, що не можуть вчасно добратись на роботу в Рівне, лаялись, деякі вдавались до нецензурних слів і вимагали — пускайте додаткові автобуси! А звідки їх брати та куди пускати? Адже графік і так дуже щільний. Приміром, за маршрутом Рівне-Здолбунів їздить 36 машин, з них 18 здійснюють по вісім рейсів у день, 17 — по сім, та одна маршрутка — три рейси. Відтак інтервал руху між ними в години пік становить всього три хвилини. Якщо ж взяти до уваги й мікроавтобуси, які їдуть через Здолбунів із сіл району, а також з Острога, то інтервал руху взагалі ледь перевищує одну хвилину. Тому вирішити проблему можна тільки замінивши ті маршрутки, які їздять сьогодні, на більш місткі автобуси типу «Еталон» чи «Богдан», які дозволяють перевозити й «стоячих» пасажирів. Але це справа не одного дня, тим більше, що перевізники купувати автобуси вітчизняної збірки не хочуть — неякісні. Петро Ювко, власник кількох маршрутних таксі сполученням Рівне-Квасилів: — Люди ображаються на водіїв, а хіба вони винні, що народні депутати запровадили такі великі штрафи? Напередодні ми запитували у керівництва обласного ДАІ, що ж будемо робити зі «стоячими». У відповідь лаконічне: «Побачимо». Сьогодні міліцейське керівництво, в тому числі й найвище, обіцяє, що на перших порах будуть лише робити зауваження про порушення. Але все це лише на словах. Де гарантія, що поки генерали обіцяють проявляти лояльність, прості сержанти не будуть штрафувати зі словами: «Закон є закон». Тому водії, якщо й наважуються брати «стоячих», то тільки на свій страх і ризик. А загалом потрібно шукати компромісу влади з виконавцями. Скажімо, так, як це зробили на Волині — зійшлися на неофіційній домовленості, що в часи пік стоячих брати можна, але в межах розумного, тобто щоб «стоячі» не нависали над водієм, не впиралися аж у лобове скло та не закривали йому огляд дороги. А щодо того, щоб перевізники переходили на більш місткі автобуси — та хто був би проти, якби можна було взяти кредит з невеликими відсотками і, що головне, якби ж ті автобуси були нормальними, а не розсипались навіть на асфальті. Для прикладу, за неповних три роки з 16 «Лефанів», які почали їздити за рейсом Рівне-Здолбунів, на сьогодні їздить тільки три. Микола Голубош, директор КП «Рівнетранспорт»: — Всі міські пасажирські мікроавтобуси у Рівному працюють у режимі маршрутних таксі і згідно з законодавством мають право підбирати і висаджувати пасажирів, як на зупинках міського транспорту, так і там, де можна зупинитись, не порушуючи правила дорожнього руху, зокрема де немає заборонних знаків, а проїжджа частина достатньої ширини. Зазвичай міські маршрутки зупиняються у давно усталених місцях, на так званих, зупинках на вимогу, давно облюбованих громадянами. Скажімо, на вулиці Чорновола біля торгового центру «Вікторія», чи на вулиці Степана Бандери біля скверу між вулицями Чорновола і Млинарською. Таких зупинок не так вже й багато, орієнтовно 15, коли офіційних, визначених зупинок громадського транспорту в місті 170. Якщо ж маршрутка їде за маршрутом міжміського та приміського сполучення, то зупинятись хто де захоче вона не має права, лише на зупинках узаконених.