У цивілізованих країнах керівники, які не справляються із своїми обов’язками, подають у відставку. У нас же можна не справлятися із своїми обов’язками роками або навіть десятиліттями і почуватися спокійно. Нинішня зима ще раз довела, що дорожньої служби у Рівному немає. Якби була — були б дороги, а не ковзанки та смуги перешкод. Є люди, які багато років не виконують своїх обов’язків, посилаючись на «брак коштів». Коли щось трапляється, вони починають сипати цифрами, яких все одно ніхто не зможе перевірити. Не треба бути фахівцем, щоб зрозуміти, що дороги від снігу ніхто по-справжньому прибирати і не збирався. А розмови про нестачу техніки і матеріалів — непереконливі. Якщо існуючі трактори і машини пустити під час снігопаду цілодобово по центральних магістралях міста і забезпечити ці машини реагентами, які розтоплюють сніг, місто зараз було б чистим. До речі, ви ніколи не чули про «брак коштів» на автомобіль для міського голови чи бензин для нього? Чи про таку саму проблему керівників дорожньої служби?
Питання прибирання вулиць від снігу було в центрі уваги сесії міськради Рівного минулого четверга. На слизькі вулиці скаржився депутат Валентин Демчук, зауваживши, що до комунальних служб, особливо у вихідні, неможливо додзвонитися. Депутат Станіслав Рязанов запропонував допомогу в очищенні вулиць від снігу у вигляді трьох власних екскаваторів. Депутат Олександр Лащук зачитав звернення від приватних перевізників Рівного: — Ми розуміємо, що брак техніки і працівників не дозволяє навести лад на дорогах під час сильного снігопаду. Але, як приклад, 8 лютого минуло більше доби після припинення снігопаду, а міські дороги залишалися суцільною ковзанкою. Жодної дороги в місті не було посипано піском. А більшість другорядних доріг та дворів будинків за цю зиму взагалі не бачили ніякої техніки. Тільки сьогодні у день сесії вулиці, як ніколи раніше цієї зими, посипані. Але це як виняток. Правило чомусь інше, хоч ми пам’ятаємо, як до приходу зими влада звітувала про цілковиту готовність до снігопадів, наявність спецтехніки і закупівлю тонн піску, відсіву, солі. Якщо ви, міський голово, не можете виконувати свою роботу як належить, відмовтеся від такої відповідальності.
Коментарі Володимир Хомко, міський голова Рівного: — Для того, щоб забезпечити належне прибирання вулиць міста від снігу, нам потрібно в десять разів більше снігоприбиральної техніки. Щоб було так, як у Києві, нам потрібно 120 одиниць, а маємо лише 13. Я сам бачив, об’їжджаючи вулиці міста в неділю зранку, що було слизько. Причому пісок, щоб ви знали, після посипання щезає через годину, а сіль не діє при температурі нижче -11. Розумію, що є недопрацювання. Але повірте, що в міру можливості стараємося робити те, що можемо. Розумію, що в цьому присутній певною мірою і людський фактор. Тож за результатами того, як спрацювали комунальні служби цієї зими, будуть робитись висновки. Не виключено, що дехто з відповідальних осіб за неналежне виконання своїх обов’язків буде покараний. Хто саме — поки не хочу говорити, щоб мене потім не звинуватили у тому, що роблю собі «піар», критикуючи своїх підлеглих. Олексій Хмилецький, заступник міського голови: — Єдине спасіння при такій погоді — це грейдер. Ми зараз його випрошуємо в області, стаємо на коліна, щоб зняти його з трас. Така машина коштує близько мільйона гривень. І снігоприбиральна машина на зразок КрАЗу, які ходять за містом, нам потрібна. На це теж потрібно близько мільйона гривень. Віталій Дещинський, начальник ДАІ міста Рівного: — Рік у рік це тягнеться. Снігоприбиральна техніка в місті не справляється. А керівники ШЕУ та влада, посилаючись на відповідні розрахунки, тільки констатують, що її мало. А ще нарікають на недостатнє фінансування, нестачу протиожеледних матеріалів. Мовляв, об’єктивно мало грошей для того, щоб дороги міста утримувати в належному стані. Може й так. Бо, скажімо, ось плачуть, що в Рівному немає жодного нормального важкого грейдера для ефективного прибирання снігу з вулиць, а його ж справді немає. Є тільки один маленький, який в центрі майдан Незалежності «шкрябає». Мають ще кілька ЗІЛів та МАЗів зі снігоочисними відвалами спереду, але вони також залегкі. Ось і виходить, що сніг треба чистити одразу після того як випав, а вони не мають чим, не встигають це робити. Тут ще морози, сніг примерз, його закатали в льодові колії… Випросили в облавдору грейдер, але тільки на один день, скільки він встиг зрізати того льоду? Тим часом, протиожеледних реагентів у Рівному немає, є тільки сіль, а вона нижче -5 «не працює». Одне слово, не скажеш, що наші шляховики сплять чи не працюють, але до зими вони не готові. Саме тому значною мірою й кількість ДТП суттєво зросла. За місяць, відколи сніг випав, вже більше сотні ДТП у Рівному сталося. Добре ще, що тільки авто зазнали пошкоджень та обійшлося без потерпілих. Це тільки ті, які ми зареєстрували. А скільки ще водіїв після зіткнення самі за «європротоколами» роз’їжджаються. Ми складаємо приписи про незадовільний стан доріг, інформуємо про це міську владу та прокуратуру, але ситуація мало покращується. Ми вже навіть своїх працівників садили в кабіни біля водіїв піскорозкидувальних вантажівок, і за три години посипали більше, ніж вони самі за два дні. Але ж не можуть офіцери ДАІ постійно з ними їздити... Якщо ж говорити про вулиці, то в поганому стані вул. Макарова, Млинівська на ділянці від Білої до луцького кільця. Та в найгіршому стані вулиці в приватних секторах. Бо їх розчищають в останню чергу, і та черга не завжди до них доходить. В сусідніх обласних центрах, навіть у Львові, ситуація ще гірша, але що з того, хіба цим випадає втішатися? Борис Коваль, головний інженер шляхово-експлуатаційного управління автодоріг Рівного: — Станом на вівторок ми вже висипали на вулиці міста 3628 кубометрів піску, 1669 кубометрів гранітної та базальтової крихти, 371 тонну солі. Робимо піщано-соляну суміш, змішуємо сіль із крихтою, експериментуємо як тільки можемо. А коли мороз до мінус 30? Сніг розтає під дією солі, але одразу ж все замерзає, на дорозі утворюється лід. За законом, після закінчення снігопаду ми за вісім годин повинні прибрати весь сніг з вулиць та привести їх у нормальний стан. Але як? Ми розуміємо всі нарікання на нашу адресу, але ж давайте об’єктивно дивитися на речі. Наше ШЕУ відповідає за 302 кілометри, або 2 мільйони 966 тисяч метрів квадратних доріг Рівного. Площа тротуарів, які на нашому балансі, становить 1 мільйон 120 тисяч метрів квадратних. Для того, щоб в нормальному стані утримувати взимку всю цю площу, нам потрібно 28 піскорозкидачів, 39 автомобілів з плужно-щіточним устаткуванням та 15 грейдерів. Розрахунки зроблено, зважаючи на площу доріг і тротуарів, першочерговість робіт, швидкість роботи тієї чи іншої техніки та зиму, яку ми можемо очікувати. Береться до уваги, що за останнє десятиріччя офіційно середньостатистична зима зі снігом на території нашої області триває 102 дні. З них 29 днів ожеледиці і 10 днів сильних снігопадів. Ось на цих даних і обгрунтована необхідність певної кількості тих чи інших матеріалів та вказаної техніки. Натомість маємо тільки 11 піскорозкидачів, 4 плужно-щіточних вантажівки та 3 грейдери, з яких один несправний. Та й ця техніка дуже стара, малопотужна і часто ламається. Бо загалом маємо тільки чотири відносно нових авто, а решті по 25-30 років. Обіцяла влада міста, що в минулому році отримаємо сучасний МАЗ за півмільйона гривень, але навіть це одне авто так і не отримали. Аж у березні тепер обіцяють, що буде, бо затримка з оплатою грошей вийшла. Тому куди нам до столиці, де, як читаєш, виходить на розчищення вулиць дві тисячі одиниць техніки, і багато з цієї техніки — імпортна, сучасна та потужна. Реагенти там різні сучасні застосовують, але також, куди нам до них! Коли вони в десять разів дорожчі за сіль, спеціальні приміщення для їхнього зберігання треба мати, спеціальні автомобілі під ці реагенти… Тому, повірте, дійсно робимо все, що можемо. Але окрім сказаного, ще багато транспорту їздить вулицями, багато припаркованих авто — це ускладнює роботу. Стараємося передусім хоча б розчистити основні магістралі міста, а нас буквально розривають в різні боки. З приватного сектора телефонують, пожежні частини треба терміново розчистити, станцію швидкої, лікарні, школи, дитсадки та пологові будинки, щоб машини могли проїхати. Посилаємо туди техніку… Тільки там прогорнули, а вже телефонують даішники: «Давайте терміново техніку до нас територію розчищати, бо генерал приїжджає!». Розуміємо, що потрібно, але як всюди встигнути? Ось і приписи від прокуратури… А ще з фінансуванням. Ми просили на зимовий період бодай на ту техніку, яку маємо, і тільки на розчищення та посипання тих вулиць, які реально чистимо і посипаємо, 9,7 мільйона гривень, а нам виділили 5 мільйонів гривень. Відтак виходить, що потрібно 9 тисяч кубометрів піску, а грошей вистачає тільки на 4 тисячі кубометрів. Тисячу тонн солі треба, а маємо тільки 600-700 тонн. Інженерно-технічних працівників ШЕУ переведено на чотириденний робочий тиждень, хоча працюють без вихідних. А наші двірники та водії, за свою зарплату, ще не порозбігалися тільки тому, що іншої роботи не знайдуть через безробіття.