Щоб переконатися в цьому, не потрібно бути фахівцем-аналітиком. Великодні свята навіть прискорили зростання цін на пальне на автозаправках області. Що не день — то автолюбителі Рівенщини влітають у «копійку». У той же час нам тільки можуть позаздрити власники автотранспорту в сусідніх областях — у них ціни на пальне ще вищі.
Щось вдіяти із тими цінами на рівні області неможливо. Хоча б тому, що в Україні всього є сім заводів-виробників нафтопродуктів, і жоден з них не знаходиться на Рівенщині. Власних нафтових родовищ у нас ще не відкрили, а те, що є — тобто торф — у бак автомобіля не запхнеш. Власники автозаправок на Рівенщині — люди в основному місцеві, але працюють вони за джоберськими угодами з тими ж таки великими операторами ринку нафтопродуктів, які й власні родовища мають, і заводи нафтопереробні прикупили, і розкручену торгову марку по телебаченню рекламують. Тобто в обмін на логотип-вивіску власник автозаправки зобов’язується купувати пальне тільки в одного визначеного нафтового магната. Зрозуміло, що за таких обставин якось керувати цінами, тим більше їх стримувати, рівенським бізнесменам ні до чого. Вони мають свої 5, в кращому випадку 10 джоберських відсотків (розмір «комісійних» намагаються не розголошувати, прикриваючи це страшенною комерційною таємницею) і почувають себе нормально. Так що підняття цін викликане подорожчанням пального за межами Рівного — на заводах-виробниках, і чим викликане це подорожчання — можуть розповісти власники (їх всього чотири) нафтопереробних виробництв, а також парламентарі, які постійно підвищують акциз на виробництво пального. Сплачує акциз (до речі, європейського рівня — 60 євро за тонну) завод-виробник, а тому підвищує ціну своєї продукції. До того ж, при перевезенні, наприклад, з Кременчука до Рівного тонна пального ще дорожчає на 70 гривень тільки за рахунок залізничного тарифу. Ось вам і далеко не повний ланцюжок «накруток» від заводу до автолюбителя навіть за умови відсутності посередників: виробник (додає «акцизних» 30 копійюк на літр пального) — транспорт (до 7 копійок на літр) — джобер (до 20 копійок за літр) — споживач. Про те, яку довгу дорогу проходить нафта із сибірської глибинки до українського нафтопереробного заводу, говорити не доводиться. І всюди на тій дорозі нафту очікують різноманітні «накрутки». Такі непевні часи, які переживає ринок пального в Україні зараз, — найкращий момент, щоб «поживитися». Власники автозаправок, особливо ті, хто не зв’язаний жорстко джоберськими угодами, мають змогу «зіграти на курсі» — купити дешевше, а продати дорожче. Тим більше, що спаду попиту на рівенських автозаправках не спостерігається. Навпаки, є навіть деякий ажіотаж, і купує автолюбитель не десять звичних літрів, а двадцять. Бо точно знає — завтра буде ще дорожче. Одне незрозуміло — чому у нашій області та у сусідніх волинян найнижчі ціни на пальне по всій державі? Пояснити таку ситуацію може те, що Рівенщина опинилася у сфері інтересів двох потужних паливних компаній (назвемо їх «синьо-білими» та «жовто-зеленими»). Вони, а не державні органи, поки що диктують ціни на пальне. Їхня жорстка конкуренція дозволить ще деякий час залишатися низькими цінам в області, де немає власного палива і де кількість автомобілів не така велика, як, скажімо, в столиці. Та все ж від цього, напевно, не легше селянам — під час посівної кампанії дизельне пальне вже традиційно дорожчає, тягнучи «за компанію» ціни вверх і на бензин таких марок, який аж ніяк не використовується в сільському господарстві.
Коментар Микола Котнюк, інспектор Державної інспекції з контролю за цінами в Рівенській області: — Ціни на пальне, відповідно до закону, не регулюються державою. Тому підстав для проведення перевірок серед АЗС на предмет дотримання цінової дисципліни у нас немає. Ми тільки проводимо моніторинг таких цін, готуємо пропозиції. Але стримати зростання цін на пальне можна тільки на загальнодержавному рівні, це не під силу, наприклад, облдержадміністрації.
А тим часом... За даними моніторингу роздрібних цін на окремі види нафтопродуктів, який щоденно здійснюється Державною інспекцією з контролю за цінами в Рівенській області по 14 визначених АЗС, за період з 17 лютого по 14 квітня 2004 року середня роздрібна ціна на бензин марки А-76 зросла з 1,60 грн./літр до 1,70 грн./літр, або на 6,25%; роздрібна ціна бензину марки АІ-92 зросла за вказаний період з 1,83 до 1,99 грн. за 1 літр, або на 8,7%; середня вартість бензину АІ-95 підвищилась з 2,00 до 2,14 грн. за 1 літр, або на 7%; середня ціна дизельного пального підвищилася з 1,60 до 1,79 грн./літр, або на 11,25%. Аналогічна ситуація з підвищенням цін спостерігається у всіх областях України. При цьому рівень цін у Рівенській області не є найвищим по країні.