З 1 вересня на українців чекає серйозна зміна — розрахуватися готівкою можна буде тільки за покупки на суму менше 150 тис. грн. Розрахунки можна провести одним з трьох способів: внести гроші безпосередньо на рахунок продавця, переказати їх туди зі свого рахунку або через депозит нотаріуса.
Перший варіант — відкриття поточних рахунків або пластикових карт покупцем і продавцем. Без цього не обійтися, наприклад, при купівлі-продажу вторинної нерухомості між двома фізособами. Покупець повинен покласти необхідну суму в гривнях на свій рахунок, після чого переказати її на рахунок продавця і тільки після здійснення оплати в строк і на суму, обумовлену в договорі, нотаріус оформить операцію. За послугу переказу більшість банків візьмуть з покупця 0,5-1,5% від суми покупки. Тобто якщо квартира коштує, припустимо, 800 тис. грн., то банку доведеться віддати 4-12 тис. грн. На цьому витрати не закінчаться. Сюди ж додаємо вартість відкриття рахунку (10-50 грн.), втрати на курсі при конвертації грошей в нацвалюту (якщо вони були в доларах або євро) і 1-2% за зняття грошей з розрахункового рахунку. Так і набігає досить кругленька сума — до 3% від суми угоди. Другий спосіб здійснення дорогої операції — коли покупець, не відкриваючи свого рахунку, вносить потрібну суму на поточний рахунок, відкритий продавцем, через касу банку. Ця процедура не стане новою — автосалони і фірми-забудовники і зараз успішно користуються такою схемою. У Всеукраїнській асоціації автоімпортерів розповіли, що навіть якщо покупець готовий розплатитися за новеньке авто готівковими купюрами, йому все одно доводиться вносити їх у касу банку. Каса зазвичай розташована в приміщенні автосалону, і банк тут же переказує суму на рахунок продавця. Точно так само — через банк — покупці розраховуються за купівлю квартири у забудовника (не важливо, чи вносить людина гроші частинами, за безвідсотковою розстрочкою або ж платить 100% суми відразу). Тому для покупців нових автомобілів і нерухомості в новобудовах з 1 вересня нічого не зміниться. Операції такі (прийом грошей і переказ їх на рахунок продавця) банки проводять безкоштовно. Третій варіант оплати товарів і послуг на суму понад 150 тис. грн. — це внесення суми угоди на депозит нотаріуса (спеціальний транзитний рахунок). Тут нотаріус виступає додатковим гарантом того, що операція законна і одна сторона не обдурить іншу. Нотаріус переказує суму на рахунок продавця після того, як врегульовано всі формальності. Щоправда, у практиці угод купівлі-продажу нерухомості в Україні вкрай рідко використовується нотаріальний депозит. Частіше він служить для розрахунків боржників з кредиторами (якщо перший бажає повернути гроші, а другий не хоче їх отримувати, розраховуючи на відсотки по боргу), наймача житла з орендодавцем (коли власник квартири не хоче приймати орендну плату, бажаючи розірвати договір найму) або виплати аліментів (якщо мама дитини не хоче приймати кошти від екс-чоловіка, вимагаючи збільшити виплати). Коли гроші пішли на депозит нотаріуса, вважається, що боржник розрахувався. З введенням обмеження на розрахунки готівкою Нацбанк вирішив не обмежувати кількість операцій на день з готівкою в межах 150 тис. грн. з різними продавцями. Таким чином, протягом дня можна буде розрахуватися "живими" грошима за дві і більше покупок, кожна з яких коштує менше 150 тис. грн, якщо продавці — різні підприємства. Контроль за виконанням вимог НБУ щодо обмеження готівкових розрахунків будуть здійснювати податківці.