Поки українці готувались зустрічати Новий рік, по країні вчергове вирувала незаконна вирубка новорічних дерев: ялинок та сосен. Нелегальні продажі хвойних дерев поповнили чиїсь кишені та нанесли невиправної шкоди лісам. Але насправді є частиною значно більш масштабної (та гострої) проблеми: нелегальної вирубки українських лісів як такої. В чому - корінь проблеми, та як можна подолати її?
Згідно даних Звіту Державного агентства лісових ресурсів України лише за 2019 рік обсяг незаконних вирубок лісу склав майже 120 тис. куб. м на суму понад 814 млн. грн. До п’ятірки «лідерів» серед областей з вирубки лісів входять Харківська (заподіяна шкода на суму 51,7 млн грн), Херсонська (16,9 млн грн збитків), Житомирська (понад 5 млн грн), Волинська та Київська області.
А протягом 10 місяців 2020 року Держекоінспекцією були вирахувані втратиза незаконну вирубку лісу на суму 234,4 млн грн. Найбільша сума збитків – понад 37 мільйонів, завдана нелегальними рубками у Вінницькій області.
Звісно, реальна цифра завданих збитків збитків значно вища. За оцінками міжнародної дослідницької організації Earthsight, обсяг нелегального експорту деревини з України лише за один 2017 рік становив 400 млн євро на рік (12 млрд грн на рік).
Можливості для такого обсягу незаконних рубок лісів створює непрозорість та закритість всіх етапів вирощування, рубки, та продажу лісу та деревини. Адже фактично всі ці функції: висадити ліс, виростити , охороняти, рубати, продавати, розпоряджатись коштами від продажу - лежать на одних й тих саме людях — працівниках лісгоспів. Щоправда, є один маленький нюанс: ліси - це ресурс, який потребує багато десятиріч для відновлення, і згідно Конституції, цей ресурс належить народові України. А ось гроші від вирубки та продажу лісу (який після вирубки стає просто “необробленою деревиною”) отримує не весь народ, а керівництво окремих лісгоспів. Саме це і створює корупційну “привабливість” цієї галузі.
Чи існують рецепти, як подолати цю проблему? Авжеж. І цей рецепт - доволі простий, незалежно від того, чи йде мова про розпорядження лісами, чи бюджетними грошима, чи іншим суспільним майном. Цей рецепт - забезпечити прозорість та підзвітність на всьому шляху, від висадження дерева, до його рубки, продажу, і розпорядження грошима, отриманими від цього продажу.
Саме тому в останні роки уряд робить дуже багато для підвищення прозорості у державному управлінні. Лише за останній час запроваджено цілі системи щодо звітування про стан виконання державного бюджету (такі як openbudget.gov.ua); те, на що свої гроші витрачають державні органи, бюджетні установи, комунальні підприємства (сайт spending.gov.ua), тощо; та створено цілісні системи із прозорого здійснення державних закупівель (prozorro.gov.ua) та продажу державного та комунального майна (prozorro.sale).
Як і в розпорядженні іншим державним майном, прозорість операцій з розпорядження деревиною (а фактично - лісу, який є власністю українського народу) — це ключовий інструмент для боротьби із тіньовими рубками та нелегальним експортом деревини.
Для максимальної ефективності цей інструмент має бути комплексним. І має включати:
● Лісовий портал, де у відкритому доступі буде локалізована вся інформація про ліси України: від матеріалів лісовпорядкування та інвентаризації до відкритої інформації про електронний облік деревини від лісу до кінцевого споживача.
● Сервіси для деревообробників, які направлені на полегшення здійснення діяльності через максимальну цифровізацію процесів та доступність інформації
● електронні аукціони, що проводяться в єдиній системі та за єдиними правилами, завдяки яким можна буде подолати стару систему і забезпечити: легальність продажів, повну відкритість інформації про них, можливість перевірити законність походження деревини.
Частина цих інструментів знаходиться ще на стадії розробки (за повідомленнями Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів). Частина - вже довела свою ефективність.
Наприклад, нещодавно керівництво Закарпатської області підписало меморандум з ДП «Прозорро.Продажі» та повністю перевело продаж деревини, що заготовляється регіоном, на прозорі аукціони. За період пілотного проекту Закарпатська область стала абсолютним рекордсменом з продажу деревини на аукціонах в електронній торговій системі та за останній квартал 2020 року, лісові господарства регіону заробили понад 200 млн. грн. Всі угоди Закарпатської області, укладені після торгів на Прозорро.Продажі, стали публічними, що свідчить про покращення процесу обліку, управління ресурсами, та продажу деревини за єдиними конкурентними правилами. Для порівняння за аналогічний період Рівненська область на відкритих аукціонах деревини заробила 72 млн. грн, а Житомирська - 31 млн.грн
Звичайно, такі новації викликають суворий спротив з боку окремих учасників галузі. Деякі з них не хочуть змінювати звичний статус-кво у своїй роботі, бо будь-які зміни і осучаснення механізмів роботи потребують часу, зусиль, навчання та уваги. Але деякі не хочуть змінювати цей статус-кво і з цілком конкретних мотивів - адже запровадження прозорості - це саме те, що зменшить можливості для корупційних дій, “чорних” рубок, та безконтрольного знищення українських лісів з боку тих, хто поставлений їх захищати.
Але фактично, вибір у нашої країни - не великий. Або влада і далі буде толерувати (а інколи - і покривати) діючий статус-кво, і врешті решт замість українських лісів залишаться голі плями, як замість лісів на Житомирщині сьогодні залишились діри від нелегального видобутку бурштину. Або ж в питанні розпорядження українськими лісами нарешті буде наведено лад, і перший крок до нього буде створення прозорості і підзвітності керівників лісгоспів у тому, що вони роблять з довіреними їм лісами.