Можливо, уже сьогодні на сесії міськрада Рівного прийме новий регламент з 56 статей — сукупність різних норм та правил, за якими вони повинні працювати. Хоча досі депутати майже п'ять років користувались старим документом. Чим відрізняється нова версія регламенту від попередньої і навіщо взагалі потрібен регламент?
Олександр Чубай
Олександр Чубай, голова міської постійної комісії з питань регламенту, депутатської діяльності та етики, розвитку місцевого самоврядування:
— Я вважаю, що правила для депутатів мають формувати саме депутати, а не оргвідділ міської ради. Робота над цим документом, у якій брали участь і громадські активісти, тривала кілька місяців.
Оновлений регламент передбачає декілька змін, що підуть на користь і владі, і громаді міста. Зокрема, буде більше публічності та підзвітності рівнянам — на офіційному сайті міської ради мають оприлюднювати проекти усіх рішень із пояснювальними записками, висновками та рекомендаціями постійних комісій, а також результати поіменних голосувань, аудіозапис сесійних засідань, чого раніше не було. Потрібно вести онлайн-трансляції сесії та засідань виконкому, а не перекладати це на місцеве телебачення. На сайті міськради запрацює «електронна приймальня», через яку громадянин зможе повідомити про свою проблему депутатам та службовцям. Спроститься сама процедура подання проектів рішень депутатами та мешканцями міста.
Регламент визначатиме й конкретний строк та кількість осіб, які мають завізувати кожне рішення, щоб воно могло піти на розгляд сесії — дамо два дні на реєстрацію, вивчення юристами та оприлюднення, а потім ще 30 календарних днів на його візування. Також пропонуємо, щоб була ротація голів постійних комісій — досі вони працювали до кінця своєї каденції. А погоджувальна рада, яка виносить питання на сесію, отримає законний статус і перестане бути суто дорадчим органом. Депутати ж зможуть ширше використовувати такі свої можливості, як депутатський запит та невідкладний прийом.
Микола Бляшин, депутат-ініціатор написання нового регламенту:
— Користь для громади очевидна. Майже 90% питань на сесії — індивідуальні, найчастіше вони стосуються землі або надання матеріальної допомоги на лікування. Завдяки новому регламенту кожен громадянин побачить, як просувається вивчення конкретно його питання, хто і коли його візує, який депутат за нього проголосував.
Звісно, документ недосконалий. Наприклад, закон гарантує право кожному громадянину бути присутнім на сесії міськради, засіданні постійних комісій чи виконкому. Але що робити, якщо фізично для всіх бракує місця? Це також ще потрібно продумати. В будь-якому разі, до цього регламенту потім можна буде вносити зміни. Головне, щоб депутатський корпус його підтримав.