Власники маршруток підрахували, що знову перевозять рівнян собі у збиток. Передбачаючи, що влада неохоче піде на непопулярне рішення — подорожчання проїзду до 2 гривень 50 копійок, як вони вимагають, відразу ж поквапились пригрозити акціями протесту. Кажуть, заженуть автобуси під міськвиконком. Що робити в цій ситуації рівнянам? Незгодним з підвищенням проїзду, а що таке рішення буде прийнято, вже не викликає сумнівів, можна порадити влаштувати свою акцію протесту — ходити на роботу пішки.
Рупором власників рівненських маршруток вже традиційно виступила громадська організація «Спілка водіїв». Саме вона від імені перевізників два тижні тому відправила владі Рівного офіційне звернення з проханням затвердити новий тариф на перевезення маршрутними транспортними засобами в місті. Якщо відкинути нарікання на складну економічну ситуацію в Україні, то основна аргументація — це подорожчання пально-мастильних матеріалів, запчастин і збільшення заробітної плати. При цьому перевізники вдаються до такого застереження: ”Залишення без змін вартості проїзду призведе до здійснення збиткових перевезень пасажирів, а це, в свою чергу, — до погіршення якості послуг внаслідок порушення графіків руху автобусів, зниження безпеки перевезень через старіння та знос рухомого складу».
Коментарі Сергій Овчинніков, голова правління ГО «Спілка водіїв»: — Уже два тижні минуло як ми відправили владі Рівного лист, а реакції — жодної. І це при тому, що в наказі Мінтрансзв’язку від 17 листопада 2009 року щодо затвердження методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту йдеться: «Перегляд рівня тарифів повинен здійснюватись у зв’язку зі зміною умов виробничої діяльності та реалізації послуг, що не залежать від господарської діяльності перевізника, в тому числі в разі зміни вартості палива більш ніж на 10%». Пальне ж подорожчало вже на 20%. Тобто влада давно мала б сама переглянути тариф на перевезення пасажирів у міських автобусних маршрутах загального користування, взявши попередньо в перевізників розрахунки. Тому якщо пропозиції перевізників будуть проігноровані і міська влада не виконає вимог законодавства щодо перегляду діючого тарифу на перевезення, перевізники обіцяють звернутися до прокуратури і розпочати безстрокову акцію протесту. В якій формі він буде — ще не вирішено, можливо, заженемо автобуси під міськвиконком. Віталій Миронюк, начальник Рівненського міського управління транспорту і зв’язку: — Немає жодного сумніву в необхідності підвищення тарифу на проїзд у міському маршрутному транспорті. Адже останнім часом відбулося суттєве подорожчання пального: якщо під час затвердження тарифу в 1,5 гривні літр дизпального коштував 6,1 гривні, то нині ціна зросла до 8,3 гривні. Водночас з тих пір збільшилась мінімальна заробітна плата з 555 до 941 гривні, підвищилася вартість запчастин, мастильних матеріалів тощо. До слова, ми здійснили моніторинг у 22 областях України, і виявилося, що лише в п’яти з них, зокрема, Житомирській, Полтавській, Кіровоградській, Тернопільській і Рівненській діють старі тарифи. У Рівному наразі розпочато процедуру проходження регуляторного акту, яка передбачає громадське обговорення пропонованих тарифів, хоча офіційних звернень до міської влади від перевізників досі не надходило. Отримали тільки лист від громадської організації «Спілка водіїв Рівненщини», де висловлено пропозицію щодо підвищення вартості проїзду в маршрутках. Розглядається кілька варіантів, які коливаються від 2 до 3 гривень. Яку саме суму закладуть у тариф — буде відомо після проведення процедури регуляторного акту. Зокрема, в першій декаді березня планується провести громадські слухання, за результатами яких міськвиконком розглядатиме питання встановлення вартості проїзду в маршрутках, а саме затвердження, згідно з чинним законодавством, відбудеться на квітневому засіданні виконавчого комітету Рівненської міської ради. Степан Загиней, директор КП «Рівнеелектроавтотранс»: — У найближчій перспективі не передбачається подорожчання проїзду в міському електротранспорті. Хоча ще на початку 2011 року отримали дозвіл міністерств економіки та житлово-комунального господарства на затвердження тарифу на рівні 1 гривні 57 копійок. Щоправда, досі возимо за стару ціну. Але це поки що, бо, як обіцяють, невдовзі слід очікувати на другу, а потім і третю хвилю підвищення цін на електроенергію. Зрештою, вже зараз собівартість проїзду в тролейбусах зростає, і це не перебільшення, з кожним днем. Наразі розробили заходи щодо економії, які дадуть змогу підприємству зменшити витрати на 2 мільйони 600 тисяч гривень. Яким чином заощаджуватимемо? Та самі себе ущемлятимемо: запроваджуємо чотириденний робочий тиждень (це при тому, що інтенсивність руху транспорту залишається сталою), з 1 березня зменшуємо зарплату інженерно-технічних працівників на 36-38 відсотків. Однак навіть такі радикальні кроки не врятують критичну ситуацію, бо за попередніми підрахунками на кінець року підприємство матиме збитків майже 8 мільйонів гривень. От і виходить, що 500 працівників КП «Рівнеелектроавтотранс», працюючи в три зміни, не здатні не те що заробити якусь гривню, а й себе утримувати. Ігор Тимошенко, начальник головного управління економіки та інвестиційної політики облдержадміністрації: — Питання подорожчання проїзду в приміських і міжміських автобусах наразі не розглядається. Мова про підвищення ціни не йде, оскільки немає жодних офіційних звернень з боку перевізників. До речі, ми цікавилися ситуацією в сусідніх областях, і виявилося, що там також діють старі тарифи. Разом з тим, подорожчання проїзду — лише питання часу. Адже при тотальному подорожчанні, зокрема, пально-мастильних матеріалів і запчастин перевізники просто не виживуть, не підвищивши плату за свої послуги.