Голова Рівненської ОДА Віталій Чугунніков — родом з Одещини. Тож багато хто намагається порівнювати його з головою Одеської ОДА Саакашвілі. І порівняння це аж ніяк не на користь Чугуннікова. Уже сім місяців він на посаді голови Рівненської облдержадміністрації. Але чим займається увесь цей час — невідомо. Наш голова не публічний, але він більше робить, ніж говорить, — виправдовують свого начальника підлеглі.
— У Києві я буваю не частіше, ніж будь-який голова ОДА, який намагається працювати ефективно, — говорить Віталій Чугунніков. — Не буває так, щоб голова сидів у кабінеті, а йому дзвонили і питали, чи потрібні гроші для області. Потрібно у столиці презентувати область, її можливості та переконувати, що тут ефективно та прозоро використовуватимуть бюджетні кошти. Потрібно вчитуватися у закони і мати поруч фахівців, які вчасно підкажуть, яким шляхом іти. Розподіл коштів з держбюджету прив'язаний до кількості населення. Але на Рівненщині, наприклад, є депресивні території. Так, вдалося залучити з Фонду регіонального розвитку на область 110 млн. грн. замість 70 млн. Ми вже подали заявку на наступний рік на 150 млн. грн. з Фонду регіонального розвитку. Але для цього треба працювати, щоб виконати зобов'язання, які ми взяли на себе цьогоріч. У парламенті та Кабміні працює дуже багато людей, з якими я пройшов досить суттєвий політичний шлях, зокрема, з міністром Мінрегіонбуду Геннадієм Зубком. Напевне, у них є довіра до моїх слів. Ми хочемо залучити на Рівненщину інвестиції. На жаль, без Києва цього зробити не можемо. — Але чи не найбільше відлякує інвесторів корупція. І Рівненщина — не виняток. Згадаймо хоча б затриманого за хабарництво вашого заступника Пустовіта. Або ще одного вашого підлеглого-хабарника — заступника директора департаменту екології Олександра Курильчика. — Коли я був у бізнесі, довелося особисто стикатися з корупцією. Тому в мене не толерантне ставлення до цього явища. Але про корупцію не потрібно говорити, адже ми всі й так знаємо, що вона є. Владу потрібно вичищати від корупціонерів. Тож факти затримання хабарників — це позитив у боротьбі з корупцією. Всі скарги, які мені надходять на підлеглих, пересилаю службам, у чиїй компетенції це перевірити. На жаль, судова влада не підтримує цей процес. Деякі рішення судів, як на мене, різняться з поняттям справедливості. До речі, нещодавно був призначений новий начальник обласного управління Держфінінспекції, і я сподіваюся, що в області буде суворий контроль за використанням бюджетних коштів. — З вашим приходом на посаду багато хто сподівався, що у владу прийдуть нові люди — молоді, компетентні. Але ви так і не зуміли створити свою команду. А очевидно, саме з цього й варто було розпочинати. Як, скажімо, це робить зараз голова Одеської облдержадміністрації... — З повагою ставлюся до Міхеіла Саакашвілі і його реформаторської діяльності, але є Закон про державну службу. Революційна доцільність не дає мені права порушувати цей закон. Звільнити чиновника дуже важко, якщо немає видимих порушень. Особливо керівників профільних управлінь, бо на їхнє звільнення потрібне погодження міністерств. Не практикую такого, щоб викликати підлеглого в кабінет і наказати йому писати заяву на звільнення. Але, скажімо, після того як провели перевірку управління інфраструктури, його начальник Олександр Сергієнко сам захотів звільнитися. Розпочали перевірку департаменту соцзахисту, оскільки надійшла інформація, що торги на харчування дітей північних районів виграла фірма, яка пропонувала значно вищі ціни. Якщо буде виявлено порушення, результати торгів скасують, а державні службовці будуть покарані. Окрім того, незабаром використаємо ще один інструмент — скорочення. Це дасть можливість безболісно розпрощатися з людьми, які не на своїх місцях чи які не потрібні для виконання функцій ОДА. Можливо, об'єднаємо департаменти та управління, щоб зробити їх більш мобільними. На вакантні посади буде обов'язково фаховий відбір. Розумію, що важко знайти хорошого фахівця на 1700 гривень зарплати, але змінювати країну мають лише компетентні люди. — А перевірка управління охорони здоров'я входить до ваших планів? Кажуть, що Юрія Осіпчука було незаконно призначено, та й про саму посаду говорять як про дуже прибуткову. — Ми перевіримо почергово усі управління ОДА. Щодо звинувачень у бік Юрія Осіпчука, то тут ще спрацьовує "містечкова політика". Однак якщо його призначили з порушеннями, то це не пройде мимо СБУ. — Досі на посаді ваш заступник з гуманітарних питань Олександр Савчук, хоча ви вже давно заявляли про його звільнення. — Як кажуть в Одесі, перш ніж щось продати, потрібно щось купити. Олександр Савчук виконує свої обов'язки, хоча, можливо, і без глобального прогресу. Дуже виважено потрібно підходити до підбору кандидатури на таку посаду. Поки що я не знайшов потрібного фахівця. — Натомість ви визначилися із заступником із питань ЖКГ, але Олексія Муляренка досі не призначили. — Подання на його призначення — у Кабміні. Так само як і на голову Корецької РДА. Кандидатури погоджені, успішно пройшли співбесіди, усі документи підготовлені. Але Кабмін дуже мало останнім часом підтримує кадрові питання. Як на мене, у цьому є політична мотивація. — Голова ОДА — людина, призначена президентом. Але це не означає, що голова не повинен звітувати перед людьми. Посада все-таки публічна. Але ви уникаєте спілкування, коментарів. І не тільки із журналістами. Люди просто не знають, чим ви займаєтесь, яка користь для області від вас. Чи, можливо, просто мрієте, щоб якомога швидше закінчилось це "заслання"? — У мене є авторитет та співпраця у парламенті, Кабміні, Адміністрації президента, але я прийняв рішення працювати на Рівненщині. І скільки зможу позитивного зробити для громади, стільки тут працюватиму. Перші сто днів на посаді я робив все, щоб область працювала стабільно, налагодив співпрацю між ОДА та обласною радою, райдержадміністраціями і райрадами. Після цього почав шукати можливість фінансування соціальних програм — у столиці. Сьогодні я можу заявити про результати своєї роботи — це і кошти Фонду регіонального розвитку, і 12 млн. грн. на квартири для родин загиблих учасників АТО, і 25 млн. євро з Європейського банку реконструкції та розвитку на розвиток сільської медицини... Раніше кожен голова ОДА використовував можливість розподілу коштів за принципом "свої-чужі". Для мене ж принципова максимальна прозорість, тому вперше гроші Фонду регіонального розвитку ділили перед телекамерами. Може, я й недостатньо публічний голова; якщо громада вважає, що це — недолік, постараюся виправити. — Ви говорите про кошти, залучені в область. А чи є гарантія, що частина з них не осяде у чиїхось кишенях через нечесно проведені тендери? — Ми впровадимо в області систему електронних торгів, яка унеможливить будь-які спекуляції. Ведемо переговори з фахівцями, які розробляли таку систему для Міністерства оборони. Можливо, вдасться проект реалізувати за 1,5-2 місяці. Скільки б це не коштувало, це принесе колосальну і миттєву економію бюджетних коштів. Бо зникне причина для корупції. Окрім того, вважаю, що потрібно частину фінансових повноважень передати районам, щоб на місцях проводили тендери. Так відбір буде якіснішим і контроль за переможцем кращий. Громада області також повинна контролювати цей процес. — І про співпрацю з обласною радою. Деякі депутати все ж нарікають: немає діалогу. — Можливо, з деякими й немає діалогу, бо я не сприймаю їхнього світогляду і підходу до розвитку регіону, але перед кожною сесією ми, так би мовити, звіряємо годинники з депутатами. У нас немає серйозних розбіжностей щодо того, як має розвиватися Рівненська область. У мене державницька позиція, я хочу, щоб область була успішною. Ще на першій зустрічі з депутатами заявив, що хто має таку ж позицію, той у моєму кабінеті знайде підтримку. Політичний та у деякій мірі соціальний спокій в області є саме завдяки взаєморозумінню між політиками та виконавчою гілкою влади. На Рівненщині нема великої політики — є робота з ранку до ночі. — Про спокій в області ви, звичайно, перебільшуєте. Бо Рівненщина має ще одну велику проблему — бурштин. Після сутички у Дубровиці почали говорити про те, що ви не контролюєте ситуацію на Рівненщині. — Потрібно зупинити незаконний видобуток бурштину, а цього добитися можна лише за однієї умови — легалізувавши видобування старательським способом. На жаль, це питання вирішується не у Рівненській області. Мені не зрозуміло, чому в Києві затягують цей процес. Бурштин — це ресурс, який може збагатити не лише нашу область, а й країну. Але, з іншого боку, це тягар, бо вже близько 20 років бурштин незаконно добувають, і Полісся на межі екологічної катастрофи. Зустрічався з народним депутатом Василем Яніцьким, просив переконати колег прийняти якнайшвидше закон про легалізацію видобутку бурштину. Адже є непорозуміння з деякими фракціями. В той же час не зрозуміло, що відбувається з державними підприємствами, підпорядкованими міністерствам, — скажімо, я не встигаю знайомитися з керівниками "Бурштину України", так часто вони змінюються, не бачу стратегії його розвитку. Доки немає закону, конфлікти, подібні тому, який стався у Дубровиці, можуть повторятися. На жаль, є багато людей, які зацікавлені у тому, щоб незаконне добування бурштину залишалося.