Підвищення тарифів на квартплату взяло за «живе» не одного рівнянина. Адже знайти у місті навіть одного мешканця, який би висловлював цілковите задоволення якістю послуг рівенських ЖКП, проблематично. Тож резонне запитання «а що зміниться, окрім додаткового навантаження на кишені?» виникло у кожного свідомого споживача їхніх послуг. Начальник управління житлово-комунального господарства Рівного Юрій Собчук сподівається на краще і обіцяє надавати якісні послуги тим мешканцям міста, які вчасно за них платять.
За що платимо Нові тарифи (94 копійки за 1 квадратний метр загальної площі у будинку з ліфтом та 76 копійок у будинку без ліфта) включають усі послуги, які ЖКП надавали дотепер, окрім прибирання в будинках перших поверхів сходових кліток. Якби до них входила ще й ця послуга, вони були б на 7 копійок вищі. Найбільшу частку в складі тарифів — 20 копійок — займає обслуговування внутрібудинкових мереж. Донедавна їх обслуговуванням займалися водопостачальні та теплопостачальні підприємства, тому мешканці міста платили їм за це напряму. Однак, як пояснив п.Собчук, оскільки «Комуненергія» та «Рівнеоблводоканал» — підприємства обласні, а не міські, тепер так робитись не може. Адже згідно з постановою Кабміну, обслуговування міських внутрібудинкових мереж мають здійснювати міські ЖКП або найняті ними підрядні організації, які мають на це дозволи. Тому виходить, що тепер ЖКП мусять укладати з «Комуненергією» та «Рівнеоблводоканалом» договори на обслуговування внутрібудинкових мереж і відраховувати їм за це гроші з квартплати. Окрім обслуговування мереж, у тариф входять також послуги з вивезення сміття (8 коп.), освітлення місць загального користування — під’їздів, підвалів, горищ, дворів (3 коп.), прибирання прибудинкової території (16 коп.), обслуговування димовентканалів (2 коп.), поточного ремонту житла (22 коп.), дератизації та дезінфекції (1 коп.), підготовки житла до експлуатації у зимовий період (1 коп.), обслуговування систем диспетчеризації (3 коп.). У будинку з ліфтом додатково в тариф включено плату за електроенергію, яку використовує ліфт (4 коп.), та за обслуговування ліфтів (14 коп.). Ці тарифи — базові, розраховані на середньостатистичні будинки Рівного, тобто ті, які належать до третього класу якості (панельні, блочні, цегляні, строк експлуатації яких не більше 50 років). На їх основі міське управління житлово-комунального господарства має здійснити диференціацію тарифів по решті класів будинків. Як розповіла начальник фінансово-економічного відділу міського управління житлово-комунального господарства Любов Потєхіна, орієнтовно у будинках другого класу (будинки першого у Рівному ще не експлуатуються), так званих сталінках, квартплата буде вищою — 1 грн. 6 коп. у будинку з ліфтом та 88 коп. у будинку без ліфта, четвертого класу («хрущовках») — відповідно 86 та 69 коп., п’ятого (будинки зі шлакобетону) –78 та 61 коп., шостого (дерев’яні, глинобитні будинки) — 70 та 53 коп. Поки що ці тарифи не затверджені. Вони наберуть чинності після того, як їх підпише міський голова. Для порівняння: в сусідніх обласних центрах уже з 1 вересня цього року діють тарифи вищі, ніж донедавна у Рівному. Так, у Хмельницькому квартплата у будинку з ліфтом становить 1грн.1коп., в будинку без ліфта — 94 коп. Причому плату за електроенергію на ліфти (11-16 коп.) тут з мешканців беруть додатково. У Луцьку, відповідно, доводиться платити 91 та 70 коп., Тернополі — 83 та 68 коп., однак у тарифи цих міст не закладено обслуговування внутрібудинкових мереж, оскільки у них водо— та теплопостачальні підприємства перебувають у міській комунальній власності, тому ця послуга входить у плату за воду та тепло.
Якщо послуга не надана Юрій Собчук обіцяє вже незабаром запровадити побудинковий облік внесення квартплати мешканцями і відповідно до рівня проплат надавати послуги. Інакше кажучи, якщо досі кошти за утримання будинків та прибудинкової території вносилися у «спільний котел», а тоді розподілялися більш-менш рівномірно між будинками, то тепер у першу чергу, обслуговувати комунальники будуть ті будинки, в яких мешканці вчасно вносять квартплату. Це, на його думку, дозволить поліпшити розрахунки населення за надані послуги. Втім, якщо якась послуга, включена у квартплату, з якоїсь причини не надана, за неї повертатимуть гроші. Для цього, говорить п.Собчук, мешканцю досить звернутися із заявою у ЖКП, у якій вказати, з якого часу і яка саме послуга не надавалася. На її підставі буде здійснено перерахунок. Так, за послуги з вивезення сміття, обслуговування та електроенергію ліфтів, освітлення місць загального користування та прибирання прибудинкової території перерахунок здійснюється раз у квартал, за решту послуг — по закінченні року. Підставою для здійснення перерахунку може також бути заявка майстра ЖКП. ЖКП, стверджує п.Собчук, не зацікавлені «халтурити» з перерахунками і не реагувати на звернення громадян, адже у разі перевірки їх контролюючими органами вони змушені будуть все одно повернути гроші, окрім цього, отримають чималий штраф. Однак у такій чесності ЖКП сумнівається чимало рівнян, особливо тих, хто відмовився платити за ненадані послуги і відстоює це право нині у суді. Начальник юридичного відділу облдержадміністрації й колишній адвокат Володимир Сокаль говорить, що для того, щоб вимагати якості послуг, населенню потрібно знати чітке обгрунтування цієї якості. Приміром, хто з мешканців Рівного знає, що вивозити сміття від будинку повинні через день, а прибирати прибудинкову територію щоденно? Такі нюанси якості (хто, як часто, в які дні й години має надавати послугу) повинні бути обумовлені в угоді з ЖКП чи іншими організаціями, які надають комунальні послуги. Угоди, за словами п.Сокаля, з кожним мешканцем Рівного, згідно з новим законом про житлово-комунальні послуги та розробленою на його підставі постановою Кабміну, мали укладатися з 12 липня цього року. Завершитись укладення угод мало до 1 січня 2006 року. Однак управління житлово-комунального господарства чомусь гальмує цей процес. Юрій Собчук пояснює це тим, що вони очікували нових тарифів, і, коли вони будуть затверджені, тоді будуть укладені угоди. Володимир Сокаль, у свою чергу, стверджує, що відсутність угод означає, що «ніхто нікому нічого не винен»: тобто мешканці не зобов’язані платити, а ЖКП — надавати послуги.
Альтернатива обслуговуванню ЖКП Якщо працівники ЖКП «дістали» своєю халатністю і безалаберністю, а сваритися чи судитися з ними немає бажання, є альтернативні методи організації утримання будинків та прибудинкової території. Так, можна звернутися в управління житлово-комунального господарства з проханням передати будинок на обслуговування приватному власнику. Уже зараз близько 15 будинків Рівного обслуговуються таким чином. Декого з рівнян, правда, лякає така форма обслуговування, оскільки вони вважають, що, по-перше, приватне обслуговування означає продаж будинку у приватну власність, по-друге, що квартплата у цьому випадку збільшиться. Втім, такі думки виникають просто від непоінформованості. Адже ні перше, ні друге не відповідає дійсності. Існують й інші способи організації утримання будинків. Так, на думку п.Собчука, найбільш перспективною з них є створення товариств співвласників. У цьому випадку мешканці будинку самостійно розпоряджаються своїми грошима за квартплату, вирішуючи, на що краще їх потратити. Єдина незручність — це додатковий клопіт для громадян, якому вони змушені віддаватись у післяробочий час. Втім, завжди можна знайти вихід зі становища і, приміром, призначити у керівництво товариством пенсіонера. Якщо ж товариство співвласників створити неможливо, оскільки у будинку менше 50% приватизованого житла, тоді теж є вихід. Щоб не «бавитись» із ЖКП, можна створити громадську організацію, яка візьме будинок на баланс. Причому мешканці такого будинку залишаться у виграші, оскільки квартплата у них буде меншою (десь на 20 коп.) через те, що їм не потрібно буде сплачувати ПДВ.