Законопроект пенсійного реформування, презентований урядом, викликав неоднозначну оцінку. Опоненти, зокрема, називають його не інакше як «геноцидом» українського народу, влада ж, навпаки, вважає його «рятівною соломинкою» від соціального катаклізму. Які зміни в пенсійному законодавстві чекають наших співвітчизників у наступному році — розповів заступник начальника головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області Василь Петняк.
— Що принципово нового з’явилося в запропонованому законопроекті про пенсійне забезпечення? — Відразу зауважу, що сам законопроект розміщений на сайті Верховної Ради, тому кожен бажаючий може ознайомитися з ним детально. Десь у лютому, після громадських обговорень, він буде розглянутий у парламенті й очікується, що з першого березня 2011 року набере чинності. Які зміни передбачені новим законодавством? Насамперед — поступове збільшення до 60 років пенсійного віку для жінок. Чим воно мотивоване? Як відомо, сьогодні українки виходять на пенсію в 55 років. Такого пільгового вікового пенсійного цензу не збереглося в жодній країні Європи, крім Російської Федерації та Білорусі. До того ж, як свідчить аналіз досліджень, тривалість життя жінок в Україні в принципі майже така ж, як в інших європейських країнах. — Але ж це, напевне, ще не аргумент, щоб піднімати пенсійний вік? — Звичайно, наразі говоримо про те, чому вирішили почати з жінок. А необхідність підвищення пенсійного віку зумовлена негативною тенденцією, яка спостерігається у співвідношенні: працюючий — пенсіонер. Тобто наша країна стрімко старіє. Візьмемо для прикладу нашу область, де на 100 пенсіонерів припадає 100, а то й менше, працюючих. По Україні, щоправда, картина не така гнітюча, як на Рівненщині: на 13,7 мільйона пенсіонерів припадає 14,6 мільйона працюючих. Але якщо нічого не робити, то це співвідношення погіршуватиметься, і колись прийдемо до такого моменту, що просто нікому буде утримувати пенсіонерів. — Якщо вже розпочали з жінок, то як вони тепер ітимуть на пенсію? — Пенсійний вік у них зростатиме поступово — впродовж десяти років (по півроку кожного року). Водночас для зменшення негативного сприйняття проектом закону передбачено певний механізм компенсації: пенсія тих жінок, які виходитимуть на заслужений відпочинок за новим віковим цензом, за кожен рік збільшуватиметься на 2,5 відсотка. Тобто за десять років розмір пенсії зросте на 25 відсотків. — Кажуть, що зміни в пенсійному законодавстві спонукають до написання рапортів про відставку працівників силових структур. Чи справді спостерігається зростання кількості бажаючих піти на пенсію до набуття чинності нового закону? Якщо так, то чим це зумовлено? — Так, справді, дещо збільшилася кількість працівників силових структур, які подали документи на оформлення пенсії. Але ця тенденція не масова. Скажімо, в грудні, у порівнянні з іншими місяцями, число потенційних пенсіонерів органів Міністерства внутрішніх справ зросло вдвічі, Міністерства надзвичайних ситуацій — утричі, спецзв’язку — вдвічі. Чим це зумовлено? У силових структурах чинне законодавство передбачало нарахування вислуги за пільговим обчисленням (рік за півтора). Так, достатньо було мати 20 років стажу, в тому числі пільгової вислуги, щоб людина могла оформити пенсію. Це давало можливість виходити на заслужений відпочинок відносно молодим людям. Відповідно до нового законодавства ситуація зміниться, щоправда, не кардинально. Зокрема, буде запроваджено 25 років вислуги. Відмінність полягає в тому, що це буде календарна вислуга. Тобто пільги на обчислення вже не враховуватимуться. Разом з тим, для працівників, які мають достатню вислугу, а саме давно працюють в органах, по суті, нічого не змінюється. Вони будь-коли можуть оформити пенсію, якщо матимуть 25 років календарної вислуги. При цьому жодного обмеження щодо виплати пенсії або заробітної плати для них не передбачено. Тобто якщо людина, отримуючи пенсію, влаштовується на цивільну роботу, вона може отримувати доходи з двох джерел: зарплату з місця роботи і пенсію. Єдине, працюючим пенсіонам не індексується пенсія. Зрештою, вона й за чинним законодавством також не індексувалася. — З «силовиками» щодо вислуги — зрозуміло, а як буде з працівниками, скажімо. бюджетної сфери? — Для працівників бюджетної сфери, до якої належать лікарі, вчителі, працівники культури, змін у вислузі як таких немає. Для них, як і раніше, достатньо мати необхідний спеціальний стаж 25-30 років, щоб вони мали право на дострокову пенсію. Більше того, для цієї категорії введено деякі зміни, які, певною мірою, піднімуть престижність професії. Наприклад, для них, за новим законодавством, при виході на пенсію передбачена разова виплата в розмірі 10 призначених пенсій. Це суттєво, бо якщо пенсію нараховано в сумі, наприклад, 1200 гривень, людина відразу отримує 12 000 гривень. Щоправда, для працівників бюджетної сфери до досягнення ними загальновстановленого пенсійного віку пенсії не перераховуватимуть у зв’язку зі зміною прожиткового мінімуму. Перераховувати почнуть лише тоді, коли досягнуть загальновстановленого пенсійного віку. — Автори пенсійного законопроекту планують знизити планку максимальної пенсії. Кого вона стосується? — Питання актуальне, бо населення негативно сприймає розрив між звичайною і спеціальною пенсією. Хоча різниця, скажімо, між звичайною пенсією і пенсією держслужбовця — у 2,5-3 раза. Наприклад, середня звичайна пенсія на Рівненщині становить 975 гривень, а пенсія державного службовця — 2500 гривень. Хоча, звичайно, є категорія людей, які одержують великі пенсії. Щоб встановити справедливість, передбачені певні обмеження. Наприклад, якщо досі для, скажімо, народних депутатів, прокурорів практично не було обмежень (яку нарахували пенсію, таку й отримували), то відповідно до запропонованого законодавства для всіх запроваджується обмеження на рівні 12 мінімальних пенсій за віком (на сьогодні це 734 гривні). Отож якби новий закон вже діяв сьогодні, максимальний розмір пенсії не перевищував би 8 808 гривень. Разом з тим, планується ввести ще одне обмеження для цієї категорії пенсіонерів. Зокрема, поки людина пенсійного віку працює, їй виплачується пенсія на підставі звичайного трудового закону про загальне обов’язкове державне пенсійне страхування. Як тільки вона звільнилася з роботи, тоді їй перераховується пенсія державного службовця або за спецзаконом. Разом з тим, пропонується зменшити базу для нарахування пенсії: якщо сьогодні вона максимально становить 90 відсотків, то в новій редакції для всіх спецзаконів становитиме 80 відсотків. Крім того, з 1 січня 2013 року пенсійний вік для чоловіків-держслужбовців становитиме 62 роки. — А для пересічних пенсіонерів плануються якісь обмеження? — Що стосується простих громадян, жодні обмеження у виплаті пенсії й зарплати на них не розповсюджуються. Тобто людина може отримувати і пенсію, і зарплату. Єдине, за новим законодавством, збільшився страховий пенсійний стаж. До сьогодні для жінок він становив 20 років, а для чоловіків — 25, а буде, відповідно — 30 і 35 років. Збільшиться також необхідний мінімальний стаж для призначення пенсії (становив 5 років, надалі — 15 років). Як на мене, це правильно, бо було несправедливо, коли людина зі стажем 5 років отримувала майже таку ж пенсію, як та, яка пропрацювала 40 років. По суті, це всі радикальні зміни, решта норм практично не відрізняється від положень чинного закону.