Судово-правова реформа — вперед, до Європи?

2080 0

Ми у соцмережах:

Судово-правова реформа — вперед, до Європи?

На сьогодні хіба що лінивий не критикує судову владу за тяганину при розгляді судових справ. Рішення судів обговорюються на сторінках преси, автори статей доводять правоту своїх вимог та необґрунтованість прийнятих судових рішень. Створюється відповідна громадська думка. При цьому ми чомусь забуваємо, що у разі незгоди з прийнятим місцевим судом рішенням сторони мають право оскаржити його в апеляційному та касаційному порядку і там доводити свою правоту.

Про це ж свідчить і практика особистого прийому громадян у територіальному управлінні судової адміністрації та розгляд їхніх письмових звернень. У першому півріччі цього року в порівнянні з таким же періодом минулого року майже вдвічі зменшилась кількість письмових звернень громадян, розглянутих управлінням — з 105 до 56. У зверненнях ставилося більше 15 різноманітних питань — про надання допомоги у розгляді справ, про встановлення місцеперебування справи, про надання копій процесуальних документів зі справи тощо. Значним є навантаження на суддів. За 2005 рік суди області розглянули 3663 кримінальних справи, майже 24 тисячі цивільних справ, більше 78 тисяч справ про адміністративні правопорушення. У минулому році середньомісячне надходження склало 109 справ і матеріалів на одного суддю місцевого суду. Найбільшим є навантаження в Рівенському міському суді — 187 справ і матеріалів, Сарненському районному суді — 133, Костопільському районному — 125, Рокитнівському районному — 122. Нещодавно Державною судовою адміністрацією України, згідно з методикою, затвердженою Радою суддів України, проведені розрахунки необхідної кількості суддів, відповідно до наявної кількості справ, що перебувають на розгляді місцевих судів області. Ці розрахунки показали, що в більшості судів області необхідно додатково збільшити кількість суддів для забезпечення оперативного та якісного розгляду справ. Найбільш складна ситуація у Рівенському міському суді, де за штатом 20 суддів, а за розрахунками їх має бути 43. Згідно з чинним Цивільним процесуальним кодексом України розгляд окремих категорій справ ( обмеження дієздатності, усиновлення, визнання особи безвісти зниклою чи оголошення померлою) здійснюється з участю народних засідателів. У результаті вжитих управлінням та головами місцевих судів заходів були сформовані списки народних засідателів та затверджені на сесіях районних, міських рад, що дозволило судам своєчасно розглядати зазначену категорію справ. Одним з негативних чинників, що унеможливлює успішне проведення судової реформи, є незадовільне забезпечення судів приміщеннями, які б повністю відповідали вимогам щодо здійснення судочинства. Протягом 2003-2004 року головним завданням судової адміністрації і було вирішення цього питання. Вважаю, що ми з ним успішно справились. За цей період нам вдалось придбати, отримати, провести обміни приміщень для 11 місцевих судів з 18, що діють в області. Після цього протягом 2005 та цього року наша основна увага була зосереджена на проведенні капітальних ремонтів та реконструкції отриманих приміщень і пристосування їх для умов здійснення судочинства. Зокрема, завершені поточні ремонти в Корецькому, Костопільському, Радивилівському районних судах. На стадії завершення — в Демидівському і Млинівському районних судах. В цьому місяці у належно відремонтованому приміщенні розпочне роботу Дубенський міськрайонний модельний суд. На його відкриття ми запросили голову Державної судової адміністрації України І.Балаклицького. А до кінця поточного року планується завершити ремонти приміщень для Здолбунівського та Острозького районних судів. Впевнена, що 2007 рік ці суди розпочнуть роботу в нових приміщеннях. У планах на наступний рік — проведення капітальних ремонтів та реконструкції приміщень Березнівського, Володимирецького, Зарічненського, Сарненського, Рокитнівського районних судів. Разом з тим існує проблема, яка тривалий час не вирішується — це забезпечення відповідними приміщеннями тих судів, які знаходяться в Рівному — це апеляційний суд області, міський і районний суди, а також нещодавно створений окружний адміністративний суд. У вирішенні цього питання ми надіємося на розуміння, підтримку та допомогу керівництва області й міста. Завдяки належній взаємодії з обласним управлінням міліції тільки в Рівенській області підрозділ спеціальної міліції «Грифон» єдиний в Україні забезпечив охорону всіх місцевих судів. За останні три роки судовій адміністрації вдалося значно покращити забезпечення судів комп’ютерною та іншою оргтехнікою. З 1 червня цього року набрав чинності Закон України «Про доступ до судових рішень», яким врегульовані відносини щодо забезпечення доступу до судових рішень, ухвалених судами загальної юрисдикції, та ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. Судові рішення, внесені до реєстру, є відкритими для безплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України — www.court.gov.ua. Відсутність житлового фонду, недостатність фінансування відповідної статті видатків, а іноді й небажання місцевих органів виконавчої влади перейматися проблемами судової гілки влади, призводить до порушення права суддів на отримання житла впродовж шести місяців з моменту обрання, як того вимагає пункт 7 статті 44 Закону України «Про статус суддів». Хочу висловити сподівання, що і надалі наша держава приділятиме достатню увагу питанням належного фінансування потреб судової системи, що буде запорукою її функціональної спроможності, гарантією незалежності суддів, прозорості судочинства. Цього року тема судово-правової реформи знову стала актуальною. 20 березня Президент України своїм Указом затвердив План заходів на 2006 рік щодо вдосконалення судового устрою та забезпечення справедливого судочинства в Україні відповідно до європейських стандартів, а 10 травня ним схвалена Концепція вдосконалення судівництва для утвердження справедливого суду в Україні. Ці документи викликали неоднозначну оцінку фахівців, оскільки були розроблені без залучення представників судової влади та врахування їх пропозицій. Вважаю, що на сьогодні є необхідність у розробці і затвердженні Верховною Радою України Концепції подальшого здійснення судово-правової реформи в Україні. У Концепції необхідно передбачити першочергові та перспективні заходи, спрямовані на забезпечення ефективної діяльності судової системи як незалежної і самостійної гілки влади. Разом з тим, на мою думку, будь-яке реформування судової системи все ж необхідно розпочинати з низової ланки — районного (міського) суду. Лише забезпечення стабільної, оперативної роботи цієї ланки судів може стати фундаментом для всіх подальших дій з реформування судової системи.


ПОВІДОМЛЯЙТЕ СВОЇ НОВИНИ В РЕДАКЦІЮ "РІВНЕ ВЕЧІРНЄ": Тел./Viber/Telegram: +380673625686

Читайте також