У жовтні під час виборів до парламенту мешканці Рівного голосуватимуть у двох виборчих округах. Більшість — на дільницях округу №152 (центр — місто Рівне). А 17 тисяч рівнян — ті, хто живе на територіях виборчих дільниць, що розташовані на вулицях в районі льонокомбінату, — у сусідньому окрузі №153 з центром у Гощі. Як таке перекроювання меж Рівного вплине на майбутню виборчу кампанію — в розмові із Сергієм Штурхецьким, кандидатом наук з державного управління, завідувачем кафедри документознавства та інформаційної діяльності НУ "Острозька академія".
— Чому виникла необхідність у перекроюванні меж виборчих округів? — Це загальнодержавна політична гра. Офіційно, тобто з погляду нового виборчого закону, необхідно було "вирівняти" округи за кількістю виборців. Неофіційна ж версія, до якої схилялися і раніше політологи — до майстер-класу із "перекроювання і зшивання" округів вдасться Адміністрація Президента з метою збільшення шансів на перемогу для провладної команди. Центрвиборчком нині доволі чутливо ставиться до побажань з Банкової, відтак зробити це високопосадовцям було нескладно. Але результат виборчого "переділу" викликав чимало запитань… Принаймні експерти не знаходять логічного пояснення (крім згаданого бажання влади перемогти за будь-яку ціну) щодо поділу щонайменше 50 округів із 225 утворених. Згідно з виборчим законом Рівне має завелику кількість виборців — 190 тисяч, тому потрібно місто поділити. Щодо цього запитань немає. Але коли ми бачимо, ЯК поділили Рівне, то потрібно згадати про другий — неофіційний — мотив цього процесу. — Чи було відомо заздалегідь про такий можливий переділ меж округів? Адже таке рішення не приймається за один день. Хтось же розробляв і пропонував таку схему, обговорювалась вона, вочевидь, і у владних кабінетах Рівненщини. Чи для рівненських політиків це було несподіванкою? — Результати переділу дійсно стали несподіванкою для більшості політичних гравців області. Це вкотре підтверджує тезу про жорстку централізацію і сувору конфіденційність підготовки до виборів з боку влади. Представників ЦВК на Рівненщині ніхто до цього із землемірними приладами не бачив, значить, пропозиції про переділ надійшли до столиці з Рівного. Я знаю лише один кабінет, звідки може надходити така інформація, і це кабінет голови облдержадміністрації, який персонально відповідає за організацію і проведення "чесних і демократичних" виборів на ввіреній йому території перед своїм керівництвом. — Як правило, в таких ситуаціях прийнято шукати відповідь на запитання — а кому це вигідно? Чи можемо всерйоз говорити про те, що все це зроблено для того, щоб у майбутнього кандидата в народні депутати Хомка було менше конкурентів на виборах? — Винахідник вигідного розподілу округів ("джеррімендерингу") нині покоїться на цвинтарі Конгресу США. Був такий пан Джеррі, до речі, саме через своє нестримне бажання перекроїти округи він рівно 200 років тому програв вибори губернатора штату… Але українські послідовники пана Джеррі (зокрема, ті, які оточують міського голову Рівного Володимира Хомка), мабуть, до розділу про цю його поразку у підручнику з політології не дочитали… Дійсно, найперше, що спадає на думку, — такий розподіл вигідний насамперед для Володимира Хомка, щоб "відрізати" електоральне ядро власника льонокомбінату Олега Червонюка. Але я не був би таким впевненим, коли говорив би про те, що саме це допоможе, а не навпаки, завадить міському голові стати народним депутатом. І без підказки політологів рівняни чудово розуміють, хто сьогодні має таку владу у державі, щоб "помахом руки" ЦВК переділити округи. Це може зробити тільки Партія регіонів і тільки в інтересах свого кандидата. До того ж, рівняни, які живуть на вулицях Гагаріна, Льонокомбінатівській і Фабричній, можуть почуватися "обділеними" — фактично у них немає шансу обрати "свого" нардепа-мажоритарника. Адже кандидати, які "пригледіли" собі колишній Гощанський округ, більше працювали із селами, і "лізти" в місто вони не будуть. Скоріше за все, нардепа для цих рівнян обере Гощанський чи Корецький район. Тому якщо Володимир Хомко вирішить балотуватися, то нехай буде готовим до звинувачень про його співпрацю із Партією регіонів і до того, що, у разі програшу, йому буде надзвичайно важко протриматися "до кращих часів" на посаді міського голови. Виборча кампанія "відкриє" для міського голови стількох ворогів, що він і не думав, об'єднає у боротьбі проти нього навіть непримиренних опонентів. Це, на жаль, реалії провінційної політики. — З іншого боку, а чому дехто впевнений, що ці люди забезпечили б певну підтримку на виборах іншого можливого кандидата Олега Червонюка? Тільки тому, що більшість з них колись працювала на льонокомбінаті? — Олег Червонюк від "перекроювання" округів втратив, за деякими оцінками, до шести тисяч виборців. Але це для нього не критично — він і далі працюватиме по Рівному, не шукаючи електоральної здобичі в районах колишнього Гощанського округу. Щодо планів пана Червонюка. Йому потрібен як опонент Володимир Хомко, йому потрібні інші кандидати. Тільки за рахунок розпорошення голосів рівнян і того, що найсерйознішого конкурента — міського голову — будуть "топити" політичні опоненти, він може вийти на підтримку 20% рівнян, які прийдуть на вибори (це 15-20 тисяч виборців). Думаю, саме така "проектна" потужність організованої ним мережі. — Називають ще двох можливих кандидатів від Рівного — Осуховського і Матчука. Як вони сприймають те, що частина їхніх виборців голосуватиме в іншому виборчому окрузі? — Сподіватися на відвертість політиків із наближенням виборів буває проблематично. Для висуванця націонал-демократів Осуховського відокремлення "робітничого" району тільки на руку. Більше проблем у нього було б, якби "під ніж" потрапили вулиці приватного сектора із традиційно націоналістичним "сільським" електоратом. Віктор Матчук і досі не озвучив свого рішення про балотування. Маючи певний "запас міцності", він це може собі дозволити.
Коментарі Володимир Хомко, міський голова Рівного: — Віднесення частини виборчих дільниць Рівного до іншого округу з центром у Гощі для мене було цілковитою несподіванкою. Проте я не бачу в цьому нічого страшного та нелогічного. Адже якщо законодавством визначено, що в окрузі має бути 161 тисяча виборців, а в Рівному їх понад 190 тисяч, то однаково ЦВК мала б віддати частину рівненських вулиць в якийсь інший округ. А розмови про те, що комусь це може "зіграти на руку" — нісенітниця. Для мене особисто немає значення, як поділили Рівне. Бо, з одного боку, я ще не вирішив, чи буду балотуватись у народні депутати. А з іншого — через кожних три місяці з'ясовую, який у мене рейтинг, і бачу, що він стабільно високий по всьому Рівному, в усіх частинах міста. Віктор Матчук, народний депутат України: — Ділити Рівне та віднести частину його вулиць до Гощі — нелогічно. Бо "історично" місто та навколишні села завжди належали до одного виборчого округу. Якщо вже так потрібно було скоригувати кількість виборців, то логічніше було б приписати до виборчого округу з центром в Гощі частину сіл Рівненського району. Бо ж структура фактично одна — і там, і там сільський виборець. Натомість зараз сплутали всі карти і, впевнений, зробили це конкретно "під когось". Втім, для себе я катастрофи не бачу. Бо поки тримаю паузу. Ще не визначився, чи йтиму на ці парламентські вибори, а якщо й так, то чи по списках, чи по мажоритарці? А якщо по мажоритарці, то чи по Рівному, чи в іншому окрузі? Олег Червонюк, власник Рівненського льонокомбінату: — Те, що зробили — це просто підло з боку влади. Хоча я до цього ставлюся спокійно, навіть з певною іронією — це ж як треба прагнути до влади, щоб піти на таку "нарізку" виборчих округів! Безумовно, віднесення району льонокомбінату до Гощі певною мірою вплине на результати виборів, бо ж там більшість наших робітників живе. Але не думаю, що цей вплив буде суттєвим. Олег Осуховський, депутат Рівненської обласної ради: — Влада поділила округи так, як їй вигідно. Це неправильно, але немає на це ради. Відрізали шматок Рівного, але, думаю, якогось особливого впливу це не матиме, бо у нас однаково висока підтримка по всьому місту та області, вона постійно зростає. Тобто більшість людей не будуть голосувати за кандидата від ПР чи якогось завуальованого провладного кандидата, а голосуватимуть за єдиного кандидата від опозиції.