Словосполученням "винайти велосипед" традиційно називають "ідеї", які усім добре відомі сотні років. Саме цим часто займається міська влада Рівного, ретельно і, що головне, не безкоштовно, працюючи над "проектами", які вже давно існують повсюди. Новий "проект" нашої влади, як би смішно це не виглядало, стосується саме велосипеда. У всіх європейських містах вже багато десятиліть існують велосипедні доріжки, які позначені звичайними лініями на тротуарах, паркових доріжках або просто на дорогах, де цих тротуарів немає. По цих доріжках ніхто, окрім велосипедистів, не ходить і не їздить. Можна було б так зробити і у Рівному. Але, по-перше, по цих доріжках у нас все одно усі будуть ходити, їздити та паркувати авто, по-друге, наша влада не шукає легких шляхів і готова витратити гроші на розробку "програми розвитку велосипедної інфраструктури". Ось що вдалося про це почути від зацікавлених осіб...
Володимир Хомко, міський голова Рівного: — До мене майже одночасно звернулися три групи людей. Представники молодіжного парламенту Палацу дітей і молоді просили облаштувати місце для катання на велосипеді, фірма з Києва виявила бажання безкоштовно у Рівному влаштувати велодоріжку, а представники ініціативної групи "Рівне велосипедне" просили про розвиток велосипедної інфраструктури у місті. На прохання перших ми за кошти міського бюджету облаштуємо наступного року велодоріжку у дендропарку "Ювілейний". За кошти київської фірми уже розмічають велодоріжку на асфальті біля стадіону "Авангард". Вона пролягатиме від скульптури крокодила у гідропарку через місток біля магазину "Керамбуд" вздовж Усті біля стадіону через другий місток і доходитиме до дитячої залізниці. Містки ремонтуємо за кошт міського бюджету. Щодо пропозиції ініціативної групи "Рівне велосипедне" про розвиток велосипедної інфраструктури у місті, то її створення потребує багато часу і коштів. Нині затверджено концепцію розвитку велосипедної інфраструктури. На її основі науковці кафедри міського господарства водного університету розроблять відповідну міську програму. Втілити її буде непросто. Але ж треба з чогось починати. Тож якщо у місті будемо будувати нову дорогу чи реконструювати стару, на ній будемо облаштовувати велодоріжки. Так само, якщо будуть у Рівному будувати новий супермаркет, біля нього розташовуватимуть велопарковку і прокладатимуть до нього веломаршрут. Тож за рік-два побачимо перші веломаршрути у місті, за три роки їх буде вже, скажімо, десять. А загалом реалізація цієї програми розтягнеться на десятки років. Сергій Шевчук, начальник міського управління у справах сім'ї, молоді та спорту, член робочої групи з розробки концепції розвитку велосипедної інфраструктури Рівного: — Популярність такого виду транспорту, як велосипед, у Рівному з кожним роком зростає. Бачимо це, проводячи щороку у травні "велодень". Цього року на нього зібралося понад 1000 велосипедистів. Але наше місто незручне для велосипедистів. Втілювати програму розвитку велосипедної інфраструктури, думаю, розпочнемо наступного року. Розрахована вона буде мінімум на п'ять років. Втім, із цим є проблема. Бо шляхова мережа Рівного уже сформована. Тож облаштовувати велодоріжки зможемо хіба що під час реконструкції старих і будівництві нових доріг. А в центрі, на вулиці Соборній, їх не може зараз бути взагалі. Сергій Ковальчук, представник ініціативної групи "Рівне велосипедне": — Я за професією архітектор. З березня цього року постійно їжджу на роботу і з роботи на велосипеді. Став фанатом цього виду транспорту, бо він зручний і корисний для здоров'я, не забруднює повітря і не створює заторів. Втім, їздити велосипедом проїжджою частиною, як це передбачено правилами дорожнього руху, небезпечно. Водії автомобілів не вважають нас повноцінними учасниками дорожнього руху. Через це багато велосипедистів бояться їздити по дорогах. В той же час Рівне за розмірами оптимальне для велотранспорту: з кожного спального району до центру — якихось 5-7 кілометрів. І якби у місті були велодоріжки, відділені від проїжджої частини, то їздити на велосипеді було б зручно і безпечно і пенсіонеру, і мамі з дитиною, і школяреві, який досяг 14 років. Для цього потрібна відповідна велоінфраструктура. Андрій, велосипедист: — Рівне незручне для велосипедистів, бо у місті нема велодоріжок, а їздити по дорогах через велику кількість автомобілів страшно. Доводиться рухатися велосипедом по тротуарах. Але й вони — з ямами, горбами, часто заставлені автомобілями. Думаю, що навіть якби у місті зробили велодоріжки, то автомобілі паркували б і на них. Крім того, через велику кількість бродячих тварин у місті за велосипедом нерідко вслід біжить зграя собак. Я вожу з собою електрошокер, щоб його тріском відлякувати псів. Ще велосипедистам незручно через погане вечірнє освітлення, приміром, у парку імені Шевченка. Через це доводиться брати з собою потужний ліхтар. Вкрай мало у місті велопарковок. Вони є лише у центрі міста біля великих магазинів. Тож паркувати велосипед доводиться біля дерева чи водопровідної труби. Максим Касянчук, співвласник магазину "Ровер": — Ми здаємо напрокат 12 гірських, 2 міських велосипеди та 1 тандем, кілька дитячих велосипедів. Наші клієнти — це студенти, молодь, яка працює в офісах і бере велосипеди для корпоративного відпочинку за межами міста. Щодо розвитку у Рівному велосипедної інфраструктури, то, в першу чергу, є велика потреба у велопарковках. Їх щороку більше стає, але ще не досить. І на них нема відеонагляду. Тож навіть наші клієнти, буває, стають жертвами крадіїв велосипедів. Велосмуги можна було б на тротуарах чи по краях проїжджих частин доріг розмітити. Але думаю, що це мало допоможе, бо у Рівному — вузькі вулиці. Потрібно підвищувати культуру водіїв автотранспорту, щоб вони вважали велосипедистів повноцінними учасниками дорожнього руху. Нині наші клієнти, які добре їздять на велосипеді і знають правила дорожнього руху, їздять і по проїжджій частині. А дівчата чи ті, хто їздить погано, катаються на велосипедах по тротуарах або в парках. Олександр Семенюк, начальник ДАІ області: — Ми підтримуємо ініціативу міської влади. Рівняни, як і європейці, могли б пересісти на велосипеди. Відтак, місто б звільнилося від надмірної кількості автомобілів. Для безпеки руху у Рівному потрібно облаштувати велодоріжки. Цього року у Рівному трапилося 26 ДТП з велосипедистами, 11 — із вини власників велосипедів. Семеро людей загинуло. Насправді велосипеди на дорозі не заважають рухові автомобілів і не створюють аварійних ситуацій. Головне, аби велосипедисти дотримувалися правил. Так, найелементарніші з них передбачають, що велосипеди повинні бути обладнані звуковим сигналом та світлоповертачами, а велосипедисти не можуть перевозити надмірний вантаж чи інших пасажирів, за винятком дітей до семи років. Велосипедисти, якщо немає велодоріжок, повинні їздити проїжджою частиною дороги. Ні в якому разі не тротуарами. Поміж пішоходів можуть їхати лише діти до семи років, але під наглядом батьків. До слова, до 14 років їздити велосипедом на дорозі заборонено. Кататися дітям хіба що можна на закритих майданчиках. За порушення цих правил передбачено штраф — від 85 до 136 грн. Якщо велосипедист нетверезий, то штраф може бути до 170 грн.